728 x 90

پویان پرهیزکار و طراحی استیکر‌

پویان پرهیزکار و طراحی استیکر‌
پویان پرهیزکار و طراحی استیکر‌

پویان پرهیزکار، طراح استیکرعمو نوروز، در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران جوان، به طرح مباحثی چون : قابلیت‌های کاراکتر‌های ایرانی برای تبدیل شدن به استیکر‌، تفاوت و اشتراکات طراحی استیکر با کاریکاتور و تصویر سازی، تمهیدهای فراگیری استیکرهای ایرانی و فعالیت های خود در حوزه طراحی استیکر پرداخته است که می خوانید:

به گزارش سایت ایران کارتون، در دورانی که گوشی های هوشمند جزء جدایی ناپذیر زندگی افراد در این کره خاکی شده، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به یکی از محیط های حضور و تبادل اطلاعات و معاشرت افراد بدل شده است و یکی ازابداعات بشری برای تبادل احساسات خود در این فضای دیجیتال که تکیه بسیاری بر پیام های بصری دارد، کاراکترهای آیکونیک و یا استیکرهای ثابت و متحرک است که انگار همه مرزها را در می نوردند و امکان برقراری ارتباط با همه اقشار و اقوام را دارند.اما همه واقعیت این نیست و این حاملان احساس کوچک و بامزه، در برگیرنده جزئیات فرهنگی کشورهای تولید کننده هم هستند که لزوم توجه به تولید، نوع بومیشان را یادآوری می کند تا هم بتوان در مقابل هجوم بی رویه آنها، گزینه مناسبی را به کاربران داخلی ارائه کرد و هم تلاش کنیم تا به عنوان یک کشور صاحب فرهنگی غنی، در این تبادل فرهنگی حضوری پر رنگ و دستی پر داشته باشیم.

به نظر می رسد که تلاش خلاقانه یکی از پیام رسان های داخلی طی دو سال گذشته با برپایی جشنواره و جایزه استیکر سال، اقدامی موفق و البته منحصر به فرد در تشویق هنرمندان به این امر بوده است. کمااینکه با تاکید برگزار کنندگان بر تولید آثاری با مضومون اشخاص، آداب و یا ارجاعات فرهنگ بومی کشور، تنها در دومین دوره این جایزه بیش از 9 اثر راه یافته به نمایشگاه و کتاب این جشنواره به طور مستقیم به موضوعاتی همچون عمو نوروز، حاجی فیروز و ننه سرما، که کاراکترهایی نوروزی هستند، اختصاص یافته بود.

به همین بهانه به گفت وگو با پویان پرهیزکار پرداختیم که طراح یکی از استیکرهای راه یافته با عنوان عمو نوروز است.

این هنرمند گرافیست، که پیش از این هم چند استیکر برای پیام رسان های رایج بازارطراحی کرده است، در پاسخ به این سوال که چه شد به فکر طراحی این کاراکتر افتاده و آیا واقعا یک کاراکتر ایرانی قابلیت تبدیل شدن به استیکری جذاب را دارد؟ گفت: برای جشنواره‌ای این کار را طراحی کردم که تاکیدش بر اِلمان‌های بومی و شخصیت‌های ایرانی بود.

 

 

وی تاکید کرد: کاراکترهای ایرانی، قابلیت تبدیل شدن به استیکر جذاب را دارند به شرطی که محدودیتی در کار نباشد.

این تصویرگر درمورد موانعی که ممکن است باعث شود یک استیکر ایرانی فراگیر نشود و یا برعکس عواملی که می توانند در فراگیر شدن آن تاثیر گذار باشند گفت: یکی از فاکتورهای مهم در دست به دست شدن یک استیکر این است که استیکر مذکور در چه اپلیکشنی آپلود شود و طبیعی است که فضای اپیلیکشن ها با یکدیگر فرق می‌کنند. مثلا در نرم افزاری کاربردی همچون واتساپ خیلی از استیکرها استفاده نمی شود، اما در اپ هایی مثل وایبر و تلگرام استیکر خیلی جای پیشرفت و دیده شدن داشت.

پرهیزکار ادامه داد: به نظرم استیکری که ایده نو و خلاقانه‌ای داشته باشد می‌تواند فراگیر شود بدون اینکه معلوم باشد کار یک طراح ایرانی است یا خارجی.

این هنرمند نسبتا جوان در پاسخ به اینکه آیا هنگام طراحی این استیکر، به مخاطب جهانی و امکان جهانی شدنش هم فکر کرده است گفت: خیر. در واقع هنگام طراحی این مجموعه استیکر بدلیل اینکه قرار بود در آیگپ که یک اپلیکیشن ایرانی است استفاده شود به جهانی شدنش فکر نمی‌کردم.

 

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیش از این در جشنواره ای با موضوع استیکر شرکت داشته اید اظهار کرد: خیر؛ در واقع اصلا بعید می دانم که تا به حال جشنواره ای با این موضوع برگزار شده باشد و تا جائی که می دانم جایزه استیکر سال اولین جشنواره‌ای بود که با این مضمون برپا شد.

پویان پرهیزکار در ادامه در مورد اینکه اصولا برپایی یک جشنواره با این موضوع را چقدر مناسب می دانید گفت: هر جشنواره‌ای این فرصت را برای هنرمندان فراهم می‌کند که خودشان را معرفی کنند و قدرت طراحی‌شان را به نمایش بگذارند. امیدوارم تعداد این جشنواره‌ها با موضوعات متنوع ایرانی بیشتر از پیش شود، چون به طور قطع تعداد هنرمندانی که ممکن است در یک جشنواره ( به واسطه نوع داوری و یا تعداد بالای آثار شرکت داده شده ) دیده نشوند زیاد است و با افزایش جشنواره های متنوع فرصت‌های بیشتری بوجود می آید که خودشان را نشان دهند.

این هنرمند در مورد اینکه آیا استیکرهای دیگری هم طراحی کرده است گفت: بله، پیش از این ۷ مجموعه استیکر برای پیام‌رسان تلگرام طراحی کردم ، که ۵ تای آنها برای خودم و درواقع پروژه شخصی بود و ۲ پروژه هم سفارش مشتری بود .

وی در مورد موفقیت این استیکرها گفت: در مورد استیکر‌های خودم می‌دانم که دو مجموعه‌اش با استقبال زیادی روبرو شد و بیش از دو میلیون کاربر آنها را سیو کرده بودند.

 

 

این هنرمند ادامه داد: از ۸ سالگی تاکنون به طور جدی در حال طراحی و کشیدن هستم ، دیپلم و لیسانس گرافیک دارم؛ در چند جشنواره داخلی و خارجی شرکت کردم که البته موفق به کسب هیچ جایزه‌ای نشدم. دو نمایشگاه انفرادی تصویرسازی در گالری راه ابریشم و چند نمایشگاه گروهی در گالری‌های مختلف داشته ام.البته مهمترین کاری که در این زمینه انجام داده ام خلق کاراکتر پاپا هست که تقریبا ۵ سالی می شود که با من زندگی می‌کند و در قالب استیکر تلگرام، انیمیشن کوتاه، ویدئو گیم برای پلتفرم اندروید و تصویرسازی‌هایی که نمونه‌هایی از آن در صفحه اینستاگرامم دیده میشود، دید ظهور و بروز دارد. ضمن اینکه آن ۵ مجموعه‌ شخصی که به عنوان طراحی استیکر به آنها اشاره کردم هم مربوط به همین کاراکتر پاپا بود که با استقبال خوبی مواجه شد و درواقع اولین اتفاق برای بیشتر شناخته‌ شدنش با همین استیکر‌ها افتاد.

وی در پایان در مورد تفاوت و اشتراکات طراحی استیکر، کاریکاتور و تصویر سازی اظهار داشت: چون کارکرد هرکدام با هم متفاوت است، در نتیجه در تکنیک کار هم باید تغییراتی ایجاد شود. مثل اینکه تکنیکی که در تصویرسازی کتاب استفاده می شود و این امکان وجود دارد که جزئیات زیادی در آن طراحی شود، قطعا به درد استیکر نمی‌خورد چون اندازه کوچک استیکر و کارکردش که رساندن سریع احساس است فرصت دیده شدن به آن جزئیات را نمیدهد و البته متاسفانه بعضی هنرمندان داخلی به این موضوع توجهی نمی‌کنند و جزیئات زیادی را در طراحی استیکر‌هایشان به کا رمی برند که اصلا دیده نمی شود.

پویان پرهیزکار افزود: کاریکاتور عموما به دِفرمه کردن صورت اشخاص اطلاق می شود و بنظرم می‌تواند به عنوان استیکر هم استفاده شود و مثلا با کاریکاتوری از یک چهره خاص و معروف، استیکر‌های خوب و بامزه‌ای را خلق کرد. البته کاریکاتور حوزه کاری من نیست و علاقه ای به این حوزه ندارم و اطلاعاتی هم در موردش ندارم.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر