728 x 90

پیوند ادبیات کودک با تصویرگری در آثار والری گورباچف

پیوند ادبیات کودک با تصویرگری در آثار والری گورباچف
پیوند ادبیات کودک با تصویرگری در آثار والری گورباچف

ادبیات کودک، پیوندی ناگسستنی با تصویرگری دارد و در روند نوشتن یک داستان کودک، به‌ویژه برای سنین قبل از دبستان، رابطه‌ای تنگاتنگ میان نویسنده و تصویرگر برقرار می‌شود. این کار برای رسیدن به دو  هدف اصلی لازم است؛ یکی اینکه مخاطب این کتاب‌ها قادر به خواندن و نوشتن نیست و باید بتواند با نگاه کردن به تصاویر تا حدی قصه‌ و ماجرای کتاب را حدس بزند.هدف دوم این است که کودک پس از شنیدن قصه بتواند با ورق زدن و دیدن تصاویر، قصه و ماجرا را در ذهن خود مرور کند. همچنان که بسیاری از کودکان کتاب قصه‌های محبوب خود را مرتب ورق می‌زنند و گاه ماجرای آن را از روی تصاویر برای خود و والدین‌شان بلند‌بلند تعریف می‌کنند.

والری گورباچف، نویسنده و تصویرگری صاحب سبک است که توانسته به خوبی در کتاب‌هایی که برای کودکان نوشته و تصویرگری هم کرده است ، به این اهداف دست پیدا کند. بنا بر گزارش سایت ایران کارتون به نقل از صفحه اینستاگرام نشرچشمه ، از این نویسنده و تصویرگر ، پیش از این مجموعه‌ای تحت عنوان «قصه‌های دوستی» به انتخاب و ترجمه‌ی «شیوا حریری» منتشر شده که بارها تجدید چاپ و مورد استقبال قرار گرفته است. به تازگی سه کتاب دیگر از والری گورباچف به نام‌های «روزی که لاک‌پشت پنگوئن شد»، «دکتر مهربان» و «هیس!» با ترجمه‌ی شیوا حریری در نشر چشمه منتشر شده است.

گورباچف که سوابق زیادی در کارتونیست بودن هم دارد می گوید: « از وقتی یادم می آید، داشتم نقاشی می کشیدم. سال ها به عنوان کارتونیست کار کردم و فهمیدم که دوست دارم برای کتاب های کودکان نقاشی بکشم وهمین کار را کردم.»

قابل توجه است ، والری گورباچف ، متولد  10 ژوئن 1944 و یکی از نویسندگان محبوب و تصویرگر کتابهای کودک و اهل اوکراین است اما از سال 1992 ساکن آمریکا است.

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر