728 x 90

وضعیت انیمیشن در گفتگو با کارگردان انیمیشن روباه

وضعیت انیمیشن در گفتگو با کارگردان انیمیشن روباه
وضعیت انیمیشن در گفتگو با کارگردان انیمیشن روباه

صادق جوادی، کارگردان انیمیشن«روباه»، درگفتگو با خبرنگارسینمایی خبرگزاری صبا به بیان  وضعیت انیمیشن درایران، مشکلات آن و اکران و حضور جشنواره ای انیمیشن «روباه» و کارآینده خود پرداخت.

به گزارش ایران کارتون، صادق جوادی انیماتور و کارگردان انیمیشن «روباه» درباره اکران وحضور جشنواره ای این انیمیشن گفت: عمرفستیوالی «روباه» تمام شده است وآخرین اتفاق داخلی آن هم که اکران درگروه هنروتجربه بود که اول دی ماه تمام شد.

وی درباره وضعیت انیمیشن ایران بیان کرد: بخش گردش مالی انیمیشن خوب نیست. در صورتی که انیمیشن می‌تواند درمدت زمان کوتاه بسیارسودآورباشد.از نظرنیروی انسانی شرایط خیلی خوبی داریم و آدم‌های مستعدی دراین حوزه داریم که هرسال بیشترهم می‌شوند.

کارگردان «روباه» با اشاره به اینکه با تغییریک مدیریا سیاست جدید همه چیز ازبین می‌رود، ادامه داد: بدون اغراق و با تجربه ۲۰ ساله در این حوزه می‌گویم که انیمیشن به راحتی می‌تواند روی پای خودش بایستد و حتی بدون بودجه‌های خاص هم سودآورباشد به شرطی که ارتباط مالی داشته باشد که متاسفانه این بزرگترین سدی است که ما با آن مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به تولید بسیاری ازانیمیشن‌های خارجی توسط انیماتورهای ایرانی گفت: یک اتفاق برخورنده که به واسطه شرایط سیاسی اتفاق افتاده این است که درکارهای تجاری اجازه نداریم اسم خودمان را درتیتراژبنویسیم و باید ازاسم مستعاراستفاده کنیم. همین چندی پیش سریالی بود که گفتند اسم راعوض می‌کنیم و این دیگرمحصول ایران نمی‌شود. البته که خیلی‌ها زیربار چنین چیزی نمی‌روند.

این انیماتور با اشاره به بین‌المللی بودن انیمیشن توضیح داد: انیمیشن نسبت به فیلم سینمایی بین‌المللی‌تر است و خیلی از محدودیت‌ها را ندارد و حتی با توجه به همین امکانات کم هم می‌توانیم در جشنواره‌های مختلف رقابت کنیم اما درحال حاضر در یک چرخه باطل گرفتارشده‌ایم. وقتی با بودجه داخلی و دولتی کار تولید انجام دهید طبیعتا جایی که بودجه را می‌دهد اِعمال نظر می‌کند و کارها یک بار مصرف و فقط برای تلویزیون خودمان تولید می‌شود. در صورتی که انیمیشن‌های جهانی در شبکه‌های مختلف و در کشورهای مختلف منتشر می‌شوند اما در اینجا به خاطر وابستگی به پول، محصولات تک بعدی داریم و وقتی می‌خواهند کارها را هم برای خارج از کشور بخرند اسم‌ها را باید تغییر داد.

وی درباره حمایت ارگان‌ها گفت: هرچه کمتر توجه کنند بیشتر رشد می‌کنیم. چون توجه مالی بدون انتظار اتفاق نمی‌افتد و منطقی هم هست که وقتی ارگانی حمایت مالی می‌کند انتظاراتش را هم دارد.درایران شبکه خصوصی نداریم. اگر قراراست حمایتی بشود دولت حمایتش را در این مسیر انجام بدهد و ما خودمان در دل آن درآمد کسب می‌کنیم.

جوادی درباره تاثیر تلویزیون بر شناخت درست از جایگاه انیمیشن ایران مطرح کرد: خوشبختانه یا متاسفانه هم به لحاظ کیفی و هم کمی فقط شبکه پویا را می‌بینند. کارهای این شبکه اغلب برای کودک ساخته می‌شود و صرفا برای سرگرمی است. در صورتی که صد درصد این حوزه و کار برای گروه کودک و نوجوان به این شکل نیست.

وی ادامه داد: ما علاوه بر دیدن این آثار از مشکلات و مسایل پشت پرده هم خبر داریم و می‌دانیم که توانایی افراد بیشتر از آن است که دیده می‌شود اما همه از این مشکلات خبر ندارند. چرا باید فیلم «آخرین داستان» اشکان رهگذر ۱۰ سال طول بکشد؟ متاسفانه این‌ها چیزهایی است که دیده نمی‌شود و ما فقط نتیجه محور هستیم. تاوان می‌دهیم و درس نمی‌گیریم و کار را از زیربنا درست نمی‌کنیم. باید مسئولان یک بازنگری نسبت به تصمیمات خود داشته باشند تا ببینند که چه چیزی کاشتند که اکنون باید آن‌ها را برداشت کنیم. اتفاق‌های درخشانی مثل «آخرین داستان» اشکان رهگذر یا کار بهروز یغماییان بذرشان را این‌ها نکاشتند اما میوه آن را دارند برداشت می‌کنند و متاسفانه حاضر نیستند کار زیربنایی و آینده دار انجام بدهند.

کارگردان «روباه» با اشاره به سریال «تیزپا» کیانوش عابدی نیز گفت: سریالی که کیانوش عابدی به سفارش ترکیه و برای تهییج نوجوانانش در راستای المپیک می‌سازد نشان ازسرمایه‌گذاری و دوراندیشی مسئولان آن کشوراست و تاثیر آن را قطعا خواهید دید. چرا ما خودمان را از همه دنیا جدا می‌کنیم؟ قطعا کشورهایی وجود دارند که دشمن هستند اما همه که دشمن ما نیستند. چرا هیچ برنامه‌ای برای جام جهانی و المپیک و رویدادهای بزرگ نداریم و نهایتا یک تیزر آن هم برای کسب درآمد می‌سازیم. در صورتی که با استفاده از قهرمان‌پروری می‌شود برای بچه‌های امروز و فردا تصویر درستی خلق کرد تا آنها هم در مسیر درست و رشد آینده کشور قرار بگیرند.

 وی ادامه داد: دوستان وانیماتورهای خودمان برای کشورهای دیگر آثاری را تهیه و تولید می‌کنند که این نشان از این است که توانایی انجام این کار وجود دارد اما این نگاه و دوراندیشی وجود ندارد.

جوادی درپایان درباره کارآینده خود گفت: مشغول نگارش فیلمنامه‌هایی هستم اما هنوز کاری شروع نکرده‌ام چون حساسیت‌ها بیشتر شده و انتظارات از خودم بالا رفته است.

محمد زکی زاده

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر