728 x 90

انیمیشن حاج ‌قاسم از زبان کارگردانش

انیمیشن حاج ‌قاسم از زبان کارگردانش
انیمیشن حاج ‌قاسم از زبان کارگردانش

انیمیشن «حاج‌قاسم» به کارگردانی محمدعلی صفورا به زندگی سردار قاسم سلیمانی از نوجوانی تا شهادت ایشان می‌پردازد.

به گزارش سایتد ایران کارتون به نقل از سینماپرس، شاید تعداد افرادی که در این سالها و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به شدت روی مردم تاثیر چشم گیری داشته اند کم باشد و در این میان شهدای بسیاری بودند که سیره و روش زندگی شان نماد و الگویی برای مردم بوده است.

یکی از این شهدا، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی است. سرداری که از زمان حیاتش محبوب دلها بود و بعد از شهادتش نیز محبوب تر شد. به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، گروه های بسیاری تلاش کردند تا آثار درخور این شهید بزرگوار تولید کنند و یکی از اینها مرکز پویانمایی صبا است.

 

از سال گذشته در این مرکز انیمیشنی به نام «حاج قاسم» در دست تهیه و تولید قرار داشت و درست در روز سالگرد شهادت سردار سلیمانی از شبکه امید پخش شد. در این گزارش بنا داریم در گفت و گو با کارگردان و نویسنده این انیمیشن مروری داشته باشیم روی جزئیات و نحوه شکل گیری این انیمیشن.

 انیمیشن «چهل شاهد»

مجموعه انیمیشن های «چهل شاهد» تولید مرکز صبا در هر قسمت به یکی از شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم اختصاص دارد. شهید آوینی، جهان آرا، برونسی، همدانی، منتظر قائم، باقری، حججی از جمله این شهدا هستند که در این کار در یک قسمت درباره زندگی و شهادت شان صحبت شده و با تکنیک کمیک موشن تصاویری از زندگی شخصی، نبرد با دشمن و ... نشان داده می شود.

«محمدعلی صفورا» نویسنده و کارگردان انیمیشن «چهل شاهد» در گفت و گو با خبرنگار فارس، در این باره گفت: مرکز پویانمایی صبا دو سال پیش و با توجه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب تصمیم گرفت مجموعه انیمشنی با تکنیک کمیک موشن درباره شهدا بسازد.

‌وی ادامه داد: جلوتر که رفتیم این مجموعه «چهل شاهد» نامگذاری شد و قرار شد این کار چهل شهید انقلاب ساخته شود که ۷ قسمت از این مجموعه ساخته و پخش شد و هر قسمت به زندگی یکی از شهدا می پردازد.

 تولید انیمیشن در دو قسمت ۳۵ دقیقه ای

صفورا درباره چگونگی تولید این انیمیشن نیز گفت: سال گذشته شهادت سردار سلیمانی اتفاق افتاد و مدیران مرکز صبا همان زمان به خاطر اینکه اتفاق بزرگی رخ داده بود به من پیشنهاد دادند که یکی از این قسمت ها را به سردار سلیمانی اختصاص دهیم و در ادامه چهل شاهد، ساخته شود. همین پیشنهاد باعث شد که دو قسمت ۳۵ دقیقه ای برای سردار دلها تولید کردیم. از همان زمان تحقیقاتمان شروع شد و پیش تولید را نیز به تدریج شروع کردیم.

 انیمیشنی با حضور یک دانای کل و راویان

این انیمیشن راوی و یک دانای کل دارد که ماجرا و قصه ها را تعریف می کند اما در میانه راه و بنا به هر قصه ای که بنا است روایت شود، همرزم دوست خانواده و اطرافیان حاج قاسم شروع به صحبت می کنند. البته صدای واقعی این افراد روی این کار دوبله نشده است و از دوبلور برای این بخش استفاده شده است.

 

صفورا ادامه داد: ساختار روایی قصه های ما در چهل شاهد روایت هایی است که اطرافیان از شهدا دارند. حال می تواند همرزمان باشند، دوستان باشند یا خانواده شهید.

روایت هایی از زبان دوستان و همرزمان سردار

کارگردان این انیمیشن افزود: روایت داستان سردار سلیمانی، روایت هایی از زبان برادر شهید در دوران نوجوانی، شهید همدانی، یا خیلی از سرداران و قصه ها از زبان حاج قاسم درباره جبهه و جنگ است و خاطرات عملیات کربلای ۴ و ۵ و والفجر ۴ از جمله این عملیات ها است و ما همین روایت ها را بازسازی کردیم و هیچ چیز کم یا اضافه نکردیم. حتی در عراق و سوریه هم بخش هایی خود حاج قاسم راوی قصه است.

همچنین در این اثر خاطراتی از زبان سردار قاسم سلیمانی، حسین برادر سردار سلیمانی، سردار اصغر صبوری از معاونین نیروی قدس سپاه پاسداران، سردار محمود چهار باغی از فرماندهان وقت توپخانه سپاه در محور مقاومت، سردار کریم نصر فرمانده تیپ قمر بنی هاشم، سید علی بنی لوحی همرزم و نویسنده کتاب این مرد پایان ندارد، ‌سید محمد صادق خرازی دیپلمات، مسعود بارازانی رئیس اقلیم کردستان عراق، ‌زینب محرابی دختر شهید محرابی، شهاب الدین واجدی عکاس، دوستان و اهالی روستای قنات ملک، ‌ اصغر محمد حسینی پاسدار، عباس افزون رزمنده، همرزمان در دوره جنگ تحمیلی، مدافعان حرم و مراهان در سوریه و عراق بیان شده است.

 روایت زندگی «حاج قاسم» از کجا آغاز می شود؟

اولین قسمت از زندگی تا شهادت سردار سلیمانی در قالب انیمیشن اینطور آغاز می شود که حاج قاسم یک نوجوان است و در روستای قنات ملک کرمان در کنار خانواده خود مشغول کشاورزی است. او به همراه برادرش به کرمان می آید و به بنایی و ورزش های رزمی مشغول می شود. در ادامه شاهد این هستیم که سید رضا کامیاب، ‌حاج قاسم را به مقام معظم رهبری معرفی می کند و او در کنار اینکه در سازمان آب کرمان کار می کند در سال ۵۹ به سپاه پاسداران می پیوندد.

حاج قاسم تا قبل از آغاز جنگ میان ایران و عراق، فرمانده پادگان قدس سپاه کرمان بود. در این میان تصاویری از جزئیات عملیات هایی که حاج قاسم به عنوان فرمانده حضور داشته است نیز نشان داده می شود.

این کارگردان در همین زمینه گفت: زندگی سردار در این انیمیشن از ۱۳ سالگی آغاز می شود و ورودشان به سپاه کردستان و بعد از جنگ و درگیری شان با اشرار در کرمان تا اینکه فرمانده سپاه قدس می شوند و شروع داعش، همه اینها در قسمت اول دیده می شود و در قسمت دوم تمام اتفاق های داعش در سوریه و عراق تا پایان داعش و سخنرانی مهم شان درباره ترامپ تا شهادت شان ادامه دارد، در این اثر جنبه مستند بودن کار برایمان مهم بود و هم اینکه مواردی اشاره شود که برای مخاطب جذاب باشد.

 ماجرای پزشک منافقی که قصد جان حاج قاسم را داشت!

یکی از داستان هایی که در این انیمیشن مطرح می شود داستان پزشکی منافق در بیمارستان مشهد است. بعد از یکی از عملیات ها و در حالیکه حاج قاسم به شدت مجروح شده بود، او را به بیمارستانی در مشهد منتقل می کنند و پزشک می گوید نیاز به عمل جراحی دارد. بعد از عمل حال حاج قاسم خوب نیست، یکی از پرستارهای بیمارستان که پزشک معالج حاج قاسم را می شناخته به او می گوید این پزشک منافق است و قصد جان شما را کرده است به همین خاطر در پایان جراحی و بعد از خارج کردن گلوله ها از بدن شما به طور کامل فضای جراحی شده را بخیه نزده و همین باعث عفونت و درد شما شده است. با همکاری آن پرستار حاج قاسم از دست آن پزشک منافق نجات می یابد.

صفورا: دوست داشتیم انیمیشن مفصل تری برای سردار بسازیم

‌صفورا همچنین بیان داشت:‌ دوست داشتیم تا به زندگی سردار سلیمانی ورود بیشتری داشته باشیم و گسترده تر به زندگی شان از تولد تا شهادت بپردازیم و چنین موضوعی این را می طلبید که یک انیمیشن مفصل درباره ایشان تولید کنیم. قطعا زندگی ایشان ابعاد گسترده تری دارد و باید در قالب سایر مدیوم ها نیز به آن پرداخت.

اما با توجه به اینکه چهل شاهد تولید شده بود و می خواستیم تا سالگرد سردار به پخش برسیم سعی داشتیم تا در همین دو قسمت کار را به زمان موعد برسانیم.

نمی خواستیم قصوری در محتوا داشته باشیم

کارگردان این انیمیشن افزود: هر کتابی درباره سردار منتشر شده بود را از سال گذشته تا الان مطالعه کردیم و همه سایت ها و سخنرانی ها و اطلاعات و عکس و منابع لازم را مطالعه و جمع آوری کردیم.

زمانیکه متن کار آماده شد ما به همه زوایای آن فکر می کردیم و دنبال این بودیم تا تحقیق جامعی شکل بگیرد تا خدای نکرده قصوری از بابت محتوا نداشته باشیم.

 

خاطرات یک عکاس درباره سردار سلیمانی

یکی دیگر از بخش های این انیمیشن، خاطرات یک عکاس از سردار است. یکی از همین عکاس ها نیز در این انیمیشن درباره عکسی که از سردار سلیمانی گرفته و در رسانه های دنیا نیز به خوبی دیده شده است، می گوید: سالهای زیادی از سردار عکس گرفتم. مراسم دانش آموختگی افسران در دانشگاه امام حسین (ع) بود و سردار در کنار مقام معظم رهبری ایستاده بود و یک دستش را به نشانه ارادت نزدیک سر و دیگر دست را باز به نشانه احترام به سینه گذاشته است.

منابع تحقیقاتی و پژوهشی به کار گرفته شده در این انیمیشن

در تولید این انیمیشن، از کتاب ها و مقاله هایی مثل: این مرد پایان ندارد، حاج قاسم (خاطرات شهید سلیمانی)، رفیق خوشبخت ما، پاییز ۵۰ سالگی، سربازان سردار، هجوم به تهاجم، نبرد سید جابر، توافق سلیمانی، پوتین، سردار همیشه قهرمان، برادر قاسم، سلام سردار، الجنرال قاسم سلیمانی، ذوالفقار از جمله این منابع هستند.  

تکنیک مورد استفاده در این انیمیشن

‌صفورا همچنین بیان داشت: انیمیشن تکنیک های مختلفی دارد، اگر انتخاب تکنیک درست نباشد، ممکن است بازنمایی شخصیت مورد نظر که برایمان اهمیت بالایی دارد درست درنیاید. اما تکنیک کمیک موشن به واقعیت خیلی نزدیک است و در این مجموعه سعی بسیاری شده تصاویر شهید سلیمانی دقیقا شبیه به خودشان طراحی شود و از روی عکس این شهید بزرگوار طراحی ها انجام شده است.

وی ادامه داد: مخاطب این انیمیشن که با کیفیت فول اچ دی پخش می شود، نوجوان ها هستند به این خاطر که در گروه نوجوان مرکز صبا تولید شده است. اما مخاطب عام و بزرگسال هم می تواند داشته باشد.

بازسازی عملیات و صحنه شهادت سردار

بخش دیگری از این انیمیشن به بازسازی عملیات های سردار می پردازد و در پایان این کار شاهد صحنه شهادت حاج قاسم توسط آمریکایی ها خواهید بود. روایت صحنه شهادت سردار، چند بعدی و از زاویه نگاه افراد مختلفی است.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر