728 x 90

شیرینی برگزیدگی و تلخی بلاتکلیفی

شیرینی برگزیدگی و تلخی بلاتکلیفی
شیرینی برگزیدگی و تلخی بلاتکلیفی

ناهید زمانی، کارتونیست، که به‌تازگی موفق به دریافت جایزه ویژۀ جشنوارۀ ایتالیایی«فکسی برای صلح» شده، در بارۀ مشکلاتی که تحریم‌ها برای حضور هنرمندان در جشنواره‌های بین‌المللی پدید آورده است و همچنین، بلاتکلیفی خانه هنرمندان اصفهان که محل ثابت برگزاری جلسات خانه کاریکاتور اصفهان بود، توضیحاتی را بیان کرد.

ناهید زمانی، عضو خانه کاریکاتور اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جشنوارۀ «فکسی برای صلح» یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های ایتالیاست که من در بیست و چهارمین دورۀ آن شرکت کردم و موفق به دریافت جایزۀ ویژه بخش حرفه‌ای شدم.

او ادامه داد: اثری که در این جشنواره شرکت دادم، دربارۀ خشونت علیه زنان است. در اغلب آثاری که با موضوع خشونت علیه زنان خلق می‌شود، نقش مرد به‌صورت مستقیم برجسته شده اما من در این کارتون زنی را نشان دادم که به‌عنوان حلقۀ فعال چرخۀ خشونت عمل می‌کند و ظلمی که پیش‌تر به او شده، در حق فرزند دختر خود نیز روا می‌دارد.

این کارتونیست تصریح کرد: وقتی این طرح را کشیدم، نگران بودم مخاطبی که مادر را همیشه در نقش محافظ دیده، آن را نپسندد اما استقبال‌ها نشان داد که اغلب افراد به‌نوعی این حس را لمس یا مشاهده کرده‌اند.

زمانی توضیح داد: در این کارتون، بااینکه قد دختر از پسر بلندتر است، مادر اجازه نمی‌دهد این رشد به چشم بیاید و دختر را مجبور به خم شدن کرده است. از طرفی پای چشم او اثر ضربه هست و این، به همراه قاب عکسی از پدر خانواده، فضای مردسالار حاکم بر خانه را نشان می‌دهد.

او افزود: برخی از مادران، بر اساس تفکر سنتی‌ای که به آن‌ها به ارث رسیده و اغلب، با نیت محافظت از دختران، تلاش می‌کنند جلوی رشد فردی آنان را بگیرند و این نکته را نباید نادیده گرفت.

عضو خانه کاریکاتور اصفهان، دربارۀ موانعی که تحریم‌ها برای حضور هنرمندان در جشنواره‌های بین‌المللی ایجاد کرده گفت: در فراخوان خیلی از جشنواره‌های بین‌المللی این شرط ذکرشده که اگر شماره‌حسابی برای پرداخت مستقیم مبلغ جایزه ندارید، شرکت نکنید و وقتی در سایر جشنواره‌هایی که این شرط را ندارد شرکت می‌کنیم نیز، برای دریافت لوح تقدیر، مدال یا کتابی که اثرمان در آن به چاپ رسیده به مشکل برمی‌خوریم.

زمانی خاطرنشان کرد: جوایزی که از جشنواره‌های خارجی برای ما ارسال می‌شود در گمرک مراحل پیچیده‌ای را طی می‌کند؛ برای نمونه کتابی که از جشنواره‌ای در ترکیه برای من ارسال‌شده بود، پاره و خراب به دستم رسید و مدالی که از جشنواره‌ای در پرتغال گرفتم، در راه گم‌شده بود! من بارها به مراکز پست اصفهان مراجعه کردم تا در نهایت مدال را با جعبه‌ای خراب پیدا کردم.

این هنرمند کارتونیست، با اشاره به اینکه هزینۀ پست آثار برای شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی نیز گاه آن‌قدر زیاد است که با مبلغ جایزه برابری می‌کند، یادآور شد: سال‌های گذشته حوزه هنری اصفهان پرداخت این هزینه را کامل تقبل می‌کرد و مدتی هم درصدی از آن را می‌داد اما اکنون نزدیک به سه سال است که هیچ حمایتی از هنرمندان کارتونیست عضو خانه کاریکاتور حوزه هنری اصفهان در این زمینه نمی‌شود و افراد با هزینۀ شخصی متقاضی حضور در جشنواره‌های بین‌المللی می‌شوند.

او نسبت به بلاتکلیفی وضعیت خانه هنرمندان اصفهان که محل ثابت برگزاری نشست‌های خانه کاریکاتور اصفهان بوده نیز انتقاد کرد و گفت: خانه کاریکاتور اصفهان بعد از تهران، فعال‌ترین خانه کاریکاتور کشور بود و برنامه‌های منظم و مدونی داشت اما متأسفانه اکنون در محاق به سر می‌برد و مشخص نیست که در آینده چه اتفاقی برای آن می‌افتد.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر