728 x 90

اولین کاریکاتور بعد از جنگ/ اثر علی دیواندری

اولین کاریکاتور بعد از جنگ/ اثر علی دیواندری
اولین کاریکاتور بعد از جنگ/ اثر علی دیواندری

یکی دیگر از آثار تاریخ نگارانه در حوزه هنر کارتون و کاریکاتور، کاری از علی دیواندری ،از پیشکسوتان عرصه کارتون و کاریکاتور،است که به عنوان اولین اثر کارتون بعد از شروع جنگ شناخته شده و موضوع آن تجاوز رژیم صدام به ایران است.

به گزارش سایت ایران کارتون ، علی دیواندری اولین کسی است که سه روز بعد از حمله رژیم بعث عراق در کیهان در تاریخ دوم مهرماه ۱۳۵۹ اولین کاریکاتور بعد از جنگ را کار کرد. البته قبل از شروع جنگ ، هم جواد علیزاده و هم محسن نوری نجفی درباره تعرض صدام به بخشی از خاک ایران ماهها قبل از تجاوز سراسری عراق در کاریکاتورهای شان تذکر داده بودند.در واقع صدام از موقعیت و شرایط خاص بعد از انقلاب و مباحثی که بعضی از گروهک های مخالف ایران به آن می پرداختند نظیرجریان خلق عرب ( که توسط صدام تجهیز و حمایت می شد)که به تجزیه ایران در جنوب کشورمان توجه داشت استفاده کرد و به ایران در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ حمله سراسری نمود ، البته ناگفته نماند به طور قطع این تجاوز با چراغ سبز ابرقدرت های آن زمان نظیر آمریکا و شوروی صورت گرفت.

این مسئله در اولین کاریکاتور بعد از شروع جنگ در اثر دیواندری به چشم می خورد. این کاریکاتور و کاریکاتورهایی از این دست اسناد روشنی از تجاوز آشکار صدام به ایران است. صدام از همان ابتدا جنوب ایران را قادسیه نام گذاشت و تصور می کرد بخش عمده ای از ایران را ظرف کمتر از یک هفته از آن خود می کند.

صدام در تاریخ دوم آوریل ۱۹۸۰ اعلام کرد: از طرف شما، برادران، و تمامی عرب‌ها در هر کجا، ما به آنها (ایرانی‌ها) یِ بزدل و کوتوله اعلام می‌کنیم که روح قادسیه، به همان طراوت خون و افتخار مردمان قادسیه است. مردمانی که پیام شان را بر سرنیزه‌های شان حمل می‌کنند.

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر