728 x 90

فکر و طنز درطراحی‌های سعید امکانی

فکر و طنز درطراحی‌های سعید امکانی
فکر و طنز درطراحی‌های سعید امکانی

نمایشگاهی از طراحی‌های سعید امکانی،که پیش ازاین برخی را درمطبوعات و برخی دیگر از این آثار را درکتاب شعر - کاریکاتوری با عنوان« باشلار»منتشرکرده است با موضوع«سر»و عنوان"سران" تا 16 بهمن‌ماه درگالری گلستان برپا بود.لیلی گلستان مجموعه دار و مدیر گالری گلستان ، که این نمایشگاه را برپا گرده بود، به اظهار نظری در باره طرح های سعید امکانی پرداخت که به همراه سخنان سعید امکانی در باره آثار ارائه شده اش دراین نمایشگاه درذیل می آید :

لیلی گلستان : سعید امکانی از طراحان بسیارخوب و موفق ایران است، طراحی‌های او فوق‌العاده است. دست و طراحی او بسیارقوی است و آن‌گونه که شنیده‌ام نقاش بسیارخوبی هستند، اما چون آدم بسیار فروتن و متینی است، تاکنون تلاشی برای معرفی خودش به‌عنوان یک هنرمند جدی به جامعه هنری نکرده است. بسیارخوشحالم که یک هنرمند بسیارحرفه‌ای را کشف کرده‌ام. من درطراحی ایده‌آل‌ام «کامبیزدرمبخش» است؛ اما وقتی طراحی‌های «سعید امکانی» را دیدم، متوجه شدم که آثار امکانی نیز از جهاتی به کارهای او پهلو می‌زند. طراحی‌های درمبخش مینی‌مال هستند، اما طراحی‌های امکانی بسیار پرکارند و ساخت و سازقوی دارند و اگرامکانی نیز تمرکزش را به شکل جدی روی طراحی‌هایش بگذارد خیلی زود می‌تواند در عرصه ملی و حتی فراتر شناخته شود.درطراحی‌های امکانی فکر و طنز جایگاه ویژه‌ای دارد و با توجه به این‌که موضوع این نمایشگاه سراست، او برای عملی کردن ایده‌هایش مدت‌ها فکر و کار پژوهشی کرده است و بهترین کلماتی که مشتق سرهستند را انتخاب کرده است و به نظرم طراحی‌های او با این‌که به موضوعات روز و برخی شخصیت‌ها اشاره دارد، اما تاریخ‌مصرف ندارند.

با تجربه 31 سال گالری‌داری بدون اغراق می‌گویم که در بدترین دوران تجسمی زندگی می‌کنیم و گالری‌دارها و هنرمندان تجسمی در شرایط بدی به سر می‌برند، اما درچنین شرایطی نمایشگاه امکانی هم ازنظرمخاطب و هم فروش با اقبال خوبی روبرو شد و تنها هفت کاردرشب نخست نمایشگاه به فروش رفت و این فروش برای دوره فعلی عالی بود. مجموعه "سران" دربرگیرنده 45 طراحی است که با تکنیک خودکار روی مقواهایی در ابعاد 30 در 20 و 40 در 30 خلق‌شده‌اند. البته برای خلق برخی از طراحی‌ها از تکنیک کلاژ و رنگ‌روغن نیز بهره گرفته‌ام.

سعید امکانی: این مجموعه را بر اساس کلماتی که همه مشتق ازکلمه سرهستند خلق کرده‌ام و نام و موضوع هر یک از این طراحی بازی با کلمه "سر" است. همه طراحی‌ها را درابعاد کوچک خلق کردم تا مخاطب بهتر بتواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند و درمقابل هر کار درنگ بیشتری کند.

ایده اولیه این مجموعه در سال 1379 و در کارگاه نقاشی ناصرپلنگی شکل گرفت و نخستین ایده‌ام را درقالب کاریکاتور براساس کلمه سران خلق کردم و پس‌ از آن به سراغ فرهنگ معین رفتم  و دریک پروسه 2 ساله بسیاری از مشتقات سر را در قالب کاریکاتور به تصویر کشیدم و گزیده‌ای از این کاریکاتورها را در کتابی با عنوان "باشلار"منتشر کردم. برخی از کاریکاتورهای این مجموعه در مطبوعات نیزمنتشر شده است. باشلارکلمه‌ای ترکی و به معنای سران است.با این‌که در تمام این سال‌ها مشغول نقاشی بوده‌ام و ایده‌های متعددی را اجرا کرده‌ام اما سران همواره دغدغه‌ام بوده و دوست داشتم که آن را به نمایش بگذارم، ازاین رو، ازدو سال پیش بخشی ازوقتم را صرف خلق این مجموعه کرده‌ام و در گذر زمان این طراحی‌ها نسبت به کاریکاتورهایی که پیش‌ از این بر اساس کلمه سر مشتقات آن خلق کرده‌ام به پختگی و کمال رسیده‌اند و به ضم بسیاری برخی از این طراحی‌ها به نقاشی نیز نزدیک شده‌اند.

طراحی‌هایش به بسیاری ازمناسبات روابط اجتماعی ما گوشه می‌زند، سرهایی که هریک می‌توانند نماینده قشرخاصی از مردم جامعه ما باشند و می‌توان حتی سرخود را نیز درمیان آن‌ها جست‌وجو کرد و یافت.

سرتاس، سروان، سرباز، سردار، سربلند، سربه زیر، سرتاس، سرگل، سرشیر، سرکوب، سرنشین،سرپیچ، سرقفلی از جمله کلماتی هستند که امکانی در این مجموعه آن‌ها را به بازی گرفته است.

شایان ذکر است، سعید امکانی متولد 1355 تهران و دانش‌آموخته رشته نقاشی است. او تاکنون در بیش از 20 نمایشگاه گروهی نقاشی‌هایش را به نمایش گذاشته است و پیش‌ترهم مجموعه شعری به همراه کاریکاتورهایش را باعنوان باشلار (سرها) منتشر کرده است.

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر