728 x 90

تصویرسازی حکایات کلیله و دمنه/مرضیه قوام زاده

تصویرسازی حکایات کلیله و دمنه/مرضیه قوام زاده
تصویرسازی حکایات کلیله و دمنه/مرضیه قوام زاده

مجموعه پیش رو، پروژه پایان نامه مرضیه قوام زاده ، کارشناسی ارشد تصویرسازی، با موضوع فابل (Fable) کتاب کلیله و دمنه است. فابل‌ها داستان‌هایی حکمت آموز از زبان حیوانات است که هدف آن آموختن و تعلیم یک اصل و حقیقت اخلاقی یا معنوی به صورت غیرمستقیم به دیگران است. یکی از مشخص ترین کتاب‌های فابل در ایران، کلیله و دمنه است که از زبان سانسکریت به پهلوی، عربی و فارسی ترجمه شده است. این کتاب در زمان خود برای حکام و افراد سیاسی گفته شده تا سیاست‌های کشورداری را به بزرگان پند و اندرز ‌دهد. از این کتاب نمونه‌های تصویری زیادی در دوره‌های اسلامی وجود دارد که آثار نگارگری به سبک‌های متعدد و نفیسی هم از آنها به جای مانده است.


مرضیه قوام زاده، تصویرگر این مجموعه، درباره شیوه کاری خود در این پروژه و نحوه ورودش به این موضوع می‌گوید:

« در بخش پروژه عملی نخواستم به صورت ظاهری کتاب که تصاویری از داستان حیوانات است بپردازم و از آنجایی که این داستان‌ها در واقع با شخصیت‌های انسانی در قالب حیوان بیان می‌شود و معنایی عمیق تر از یک داستان با کاراکترهای حیوانی دارد ، سعی کردم کاراکترها تلفیقی از انسان و حیوان باشد و فضایی سورئال با توجه به معنی داستان را القا نماید. با بررسی سبک‌های کارشده برای کلیله و دمنه متوجه و علاقه مند به سبک عباسی در نگارگری‌های آن شدم که با خطوط دورگیری و رنگهای تخت و بسیار مشخص به عنوان تکنیک اصلی در تصویر، نوع خاصی از تصویرسازی را نشان داده‌اند که با توجه به قدمت ، برای زمان حال ما بسیار امروزی به چشم می‌آید. در نتیجه سعی کردم کار عملی خود را به این شیوه به تصویر بکشم.»


شایان ذکر است ، مرضیه قوام زاده متولد ۱۳۵۹ و کارشناس گرافیک و کارشناس ارشد تصویرسازی است. وی تاکنون با مراکز و ناشران مختلفی به عنوان تصویرگر همکاری داشته است. او هم اکنون مدرس دانشگاه علمی و کاربردی تهران است.

tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (1) tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (2) tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (3) tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (3) b
tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (4) tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (5) tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (6) tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (7) tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (8) tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (9) tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (11) tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (12) tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (13) tasvirsazi-roozrang-qavamzadeh (14) دانشمند عادل 2-پ دانشمند عادل -پ1

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر