728 x 90

برشی از شاهنامه برای بچه ها/مقداد ساداتی

برشی از شاهنامه برای بچه ها/مقداد ساداتی
برشی از شاهنامه برای بچه ها/مقداد ساداتی

« از وقتی یادم می آید در زمان کودکی و نوجوانی همیشه علاقه داشتم وقتی مجله‌ای مثل کیهان بچه‌ها یا سروش نوجوان را کاملا می خواندم تصاویرش را با قیچی دور بُر می کردم و ساکت و آرام یک گوشه دنج ساعت‌ها از این کار لذت می بردم.

اواخر سال پیش که در باره تصویرسازی داستان‌های کلاسیک ایرانی برای ماهنامه سروش کودکان با من صحبت شد، برای آشنایی بهتر بچه ها با شخصیت ها و اتفاقات داستان، تصمیم بر دنباله دار بودن داستان ها در چند شماره مجله گرفته و روایت ” فریدون و ضحاک ” در شش قسمت انتخاب شد.

این شکل روایت در چند شماره مجله فرصتی را فراهم کرد تا شخصیت‌های اصلی و فرعی داستان به مرور از ابتدای کودکی فریدون تا پایان کار ضحاک قسمت به قسمت پیش برود و در هر شماره دو یا سه شخصیت جدید بر اساس پیشرفت حکایت در کنار فضاسازی خلق شود؛ ضحاک از جوانی تا پیری، فریدون در کودکی و جوانی، فرانک، ابلیس، آشپز ضحاک،کاوه اهنگر و…، برای هر چه ملموس و جذاب تر شدن روایت به اتفاق نویسنده تصمیم گرفتیم که بچه ها بتوانند در کنار خوانش داستان، شخصیت‌های داستانی در صفحات مربوطه را با دور بر کردن و چند تای ساده از دل مجله دربیاورند و بتوانند به مرور چیدمان کنند تا درنهایت، مجموعه‌ای از شخصیت‌های کاغذی مختلف را در کنار فضاسازی‌هایی مثل قصر، کوه، درخت و… تکمیل و چیدمان کنند.

این شیوه اجرا در شکل حرفه‌ای، کاربردی نمایش گونه‌ای نیز دارد که در اروپا به نمایش کاغذی ( Toy theater / paper theater) مرسوم است؛ هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان.

ویژگی های منحصر به فرد و شخصیت پردازی‌های شاهنامه، در عین حال که در فضایی جدی و اساطیری با پند و اندرز توسط حکیم فردوسی خلق شده‌اند اما امکانات زیادی برای خیال پردازی هم به طراح و هم به مخاطب و خواننده داستان می دهد تا هر شخصیت را از منظر خود تصور و تصویر کند.

من برای نوع پوشش، لباس و ادوات هر شخصیت در کنار تعاریفی که در شاهنامه آمده به عناصر بصری موجود در دوره‌های برجسته تاریخی ایران باستان نیز نگاه داشتم و از آنها در انتخاب رنگ، جزئیات و موارد بصری دیگر کمک گرفتم و سعی ام بر این بود تا در فضای فانتزی و گیرا با توجه به سلایق متفاوت بچه‌ها، شخصیت‌های حماسی مختلف داستان را برای مخاطب کودک امروزی خلق کنم.

تجربه کار آموزشی هنری با بچه‌ها در سطوح مختلف این نکته را همواره به من آموخته که کودکان در مواجهه با سرگرمی‌هایی که عناصر داستان،کاراکتر و چیدمان در کنار هم قرار می گیرد بسیار خلاقانه عمل کرده و با گوش سپردن به روایت داستان، به بداهه پردازی و خلق موقعیت‌های جدید برای شخصیت‌ها دست می زنند.

مجموعه پیش رو از فروردین تا شهریور ماه ۹۹ در ماهنامه سروش کودکان به چاپ رسیده ست.»

شایان ذکر است ، مقداد ساداتی؛ فارغ التحصیل رشته تصویرسازی در مقطع کارشناسی از دانشگاه فرهنگ و هنر است.

 

نمونه هایی از تصویرسازی های مقداد ساداتی از داستان فریدون و ضحاک شاهنامه:

 

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر