728 x 90

آیین اختتامیه دومین مسابقه بین‌المللی ترامپیسم

آیین اختتامیه دومین مسابقه بین‌المللی ترامپیسم
آیین اختتامیه دومین مسابقه بین‌المللی ترامپیسم

آیین اختتامیه دومین دوره مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور«ترامپیسم»صبح شنبه 21 دی ماه با حضورهنرمندان ، مسئولین و اهالی هنر و با معرفی برگزیدگان و تقدیر ازدست اندرکاران این مسابقه درسالن خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزارشد.

 به گزارش سایت ایران کارتون ، درابتدای این آیین ، علی‌اصغرجعفری ، مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ، درسخنانی با گرامیداشت یاد شهید سپهبد قاسم سلیمانی ، به تحمل حوادث تلخ فراوان ملت ایران درطول انقلاب اسلامی به منظورحفظ و رقم خوردن عزت ایران و اسلام اظهارداشت: درطول ۴۰ سال انقلاب، بیش از ۱۷ هزارشهید تروربه دستورجریان آمریکایی و استکباری دادیم که این فارغ از 230 هزار شهید در جنگی است که توسط رژیم آمریکا برما تحمیل شد. وی دراین باره خاطر نشان کرد: ملت ما، ملت داغداری است اما این داغ‌ها هیچگاه ما را از مسیرمان دورنکرده است و ملت ایستاده است تا عزت را برای ایران و اسلام به ارمغان آورد.

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درادامه مسابقه ترامپیسم را درراستای  فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند «ما از ترامپ متشکریم که چهره آمریکا را به جهانیان نشان داد» دانست و افزود: ما بعد از این سخن رهبری، مسابقه کارتون و کاریکاتور ترامپیسم را طراحی کردیم تا با بهره گرفتن ازاین هنرها چهره واقعی آمریکا را بیش ازپیش نشان دهیم. جعفری دراین باره ادامه داد : پس از روی کار آمدن ترامپ و تصمیمات غلط و خبیثانه وی، تلاش کردیم با بهره‌گیری ازهنرهای کارتون و کاریکاتور و ظرفیت هنرمندان این عرصه درسراسر دنیا، از چهره اصلی آمریکا نقاب برداریم .
وی خاطر نشان کرد: کاریکاتور هنری است که نیازبه واسطه و ترجمه ندارد و به همین دلیل، باعث می‌شود که همواره درتحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و ... نقشی پررنگ داشته باشد.ازطرف دیگر، موج سیاست‌های خصمانه، بدرفتاری، کودک‌کشی و ... ترامپ باعث شد که هنرمندان نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند و کمیت و کیفیت آثارکاریکاتور نسبت به آثارسایر رشته‌های هنری بیشترباشد.
وی درادامه با اشاره به مشارکت سازمان هنری و امورسینمایی دفاع مقدس ، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ،حوزه هنری و بنیاد فرهنگی روایت فتح دربرگزاری این مسابقه عنوان کرد: این دوره با توجه به حضور ۶۲۵ هنرمند از ۷۹ کشوردنیا با بیش از 1۸۰۰ اثر، نسبت به دوره قبل پیشرفت داشت که این  نشانگر پذیرش چهره جنگ‌طلب آمریکا درنزداکثرکشور‌ها و هنرمندان دنیاست. تلاقی اختتامیه این مسابقه با اقدام جنایتکارانه آمریکا درترورشهید سلیمانی و یاران او نیز، مهرتأییدی براین اتفاق فرهنگی است.

سید مسعود شجاعی طباطبایی ، دبیرعلمی مسابقه بین‌المللی «ترامپیسم» هم درادامه این آیین ، به ارائه سخن پرداخت.وی با اشاره به شهادت سپهبدسلیمانی گفت: زبان قادربه توصیف اخلاص، ایثار، شجاعت و دیگر فضایل نیکوی سرداردل‌ها؛ سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نیست و غم فقدان او بسیارجانگدازاست. رفتن ایشان غم بزرگی را بردل ما گذاشت.

شجاعی درادامه با اشاره به بضاعت بالای هنری که پس ازانقلاب به ویژه در هنرکارتون و کاریکاتور رسیدیم اظهارکرد : اگرامروز، سرداران نظامی پرآوازه داریم ، هنرمندان اهل مقاومت و کاربلد هم کم نداریم. وی سپس به حضور ومشارکت همواره هنرمندان بین‌المللی درطرح موضوعات ارزشی و دینی گفت : درماجرای توهین به ساحت پیامبر اکرم(ص) واکنش های هنرمندان ازاقصی نقاط جهان سرازیر شد.
وی درادامه به چگونگی شکل گیری مسابقه ترامپیسم پرداخت و گفت: بحث مسابقه ترامپیسم ، با شروع رئیس جمهوری ترامپ ، بلافاصله واکنش‌های تندی علیه جمهوری اسلامی ایران داشت و بحث‌های اسلام ستیزی، اسلام هراسی، تروریسم دولتی آمریکا و تروریست‌هایی که در منطقه با اسم داعش ایجاد کردند.به همین خاطر ، این جشنواره با توجه به منویات مقام معظم رهبری،استارت زده شد و تصمیم گرفتیم یک کاراساسی درحوزه کارتون و کاریکاتورصورت بگیرد.
شجاعی سپس به وجه تسمیه جشنواره «ترامپیسم» پرداخت و گفت: واژه ترامپیسم برگرفته ازنازیسم است و دلیل آن هم خوی نژادپرستانه‌ای است که درحرکات و سکنات ترامپ و دولت آمریکا دیده می‌شود. اکنون دردنیا و ازجمله دردل آمریکا ، ازهمین عنوان و آرم مسابقه ترامپیسم استفاده می‌شود و خوشبختانه جبهه مقاومتی علیه اقدامات ترامپ با عنوان جشنواره ترامپیسم ایجاد شده است.
شجاعی با اشاره به رسیدن کاریکاتورهای به نسبت بیشتری ازکشورهای اروپایی و آمریکای لاتین، خاطر نشان کرد : این حضورگسترده هنرمندان کارتونیست ازاین کشورها ، نشان دهنده این است که جبهه مقاومت در همه‌جا محبوب شده و طرفداردارد. امسال تعداد هنرمندان به لحاظ کیفی و کمی در این مسابقه بالا رفته است که نشان می‌دهد دنیا منطق جمهوری اسلامی را پذیرفته است و شناخته شدن ایران به عنوان سردمدارجریان‌های هنری جبهه مقاومت مایه خرسندی است. واکنش‌های رسانه‌های استکباری نیز، نسبت به جایزه ترامپیسم خیلی تند بوده است.
دبیرعلمی مسابقه بین‌المللی «ترامپیسم» گفت: وقتی سردار سلیمانی اعلام کردند طومار داعش چیده خواهد شد، ما فراخوانی را با عنوان مسابقه «پایان داعش» منتشرکردیم اما وعده شهید سلیمانی زودتر محقق شد.

وی درادامه به جلب توجه نمودن مسابقه ترامپیسم درمیان هنرمندان کارتونیست جهان اشاره کرد و خاطر نشان کرد : پوستر‌های مسابقه کارتون و کاریکاتورترامپیسم فقط درسایت ایران کارتون، نیم میلیون بار دیده شده است که نشان می‌دهدایران علمدارجبهه مقاومت فرهنگی است.
درادامه این آیین، سردارسرتیپ بهمن کارگر ، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس،هم ضمن تسلیت شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی، اظهارداشت: استقبال هنرمندان ۷۹ کشور دنیا با ارسال هزار و ۸۰۰ کارتون و کاریکاتور درمسابقه بین‌المللی ترامپیسم نشان دهنده ظرفیت بالای دنیا درموضوعات ضداستکباری است.

وی گفت: اگربخواهیم به موضوع جایزه ترامپیسم بپردازیم، باید دو مقوله خیر و شر و حق و باطل را مد نظرداشته باشیم؛ ما ترامپ را نماد شر و باطل و سردار سلیمانی را نماد حق و خیرمی‌دانیم؛ این یک قیاس است و حتی دریک سخنرانی سپهبد سلیمانی خطاب به ترامپ می‌گوید «طرفِ حسابِ شما من هستم، نه مسئولان بالاترازمن؛ من به‌عنوان یک سرباز و پاسدار می‌گویم من طرف حساب شما هستم».
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تأکید کرد: قاتل شهیدسلیمانی، شخص ترامپ است و با وجود چنین جنایت‌هایی ، ماهیت ترامپ بیشترشناخته خواهد شد.
سردار کارگربه توصیفات رهبرمعظم انقلاباسلامی درخصوص سپهبدسلیمانی پرداخت وگفت : رهبری فرمودند شهید سلیمانی فردی مؤمن، با اخلاص، با تدبیر، انقلابی، اهل عمل، شجاع، ضد استکبار، ضد ظالم و یاور مستضعفان بود. بنده هم اضافه می‌کنم که حاج قاسم سلیمانی ، عمل، عقل و عزم را ، با توجه به اخلاصی که داشت، سرلوحه کارقرارداد و توانست توفیقات خیلی خوبی داشته باشد.
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ضمن اشاره به آثارهنری رسیده به مسابقه کارتون و کاریکاتور ترامپیسم اظهارداشت: ترامپ یک فرد ظالم، قاتل و بی‌دین و لامذهب است. او مشروب‌خوار، قمارباز، مستکبر و ترسو است و اهل عمل نیست و به‌شدت بی‌تدبیر است. رئیس جمهور آمریکا یک فرد کودک‌کش، دروغ‌گو، بی‌عقل و نامردی است که بشریت و انسانیت را تهدید می‌کند.همه تعابیری که درخصوص ترامپ وجود دارد درآثاری که به این مسابقه هنری رسیده جلوه‌گری می‌کند و ما آنها را درقالب کارتون و کاریکاتور می‌بینیم.
سردار کارگر به تصویب روز 13 دی‌ماه درجلسه شورای فرهنگ عمومی به‌عنوان روزشهادت الگوی اخلاص عمل، سپهبد «قاسم سلیمانی» اشاره کرد و اظهارداشت: روز 13 دی‌ماه به‌عنوان روز جهانی مقاومت نام گرفت. مقاومت امروز ازمقاومت اسلامی درمنطقه عبور کرده و به مقاومت جهانی تبدیل شده است.
وی تأکید کرد: ما باید چهره ترامپ را دراتفاقات فرهنگی و هنری به‌درستی نشان دهیم. اگرفقط ترورشهیدسلیمانی، تهدیدات اخیر و وعده به شرکای صهیونیستی را از ترامپ سراغ داشتیم کافی بود تا امروزشاهد جایزه ترامپیسم درسطح دنیا باشیم. با اتفاقات اخیر، معلوم شد که ترامپ منطق، عقل و علم ندارد و زیربارحرف منطقی نمی‌رود و فقط منطق زور را می‌پذیرد.
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: در مسابقه ترامپیسم، مسئله صهیونیسم نیزمهم است و بایدحتما مورد توجه باشد چراکه ترامپیسم ازدل صهیونیست بیرون آمده است. امروز سردمداران رژیم آمریکا، صهیونیست‌ها هستند و مردم آمریکا گروگان صهیونیست‌ها هستند. صهیونیست‌ها فقط جنایت و استعمارکشورها را دنبال می‌کنند؛ لذا پرداختن به آنها مسئله مهمی است چراکه ترامپ مولود صهیونیست و استکبارجهانی است.
سردارکارگر، سیر و سلوک حاج قاسم سلیمانی را الگویی برای جوان موفق معرفی کرد و گفت: ما باید سیر و سلوک حاج قاسم سلیمانی را به نسل جوان و آیندگان نشان دهیم.جوانان و نوجوانان امروز ما، شهدای دوران دفاع مقدس را ندیده‌اند و بعضاً درآثارمان به‌قدری آنها را به‌صورت اسطوره و دورازدسترس نشان داده‌ایم که دست‌نیافتنی شده‌اند؛اما حاج قاسم سلیمانی امروز دردسترس ما بود و او به مقام بالایی رسید و مردم نیز دربرابرایشان تعظیم کردند؛ شخصیتی که رهبری فرمودند «من در برابرشان تعظیم می‌کنم».

وی حاج قاسم سلیمانی را یک الگوی به‌تمام معنا معرفی کرد و گفت: شهید سلیمانی در مسائل نظامی فردی شجاع و باتدبیر بود که درمسائل سیاسی هم با کیاست عمل می‌کرد. ایشان در منطقه کارهای سیاسی و دیپلماسی را خودشان شخصاً پیش می‌‌برد. شهید سلیمانی یک انقلابی بابصیرت بود و  شخصیتی فرهنگی داشت و با شناخت حرکت می‌کرد. حاج قاسم سلیمانی اولین موزه دفاع مقدس را زمانی که فرمانده لشکربود درکرمان تأسیس کرد و حرکت ایشان برای ما الگو شد تا موزه‌های دیگر را در کشور ایجاد کنیم.
درادامه ، از زحمات مجدالدین معلمی ، معاون هنری حوزه هنری و محمد حبیبی معاون بنیاد فرهنگی روایت فتح در برگزاری جشنواره «ترامپیسم»تجلیل شد وسپس برگزیدگان این رویداد معرفی و لوح، مدال، جایزه نقدی و سردیس سردارسلیمانی را دریافت کردند.

اسامی برگزیدگان دومین جشنواره بین‌المللی «ترامپیسم» به شرح زیر است:


بخش کارتون :

آنجل بولیگان ازمکزیک نفراول
محمود آزادنیا ازایران نفردوم
رود دیگولیار ازبرزیل نفرسوم

دراین بخش ازآثارسجاد رافعی، مهناز یزدانی، محمود نظری، عارف و علی پاک‌نهاد نیزتقدیرشد.

 

بخش کاریکاتور:

دال سی اوهاما ازبرزیل نفراول
موسی یو آواشینز ازبرزیل نفردوم
آرش فروغی ازایران نفرسوم

دراین بخش ازآثارسعیدشمس، همایون بهرامی، حدیث مرادزاده، علیرضا ذاکری و علیرضا پاکدل نیز تقدیرشد.

قابل توجه است ، عباس گنجی ، هنرمند نقاش ، نیز درابتدا تا انتهای این مراسم به نقاشی ازچهره شهید سپهبد سردارقاسم سلیمانی پرداخت.

شایان ذکر است ، درپایان این آیین، نمایشگاه آثاربرگزیده دومین جشنواره بین‌المللی «ترامپیسم» افتتاح و کتاب جشنواره هم رونمایی شد.

 

 

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر