728 x 90

واکنش شجاعی طباطبایی به فایل صوتی ظریف

واکنش شجاعی طباطبایی به فایل صوتی ظریف
واکنش شجاعی طباطبایی به فایل صوتی ظریف

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری که این روزها نسبت به اتفاقات روز منطقه و مسائل سیاسی جامعه کارتون‌های متعددی را در فضای مجازی باز نشر می‌دهد و با استقبال مواجه می‌شود، در تازه‌ترین فعالیت خود به انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه واکنش نشان داده است.

به گزارش سایت ایران کارتون به نقل از گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، هنرمند کاریکاتوریست و مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، به تازگی طرح‌های کارتونی خود را با محوریت دولت، انتخابات و سیاست خارجی خلق کرده و در تازه‌ترین واکنش‌ها به انتشار فایل صوتی مصاحبه جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز یک طرح جدید منتشر کرده است.

شجاعی طباطبایی با تاکید بر دغدغه‌اش مبنی بر بازتاب مباحث سیاسی ایران و جهان در قالب کارتون و کاریکاتور به خبرنگار ما می‌گوید: هر فرصتی که دست دهد در راستای خلق یک اثر از آن استفاده می‌کنم و یکی از مباحث مهم این روزها نیز بحث انتخابات است و طبیعتاً رویکرد غالب کاریکاتورهای من نیز به همین سمت و سو است و اگر انتقادی به عملکرد دولت فعلی هم داشته باشم آن را با رویکرد انتخاباتی نشان می‌دهم؛ بدین معنا که دوباره انتخابی نکنیم که باعث پشیمانی، ناراحتی و ایجاد مشکلات بیشتر شود.

 وی با اشاره به یکی از کاریکاتورهای خود ادامه می‌دهد: اگر به ماشین بنفش رنگ دقت کنید که نمادی از دولت تدبیر و امید است، می‌بینید که چهار چرخ آن را برده‌اند و زیرش آجر گذاشته‌اند و البته در آن اشاراتی هم به برجام، گرانی و تورم شده است. این طرح در واقع به معنی این است که ما فقط امتیاز دادیم و هرچه خواستند را عملی کردیم اما از آن طرف هیچ اتفاقی نیفتاده و اگر این چرخ‌ها امروز زیر ماشین و سرجایشان نیستند به دلیل همین امتیازاتی است که از دست رفته، درحالی که این چرخ‌ها می‌توانستند حوزه اقتصاد، تولید، معیشت و ... را به حرکت در آورند اما می‌بینیم که اصلاً وجود خارجی ندارند. مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری یادآور شد: ما شاهد اتفاقات تلخی بودیم و از همان ابتدای شکل گیری دولت همه چیز به برجام گره خورد و دولتمردان ما مکرر اعلام می‌کردند که موفق شدند و این پیروزی را جشن می‌گرفتند، در حالی که این پیروزی توهمی بیش نبود و از همان ابتدا مقام معظم رهبری فرموده بودند که به آمریکایی‌ها اعتمادی ندارند، اما اگر شما می‌خواهید امتحان کنید، بروید اما نتیجه‌ای دربرندارد.

شجاعی طباطبایی در ادامه تصریح کرد: و همه شاهد بودیم زمانی که ترامپ سر کار آمد همه داشته‌های ما از بین رفت و اتفاقاً در یکی از این کاریکاتورها به آن اشاره کردم که گرگی در لباس میش حمله کرده و از برجام استفاده می‌کند؛ از برجامی که دیگر وجود ندارد! حالا بایدن بر سر کار آمده و این تصور وجود دارد که سیاست آمریکا عوض شده اما حضرت آقا بارها اعلام کردند که چیزی عوض نمی‌شود.

این کاریکاتوریست با اشاره به طرح‌های دیگر خود عنوان کرد: در طرحی به بحث انتخابات اشاره شده و خطاب به کاندیداها است که وعده و شعار ندهید و این کار به فک زدن تشبیه شده است در حالی که باید ببینیم کسی که وعده می‌دهد آیا توانایی‌اش را دارد به وعده‌هایش عمل کند یا خیر. در طرح اشک تمساح، شما یک ابزار قدیمی را می‌بینید که به آن اشک‌دان می‌گویند. اشک تمساح نگاهی به کتاب خانم شرمن دارد که در ارتباط با آقای عراقچی اعلام می‌کند من با ریختن اشک توانستم شرایط مذاکره را تغییر بدهم! این طرح به همان ماجرا اشاره دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از کاریکاتورها متناسب با اتفاقات بین الملل است و گنبد آهنین نام دارد، می‌گوید: در واقع آن به معنای واقعی کلمه یک آبکش است. در یک روز مقاومت در حماس ۱۶۰ موشک می‌فرستد که دشمن تعداد کمی از آن را می‌تواند با پاتریوت‌ها خنثی کند و من این پاتریوت‌ها را به آبکش و گنبد آهنینی تشبیه کردم که مورد اصابت حملات موشک‌ها قرار گرفته و اشاره روشن و طنزآمیزی به مقوله مقاومت دارد.

 

 

این کاریکاتوریست در ادامه به اتفاق اخیر و انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه اشاره می‌کند و می‌گوید: جدیدترین طرح من هم مربوط به انتشار نوار آقای ظریف است که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در این طرح به عربی هم مواردی اشاره شده که یکی از آنها «۱۰۰% معروف» است که معنی دوگانه‌ای دارد و در عربی به معنی آشناست و ایهام دیگرش این است که این نوار باعث معروفیت آقای ظریف شده و النفوذ الی النهایته هم نشان دهنده آخر خط نفوذ است.

به گفته مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، تضادی در اینجا وجود دارد که قابل توجه است و آقای ظریف بارها اشاره کرده که گاندو دروغ است اما عملاً می‌بینیم که در تیم مذاکره‌کننده چند نفر جاسوس بودند، اما صرف نظر از آن، این اتفاق تازه چه توجیهی دارد؟ انتشار این فایل واقعی بودن گاندو را به نمایش می‌گذارد. از طرفی دیگر با این اتفاق دل کسانی که عاشق این سرزمین هستند و دوست ندارند شرایط دو قطبی و فضای جامعه ملتهب شود، به درد آمده است. من با این طرح تلاش کردم اشاره‌ای به این ماجرا داشته باشم، از طرفی دیگر  این اطلاعات از سه روزنه می‌توانسته نشت کند که امیدواریم وزارت اطلاعات هرچه سریعتر وارد ماجرا شده و جلوی این اتفاقات گرفته شود.

شجاعی طباطبایی با بیان اینکه کاریکاتورها باید خودشان آنچه را که هستند توضیح و تفسیر دهند و با مخاطب ارتباط برقرار کنند، می‌گوید: هنرمندانی که در حوزه گرافیک کار می‌کنند این روزها مشغول کارند و نسبت به اتفاقات پیرامون خود واکنش نشان می‌دهند و در ارتباط با شعارهایی که داده شده طرح‌هایی زده‌اند که نمونه آن بحث «مرد میدان» است که بین آنها بسیار داغ است.

وی در پایان با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه کاریکاتور فعالیت‌های خوبی انجام می‌شود و صفحه‌ای در فضای مجازی تحت عنوان «کاکتوس» وجود دارد که هر روز آثاری را با مضون سیاسی و اتفاقات روز بازنشر می‌دهد، خاطرنشان کرد: برخی رشته‌های تجسمی مانند کارتون، کاریکاتور و پوستر به دلیل قابلیت‌هایی که دارند از پیام رسانی سریع‌تر و بالاتری برخوردارند و به سرعت می‌توانند یک اتقاق را به نتیجه برسانند. در حوزه ادبیات، فیلم و دیگر هنرها این واکنش زمان بر است اما در حوزه تجسمی می‌توان حرف‌های صریح و سریع زد و به نتیجه رسید، مضاف بر این که مخاطب هم علاقمند و در این شرایط خاص دنبال آن است و البته فراموش نکنیم برخی مواقع تصویر کارایی بیشتری از یک سخنرانی طولانی دارد. بنابراین معتقدم کارتون و کاریکاتور جایگاه بسیار بالایی دارد و به نظرم باید از این ظرفیت بیشتر بهره گرفته شود و خوشبختانه هنرمندان ما نیز چنین استعدادی دارند.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر