728 x 90

کاورهای کتاب قدیمی برای فیلم‌های محبوب

کاورهای کتاب قدیمی برای فیلم‌های محبوب
کاورهای کتاب قدیمی برای فیلم‌های محبوب

باید اعتراف کنیم که در طراحی روجلد کتاب‌ها مشکل اساسی داریم. به نظر می‌رسد که ناشران، متوجه اهمیت قضیه نشده‌اند.اگر از معدود استثناها بگذریم، خیلی کم پیش می‌آید که کتاب‌های ایرانی، روجلدی چشم‌نواز و خلاقانه، متناسب با محتوای خود پیدا کنند. ناشران خیلی ساده، با اندک تغییری همان روجلد کتاب فرنگی را چاپ می‌کنند، یا تصویر نویسنده کتاب را روی جلد کتاب چاپ می‌کنند. از آنجا که از برخی از نویسندگان اصولا بیش از چند عکس باکیفیت در دسترس نیست، بعد مدتی روجلد کتاب‌های آن نویسنده، خیلی تکراری می‌شوند.

آدم گاهی فکر می‌کند که شاید گرافیست خوب، کم داریم. اما مدت زیادی است که شاهد روجلدهای قابل قبول مجلات هستیم. پس قاعدتا گرافیست‌هایی خوبی داریم که با فهم مفهوم یک کتاب می‌توانند بهترین‌ها را ارائه بدهند.

همان اندازه که از نظر روجلدهای ماندگار در داخل ایران، مشکل داریم، در فرنگستان روجلد کتاب‌ها متنوع و جذاب هستند. اصلا روجلد کتاب‌های قدیمی فرنگی را که می‌بینید، مست و حیران می‌شوید. تایپوگرافی و رنگ و طراحی، یک سبک و استایل قدیمی خوب ایجاد کرده که آدم را مشتاق می‌کند که ساعت‌های طولانی در گوگل روجلد کتاب‌های مشهور را جستجو کند.

در اینستاگرام صفحه‌ای را دنبال می‌کنم که به تمامی اختصاص به روجلد کتاب‌های علمی -تخیلی قدیمی دارد. آن سبک قدیمی دوست‌داشتنی، زمانی که هنوز همه چیز کامپیوتری و نرم‌افزاری نشده بود و خیلی چیزها هنوز با دست کشیده و رنگ‌آمیز می‌شدند.

کودکانی که در آن روزگاران ویترین کتابفروشی‌ها را می‌دیدند، چقدر می‌بایست هیجان‌زده باشند و احتمالا خودشان در ذهن برای کتاب‌هایی که نمی‌توانستند بخرند، چه داستان‌هایی که درست نمی‌کردند.

اما سوالی که مطرح است این است که آیا سبک قدیمی طراحی روجلدها را نمی‌شود تقلید کرد؟

یک گرافیست مقیم کارولینای شمالی به نام « مت استیونس »به تازگی ثابت کرده که اتفاقا این سبک قابل تقلید است.

پروژه‌ای که او دنبال کرده خیلی جالب است. او پیش خودش فکر کرد که فیلم‌های بزرگ و محبوب معمولا از رمان‌های بزرگ، اقتباس می‌شوند.اما چه می‌شود اگر کار معکوسی کنیم و تصور کنیم که اگر کتاب‌ها از روی فیلم‌های محبوب سال‌های اخیر، اقتباس می‌شدند، چه کاوری پیدا می‌کردند.

او تصمیم گرفت که متناسب با محتوا و مفهوم تعدادی از فیلم‌های محبوب این سال‌ها و با مطالعه و دستیابی به استایل روجلدهای قدیمی، دست به کار جالبی بزند و برای فیلم‌های محبوب، کاورهای کتاب قدیمی، بیافریند، حاصل کار بسیار جالب و دیدنی شده است.

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر