728 x 90

کاریکارتون های خبری/آرش فروغی

کاریکارتون های خبری/آرش فروغی
کاریکارتون های خبری/آرش فروغی

‌‌‌آرش فروغی، هنرمند کارتونیست و کاریکاتوریست ، در تازه ترین اثر خود به موضوع عادی سازی روابط امارات متحده و رژیم صهیونیستی پرداخته و از اصطلاح ابداعی خود «کاریکارتون» برای قالب آن اثر به کار برده است. این اثر به عنوان عکس یک روزنامه فرهیختگان به تاریخ شنبه 25 مرداد آمده و فروغی در آن ، تصویری کنایه ای از ولیعهد ابوظبی «محمد بن زاید» و «بنیامین نتانیاهو» ارائه کرده که در حال پایکوبی روی بشکه ای از مواد منفجره هستند. فروغی یادداشتی در باره این اثر در اختیار ایران کارتون قرار داده و در آن به طرح اصطلاحی با عنوان کاریکارتون و همچنین موضوع اثرش پرداخته است که می خوانید :

 

 

« تعریف کارتون و کاریکاتور کاملا متفاوت است و همه می دانیم این دو گرایش چه تفاوت هایی باهم دارند . اما آیا می شود در کارتون از پرتره استفاده کرد یا بلعکس؟! بله ...

درسالهای اولیه فعالیتم همیشه با کشیدن هر پرتره احساس می کردم یک چیزی کم دارد و کار در اصطلاح شش دانگ نیست ! به مرور متوجه شدم اشکال کار من، که بسیاری از کاریکاتوریست های پرتره نیز به آن دچار هستند،  نداشتن سوژه یا ایده طنز و مفهومی در اثر است . اما بنا به علاقه ای که به کشیدن پرتره داشتم حتی خیال اینکه کاریکاتوریست شدن را رها کنم و کارتونیست شوم در سر راه ندادم ... به مرور یاد گرفتم که در کاریکاتور (چهره) هم می توان گستره وسیعی ازموضوعات را بیان کرد بدون اینکه ضربه ای به چهارچوب اثر وارد شود و حتی آن طرح را به سطحی بالا ارتقا بدهیم . در واقع از زمان شروع فعالیتم در مطبوعات بود که سعی کردم کاریکاتورهایم درفضای کارتون راه پیدا کنند و نتیجه اش شد کاریکارتون !  طرحی که هم کاریکاتوراست ، یعنی پرتره اغراق شده یک یا چند شخصیت ، و هم کارتون است. یعنی یک تصویرسازی طنزآمیز که سوژه ای را به صورت طنز نقد و بررسی می کند. برای من جالب بود که استقبال خیلی خوبی از این سبک کارها شد و بازخوردهای خیلی خوبی دریافت کردم که باعث شد جدی تر به این دست آثار فکر کنم .

این اثر، جدیدترین کاریکارتون کشیده شده از من برای روزنامه فرهیختگان است که در مدت زمان تقریبی ۵ ساعت طراحی و اجرا شد .

 

در توضیح تکنیک آن هم باید بگویم : من به شیوه ای غیر مرسوم و شاید خیلی سنتی کارمی کنم و احتمالا خیلی ازهمکارانم متعجب شوند اگر ببینند که من از کلیدهای میانبر کمترین استفاده را می کنم و برای هر تنظیماتی به داخل منوی اصلی مراجعه می کنم. یا مثال دیگر اینکه بیشتر آثارم را تنها روی یک لایه کارکرده ام ( کاریکاتور پله، جیمی هندریکس، بی بی کینگ و ... ) و اتودهای اولیه را هم با چند تاش ساده کشیده ام. در واقع اعتقاد دارم ؛ تکنیک نقاشی دیجیتال یک ابزار تکنیکی دقیق مانند سایر ابزار هنر نقاشی است و گاهی برای نزدیک شدن حس خود به کاردستی تنها از یک لایه مانند تک بومی که دراختیار یک نقاش است استفاده می کنم .

ازهنر خود و اثری که خلق می کنید باید لذت ببرید تا بیننده از دیدن اثر شما لذت ببرد .

این کاریکارتون تصویری از ولیعهد ابوظبی «محمد بن زاید» و «بنیامین نتانیاهو» است که در حال پایکوبی روی بشکه ای از مواد منفجره هستند. کنایه به توافقی میان این دو ابر شرور خاورمیانه دارد که احتمالا عاقبت خوشی برای آنها درپی ندارد.»

 

 

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر