728 x 90

طرح های وقایع نگارانه تاریخی/ شاه رفت

طرح های وقایع نگارانه تاریخی/ شاه رفت
طرح های وقایع نگارانه تاریخی/ شاه رفت

روز ۲۶ دی ۱۳۵۷ محمدرضا پهلوی آخرین شاه ایران، تهران را به مقصد آسوان مصر ترک کرد؛ سفری بی‌بازگشت که خبر آن به سرعت در ایران و جهان پیچید و زیر عنوان «شاه رفت» تیتر درشت روزنامه‌های عصر تهران شد.

با اعلام خبر خروج شاه از رادیو تهران، جشن‌های عمومی سراسر کشور را فرا گرفت و مردم به خیابان‌ها ریختند. هزاران نفر در نقاط مختلف کشور اجتماع کرده و مجسمه‌های شاه را سرنگون کردند. رانندگان با روشن کردن چراغ اتومبیل‌های خود و مردم با پخش نقل و شیرینی خروج آخرین شاه ایران را جشن گرفتند.

خوب طبیعی است هنرمندان کاریکاتوریست نیز به تبع این اتفاق دست به کار کشیدن فرار شاه شدند، استاد جواد علیزاده در این باره می گوید:

« در این کار هدفم این بود که بگویم شاه با پول های بیت المال فرار کرده بود، در واقع این طرح ابتدا به شکل فی البداهه به ذهنم رسید و دیدم چه خوب می شود که حالا اسکناس ها دست و پایی داشته باشند.نکته جالب درباره همه این کارها این بود که شب ها من در نارمک نگهبانی می دادم ، درواقع تمامی کسانی که سربازی رفته بودند اسلحه ژسه داشتند، شب ها علاوه بر پست دادن، درباره این کاریکاتورها هم بحث می شد، و وقتی در سنگر بودیم این کارها تحلیل می شد.»

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر