728 x 90

روزگار خوش تصویرسازی / حدیثه قربان

روزگار خوش تصویرسازی / حدیثه قربان
روزگار خوش تصویرسازی / حدیثه قربان

« زمانی که دوران راهنمایی را به پایان رساندم و باید به سمت تعیین رشته می‌رفتم  از آن‌جایی که همیشه طرفدار سینما و فیلم بودم (به طوری که بدون اغراق تمام مجلات سینمایی آن دوران را تهیه می‌کردم و می‌خواندم ) و در ذهنم خود را کارگردانی موفقی می‌دانستم که همیشه در حال ساخت فیلم است باعث شد که به سمت هنرستان صدا و سیما بروم اما زمان امتحان ورودی آن به اتمام رسیده بود و با راهنمایی خانواده به هنرستان فنی و حرفه‌ای رفتم تا برای دانشگاه وارد رشته‌ی مورد علاقه‌ام یعنی سینما و تئاتر شوم.

دوران هنرستان در من تحولی ایجاد کرد و متوجه شدم چقدر رشته‌ گرافیک پر از رنگ و تنوع است؛ هر روز یک درس متفاوت داشتیم اما چیزی که از همان دوران انگیزه‌ام را بیشتر کرد تصویرسازی بود (تاکید می‌کنم تصویرگری کتاب کودک) تمام شب‌هایی که ژوژمان تصویرسازی داشتم را با شوق و ذوق فراوان تا صبح بیدار بودم تا بهترین کار را ارائه دهم.

هنوز کتابهای درسی هنرستانم را دارم و نگاهی به آن می‌اندازم و از حال خوش آن روزها شاد می‌شوم؛ برای مثال در کتاب‌های درسی‌مان نمونه آثاری از بزرگان تصویرگری را برای آموزش تکنیک یا بررسی‌های دیگر موارد استفاده می‌کردند؛ به یاد‌‌‌ دارم روزی را که اسم بزرگ پرویز کلانتری در زیر یکی از آثارش دیدم با مداد، خطی بر روی آن اسم کشیدم و اسم خودم را زیر آن نوشتم، به امید روزی که من هم تصویرگر شوم و آثار خوبی از من منتشر شده باشد.

اولین کار تصویرگری من در سال ۱۳۸۳ در مجله‌ی سروش کودکان چاپ شد و بعد از آن فعالیتم را با مجلات کودک و خردسال آن زمان ادامه دادم. تصویرسازی برای مجله ها از بهترین اتفاقات آموزشی برای تصویرگران است، زیرا در زمانی محدود باید کاری را به اتمام برسانند و با متن‌های متفاوتی رو به رو خواهند شد.

یکی از بخش های جذاب این حرفه برای من، آموزش بوده و همواره سعی کردم در این مدت (هرچند کم) آثاری ماندگار در این زمینه داشته باشم؛ یکی از آنها طراحی حروف الفبای فارسی با زبان تصویری بود که در دو مجموعه تحت عنوان الفباورزی و آواورزی در نشر چیستا ارائه شد. از نکات جالب آن توجه خاص مادران و مربیانی است که رضایت خود را همیشه به طریق مختلف به من می رسانند.

یکی دیگر از فعالیت‌های من برگزاری ورکشاپ و یا کلاسهای آموزشی برای کودکان و خردسالان است؛ این کلاسها علاوه بر فرصت مناسب برای من نسبت به شناخت بهتر کودکان و روحیات آنان، باعث می‌شود تا راه حل های زیادی را برای پرورش خلاقیت کودکان معرفی کنم تا دنیای رشد و شناخت آنها بهتر و موفق تر باشد.»

شایان ذکر است ، حدیثه قربان، تصویرگر و طراح گرافیک کتاب کودک متولد ۲۸ فرودین ۱۳۶۴ تهران است.

 

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر