728 x 90

درباره کینو به مناسبت تولدش

درباره کینو به مناسبت تولدش
درباره کینو به مناسبت تولدش

هفده ژوئیه مصادف با 27 تیرماه 1399، سالروز تولد کینو ، کاریکاتوریست و کارتونیست معروف جهان بود ، به همین بهانه نوشته ذیل همراه با چند اثر از آثار این هنرمند به نقل از سایت قلممو می آید که می خوانید :

 

جوآکین سالوادور لاوادو ، با نام قلم خود Quino ( کینو) در سراسر جهان شناخته می شود.وی در سال 1932 در مندوزای آرژانتین متولد شد. پسر «اندلس»  که در سال 1919 به آرژانتین مهاجرت کرد. وی به لطف دایی خود خواکین  ، نقاش و طراح گرافیک ، علاقه اش را کشف کرد. و وقتی که 13 سال داشت تحصیل در رشته های هنرهای زیبا را در زادگاهش را آغاز کرد. کینو، تحصیلات خود را در سال 1949 رها کرد و مصمم بود که خود را وقف طنز کند. وی صفحه اول خود را در سال 1954 منتشر کرد و سپس به انتشار کارتون ها ، نقاشی ها و نوارهای طنز در روزنامه ها و مجلات در آمریکا و اروپا پرداخت. پس از کودتای نظامی 1976 در آرژانتین ، کینو در میلان تبعید شد. در سال 1990 ، تابعیت اسپانیا را پذیرفت و همچنین به طور متناوب در میان مادرید ، پاریس ، میلان و بوینس آیرس اقامت گزید.  در سال 1960 با آلیشیا کلومبو ازدواج کرد. این زوج هیچگاه فرزندی نداشتند. از سال 1976 ، کینو و همسرش برای چند سال قبل از بازگشت به آرژانتین ، در میلان ایتالیا در تبعید زندگی کردند . او آگنوستیک است.

مافالدا

 

کینو به عنوان یکی از کارتونیست های برجسته در سراسر جهان شناخته شد و با نوارهای طنز «مافلادا » به شهرت رسید. اندکی پس از انتشار اولین مجموعه خود ، Mundo Quino [دنیای کوینو] (1963) این شخصیت برای یک تبلیغات ، تبلیغاتی ناموفق ساخته شد. اولین کمیک استریپ مافلادا در 29 سپتامبر 1964 در پایتخت آرژانتین در مجله هفتگی Primera Plana منتشر شد. در سری مافالدا ، کوینو دنیای بزرگسالان را آن طور که از نگاه گروهی از کودکان دیده می شود بازتاب داد. شخصیت اصلی یک دختر کنجکاوی ، باهوش ، طنزآمیز ، غیرمتعهد ، نگران صلح و حقوق بشر بود که از سوپ متنفر است و Beatles را دوست دارد. داستان های این شخصیت عصیانگر ، که به لطف اومبرتو اکو ، که او را "قهرمان عصبانی" تعریف کرد ، در سال 1969 به اروپا رسید ، به بیست و شش زبان ترجمه شده و در روزنامه ها و مجلات در سراسر جهان منتشر شده است. کینو در سال 1973 نقاشی خود را متوقف کرد. با این حال ، علاقه به مافلادا تا به امروز ادامه یافته است ، با چاپ مجدد کتاب های او که با فن آوری های جدید اقتباس شده است و اکنون در قالب کتاب الکترونیکی در دسترس است. کوینو پس از اینکه نقاشی مافالدا را متوقف کرد ، خود را وقف طنزهای تندتر و سیاه تر کرد که بیشتر به سمت مخاطبان بزرگسال هدف قرار گرفت ، که او در مجموعه کتابهای طنز خود را گرد هم آورده است. جدیدترین کتابهای وی شامل among Qué presente برجسته ، در میان دیگران ! [چه هدفی بی نظیر!] (2005) ، La aventura de comer [ماجرای خوردن] (2007) و ¿Quién anda ahí؟ [چه کسی به آنجا می رود؟] (2013). آخرین کتاب بازتابی از ترسهای فعلی است ، از طریق آخرین انتشارات وی در رسانه ها ، به علاوه برخی از انتشارات منتشر نشده و برخی از چند نقاشی او به صورت رنگی. کوینو طی سالهای گذشته قبل از بازنشستگی ، عمدتاً در روزنامه کلارن منتشر می شد. او فقط به درخواست سازمان هایی مانند یونیسف و دولت آرژانتین مجدداً مافالدا را برای فعالیت های خود ترسیم کرد. او پس از کودتای ناموفق در سال 1987 علیه رئیس جمهور رائول آلفونسن ، هنگامی که مافالدا را ترسیم کرد ، چنین کاری کرد: "بله دموکراسی! بله عدالت! بله به آزادی! بله به زندگی! " در سال 1993 طنزهای مافالدا با کارتون ها سازگار شدند و این شخصیت در بسیاری از کشورها در مسابقات و جشنواره های طنز شرکت کرده است.

نمونه هایی از آثار کینو :

 

به مناسبت پنجاهمین  "سالگرد" مافالدا ، در سال 2014 ، جشنواره بین المللی کارتون آنگولا (فرانسه) ادای احترام به کینو کرد و محیط زندگی شخصیت و همراهانش را در نمایشگاه "مافالدا ، یک دختر 50 ساله" بازآفرینی کرد. . یکی دیگر از نمایشگاه های یادبود نامگذاری باید برای بزرگداشت روز جهانی کتاب در چندین کشور ، از جمله دفتر یونسکو در پاریس ، به نمایش گذاشته شود. کوینو "یک شهروند برجسته" از مندوزا و بوئنوس آیرس و رئیس افتخار نمودار گرافیک در دانشگاه آلکالا دو هنارس ، جوایز متعددی را دریافت کرده است. از جمله این موارد می توان به جایزه کارتونیست سال در سالن بین المللی مونترال (1982) ، دو جایزه Konex Platinum برای هنرهای تجسمی-گرافیک شوخ طبعی (1982 و 1992) و یک ذکر ویژه ویژه Konex (2012) ، جوایز کوائدوس آمریکای لاتین برای طنز گرافیکی اشاره کرد. (2000) ،جایزه Romics Oro (رم ، 2011) و جایزه شاهزاده آستوریاس برای ارتباطات و علوم انسانی (2014).

مجموعه ها

بخشی از آثار کینو در کتابخانه مجموعه های ویژه دانشگاه وندربیلت ساکن است.

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر