728 x 90

تسلیت به استاد کامبیز درم بخش

تسلیت به استاد کامبیز درم بخش
تسلیت به استاد کامبیز درم بخش

کیومرث درم بخش برادر گرامی استاد کامبیز درم بخش، نویسنده، کارگردان، عکاس و مستندساز برجستۀ ایرانی، بامداد سه شنبه ١٢ فروردین به علت ابتلا به ویروس کرونا، در سن ٧٤ سالگی در پاریس درگذشت. مجموعه آثار مستند او، گنجینه ای از هویت فرهنگی و تاریخی ایران به شمار می آید. 

به گزارش سایت ایران کارتون :

کامبیز درم بخش هنرمند کاریکاتوریست، خبر درگذشت برادرش کیومرث درم بخش را در حساب کاربری خود در اینستاگرام تأیید کرد و گفت: «برادرم صبح سه شنبه ١٢ فروردین ساعت ٥، به علت ابتلا به ویروس کرونا در پاریس درگذشت و با توجه به شرایطی که به دلیل شیوع ویروس کرونا وجود دارد، ما هم از چگونگی و زمان مراسم تدفین بی اطلاع هستیم».

وی دربارۀ احتمال بازگرداندن پیکر این هنرمند به ایران گفت: «با توجه به این که برادرم سالهاست در پاریس زندگی و کار می کند، فکر می کنم به احتمال زیاد پیکرش در پاریس دفن خواهد شد».

بنا به گفتۀ آرش درم بخش پسر این هنرمند، روز یکشنبه ١٠ فروردین، جواب آزمایش کرونای پدرش مثبت اعلام شد و دو روز بعد در بامداد سه شنبه در سن ٧٤ سالگی از دنیا رفت.

کیومرث درم بخش در سال ١٣٢٤ در تهران متولد شد؛ او که در زمان بمباران شهر ناکازاکی و پایان جنگ جهانی دوم به دنیا آمده بود، همواره از جنگ بیزار بود و در آثار خود به صلح و محیط زیست، نگاه ویژه ای داشت. وی عکاسی را در سن سیزده سالگی آغاز کرد و در سال ١٣٤٧ برای ادامه تحصیل به پاریس مهاجرت کرد و همزمان در دو رشتۀ عکاسی و سینما مشغول به تحصیل شد؛ سپس به ایران بازگشت و در زمینۀ عکاسی در سینما و همچنین فیلمسازی و مستندسازی دربارۀ طبیعت، به فعالیت پرداخت.

پس از انقلاب اسلامي، کیومرث ‌درم بخش، دو فيلم "كسوف" و "شب" را ساخت كه هر دو به زندگي كارگردان و مفهوم رنج انساني می پردازند؛ با چنين ديدگاهي است كه وی فیلم مستند "WARNING" (هشدار) را در فرانسه ساخت و رنج زمين را در پيشرفت‌های افسار گسيختۀ صنعتی به تصوير کشید؛ اين فيلم به مناسبت روزجهانی زمين ساخته شد.

او پس از بازگشت از فرانسه، مجموعه ای سیزده قسمتی دربارۀ معرفی میراث فرهنگی ایران ساخت که ثبت سفرنامه ایِ میراث فرهنگی ایران محسوب می شود و تولید آن دو سال به طول انجامید.

کیومرث درم‌بخش سال‌های بسیاری را صرف مطالعه و شناخت اقوام ایرانی و میراث فرهنگی ایران کرد که حاصل آن ساخت مستندهایی نظیر "بونکوه: پستچی ایل" دربارۀ ایل قشقایی، "کوچ آسمانی" دربارۀ ایل شاهسون، "راز ترکمن" دربارۀ پرورش اسب و زندگی ترکمن، "انسان شبان" دربارۀ ایل بختیاری و "ایران سرزمین ادیان" است. این مجموعه گنجینه ای است از هویت فرهنگی و تاریخی اقوام ایرانی.

او در توضیح این آثار گفته بود: «به اين موضوعات می‌پردازم تا جوانان اين مملكت را با داشته‌های فرهنگی غنی خود بيشتر آشنا كنم».

سایت ایران کارتون این ضایعه بزرگ را به استاد کامبیز درم بخش برادر گرامی این مرحوم تسلیت عرض می کند و آرزوی سلامتی و صبر برای ایشان دارد.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر