728 x 90

اعتراض به جابه‌جایی اولین موزه کاریکاتور آسیا

اعتراض به جابه‌جایی اولین موزه کاریکاتور آسیا
اعتراض به جابه‌جایی اولین موزه کاریکاتور آسیا

خبرجا به جایی مکان موزه کاریکاتورتبریز و انتقال جلسات شورای اسلامی شهر تبریز به ساختمان این موزه ، موج اعتراضی درمیان علاقمندان به این موزه به راه انداخته که امیدواریم با رایزنی این مسئله را حل کرده و مورد حمایت مسئولان قراربگیریم.


سمیرا یوسفی، مدیرموزه کاریکاتورتبریز، ضمن بیان این مطلب در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: فعلا اطلاع کتبی دراین مورد ابلاغ نشده و امروز با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان صحبت کردم که گفتند هنوز ابلاغ رسمی و کتبی به آنان نیز داده نشده است.
وی خاطرنشان کرد: تخلیه این ساختمان امری نیست که به آسانی صورت گیرد و ساختمان موزه نیز ازلحاظ معماری و محدوده ترافیکی و نبود پارکینگ، مناسب برگزاری جلسات شورای اسلامی شهر نیست.
یوسفی درادامه به ارائه توضیحاتی درخصوص این موزه پرداخت و گفت : موزه کاریکاتورتبریز، اولین موزه کاریکاتورآسیا و بزرگترین موزه کاریکاتورجهان بعد ازموزه گابرو دربلغارستان به شمار می‌رود.وی ادامه داد: این موزه ازسال 1385 راه اندازی شده و بیش از 25 هزار اثر به صورت اصل از کارتونیست‌های مطرح دنیا در این موزه نگهداری ‌می‌شود.
وی با معرفی آثارنگه‌داری شده دراین موزه، اظهارکرد: این آثار، اغلب توسط کارتونیست‌هایی که به تبریز سفر کرده و از موزه بازدید کرده‌اند و یا توسط مهمانان، داوران و یا برگزیدگان جشنواره‌هایی که دراین محوریت برگزارمی‌شود، به این موزه اهدا شده‌اند.
سمیرا یوسفی با اشاره به وجه تمایزموزه کاریکاتورتبریز نسبت به موزه گابروی بلغارستان گفت: موزه گابرو دربلغارستان شامل بخش‌های حجم سازی، کارتون و ادبیات طنز است، درحالی که موزه کاریکاتور تبریز، مختص آثارکاریکاتوراست. البته در بخش‌های دیگراین موزه آثار و اسناد قدیمی شامل نشریات، سوابق کارتون در ایران و کتاب‌های مربوط به کارتون نگهداری می‌شود.
سمیرا یوسفی با اشاره به فعالیت‌ 3 گالری ثابت دراین موزه افزود: آثار و کتب موجود درموزه نیز در اختیارعلاقه‌مندان گذاشته می‌شود تا مطالعه کنند، اما به علت ارزشمند بودن، خارج کردن آنان از موزه ممنوع است.
یوسفی به بازدید رایگان ازاین موزه اشاره کرد و گفت : از روز شنبه تا چهارشنبه ازساعت 9 تا 13 ظهر و 15 تا 19 عصرامکان بازدید از این موزه فراهم است.وی درادامه به آمار بازدید روزانه از این موزه پرداخت و گفت: این آماردرفصل تابستان به صورت میانگین 100 نفر و درفصل زمستان میانگین 10 نفربوده اما درایام عید نوروز نیزآمار بازدیدکنندگان افزایش می‌یابد.
وی با بیان این‌که 69 نفربه عنوان عضو فعال دراین مجموعه به فعالیت‌هایی نظیر برگزاری کلاس‌های آموزشی و همچنین به فعالیت در 3 کمیته تصویرسازی، چهره و کارتون بدون شرح می پردازند، افزود: این کمیته‌ها درحوزه تصویرسازی کتاب کودک و شرکت درمسابقات چهره و ارائه اثرهای فاخرهنری فعالیت می‌کند.وی تشریح کرد: کتب نایاب و اسنادی درقالب نشریات قدیمی، کارت پستال و ... نیز در موزه نگهداری می‌شود.
یوسفی با بیان اینکه آثاری در موزه نگهداری می‌شود که هر کدام در اکسپوهای هنری، بالاتر ازهزار یورو قیمت‌گذاری می‌شوند، افزود: در سایر کشورها معمولا پرینت آثار درموزه‌ها نصب می‌شود، این درحالی است که تمامی آثار موجود درموزه کاریکاتورتبریز اصل هستند.‌
مدیر موزه کاریکاتورتبریزدر پایان گفت: سعی ما این است که موزه کاریکاتورتبریز شناخته شود و با رایگان کردن بازدید و چاپ بروشورسعی می‌کنیم تا انگیزه مردم را نسبت به بازدیدافزایش داده و دیدشان را تغییردهیم.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر