728 x 90

گفته های سعید صادقی داور فلسطین تنها نیست

گفته های سعید صادقی داور فلسطین تنها نیست
گفته های سعید صادقی داور فلسطین تنها نیست

سعید صادقی، داورمسابقه بین‌المللی کارتون،کاریکاتور و پوستر فلسطین تنها نیست ، در گفتگویی با خبرگزاری موج به طرح مباحثی چون مسئولیت هنرمندان در برابر مظلومان جهان بخصوص فلسطین، علت استقبال هنرمندان جهان نسبت به مسابقه فلسطین تنها نیست ، جایگاه بالای ایران در حوزه کارتون و کاریکاتور و اراده پیشنهادهایی در زمینه نشر فرهنگ هنر مقاومت پرداخت.

به گزارش سایت ایران کارتون ، سعید صادقی هنرمند کاریکاتوریست، درباره مسئولیت هنرمندان در برابر مظلومان جهان بخصوص فلسطین و قدس شریف و اینکه آثار هنری چگونه می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد، توضیح داد: قطعاً رسانه‌های اجتماعی یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های خبری هستند که می‌توانند اخبار را به‌راحتی پوشش دهند. به نظرم هیچ هنرمندی ظلم را برنمی‌تابد، چرا که هنرمندان تنها کسانی هستند که بدون واسطه می‌توانند خیلی راحت و سریع حرف شان را از طریق همین رسانه‌ها به تمام جهان بزنند، ضمن اینکه در میان هنرمندان کاریکاتوریست‌ها و گرافیست‌ها می‌توانند به‌راحتی این اقدام را انجام دهند به دلیل اینکه آثارشان، نقد موشکافانه‌ای به همراه دارد. این اقدام ربطی به ملیت و کشورها ندارد، چرا که در هیچ کجا هیچ کسی ظلم و ظالم را بر نمی‌تابد، بنابراین کمترین کاری را که می‌توان انجام داد این است که یک هنرمند با خلق اثرش اعتراض خودش را به دنیا نشان دهد.

این هنرمند کارتونیست و کاریکاتوریست درادامه با اشاره به این که ۶۶ کشور جهان در مسابقه بین‌المللی «فلسطین تنها نیست» شرکت کرده‌اند، علت استقبال هنرمندان جهان نسبت به فراخوان این رویداد را اینگونه ارزیابی‌ کرد: استقبال هنرمندان جهان از این رویداد می‌تواند دو دلیل داشته باشد، یکی اینکه بالاخره هر هنرمندی دغدغه و نقدی دارد و قطعاً نقدش را از طریق آثارش می‌تواند نشان بدهد. دلیل دوم به جایگاه کاریکاتور ایران در دنیا برمی‌گردد که به نظرم کشورمان در حوزه کاریکاتور از جایگاه بالایی برخوردار است، ضمن اینکه سایت‌های فعالی هم در این حوزه دارد. تقریباً می‌توان گفت در بسیاری از مسابقات دنیا همیشه ایرانیان جزء برندگان اصلی مسابقات هستند، بنابراین به سبب همین جایگاه خوب می‌توانیم تعامل خوبی را با هنرمندان دیگر کشورها داشته باشیم.

داور مسابقه بین‌المللی «فلسطین تنها نیست» در پاسخ به اینکه به عنوان یک هنرمند چه پیشنهادی در زمینه نشر فرهنگ هنر مقاومت دارد، گفت: شخصاً دوست دارم آثار هنرمندان در قالب کتاب منتشر شود، به‌دلیل اینکه هنرمندان در این حوزه آثار زیادی دارند که می‌تواند با این اقدام ماندگارتر شوند، بنابراین با این کار می‌توانیم نگاه تخصصی‌تری به هنرمندان داشته باشیم. اگر به عنوان مثال پایگاهی بتواند در این زمینه حمایت مالی داشته باشد به‌راحتی می‌توان این پیشنهاد را عملی کرد.

قابل توجه است، سعید صادقی از کارتونیست ها و کاریکاتوریست‌های بنام کشورمان است که موفق به کسب صدها جایزه ملی و بین‌المللی از جمله جوایزی از جشنواره‌های ورلدپرس کارتون ۲۰۱۳ پرتقال، جشنواره بین‌المللی کارتون غزه ۲۰۱۴، جایزه کارتون ازمیر ترکیه و… شده است.

شایان ذکر است، سید مسعود شجاعی‌طباطبایی، دبیر هنری مسابقه بین‌المللی فلسطین تنها نیست و مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری است و محمد خزایی، مسعود ضیایی زردخشویی، عباس ناصری، سعید صادقی و مسعود شجاعی‌طباطبایی هم به عنوان هیئت داوران ایرانی این مسابقه معرفی شده‌اند.

نمایشگاه این رویداد بیست‌وسوم فروردین‌ماه امسال همزمان با هفته هنر انقلاب در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد. در این نمایشگاه، که در بردارنده منتخبی از آثار مسابقه بین‌المللی در حوزه کارتون، کاریکاتور و پوستر است، بیش از ۳۰۰ اثر از ۶۶ کشور جهان در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته و تا 20 اردیبهشت در فضای نمایشگاهی حوزه هنری شامل 3 گالری ابو الفضل عالی، گالری خانه عکاسان ایران و گالری خانه حوزه هنری بر پا است.اختتامیه این رویداد بین‌المللی نیز ، همزمان با روز جهانی قدس برگزار خواهد شد.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر