728 x 90

کارکرد کاریکاتور در بحران‌های اجتماعی

کارکرد کاریکاتور در بحران‌های اجتماعی
کارکرد کاریکاتور در بحران‌های اجتماعی

پیام پور فلاح ، کاریکاتوریست و کارتونیست،در باره کارکرد هنرکارتون وکاریکاتور در هنگامه بروز بحران های اجتماعی گفت: زمانی که وقایع اجتماعی همه‌گیر می‌شود و بخش اعظم جامعه را با مسائل خود درگیر می‌کنند، آثار کاریکاتوریست‌ها نقش مهمی در هدایت و انتقال مفاهیم دارد.

از آثار کارتون پیام پور فلاح با موضوع بحران کرونا

 

به گزارش سایت ایران کارتون به نقل ازخبرگزاری ایمنا، کارتون و کاریکاتور با آغاز زیست مطبوعات یکی از ارکان جدا نشدنی هر رسانه بودند. کارتون به طور مستقل یک اثر هنری بسیار تأثیرگذار است و کاریکاتوریست‌ها همواره دغدغه‌های خود و مردم خود را نقش زده‌اند. در بحران کرونا نیز کارتون کارکردی مهم پیدا کرد و بسیاری از کاریکاتوریست‌ها در سراسر دنیا نقوش مختلفی با مفاهیم مرتبط با کرونا کشیدند که شاید بارزترین آن‌ها را بتوان بنکسی دانست. کارتون در دنیای هنر و رسانه یک ابزار بسیار مهم در بحران‌ها محسوب می‌شود.

پیام‌پور فلاح، کارتونیست ،کاریکاتوریست ومدیرخانه کاریکاتوراصفهان، درباره کارکرد کارتون در بحران به خبرنگارایمنا، گفت: با نگاهی گذرا به وقایع اخیرجامعه مانند قتل‌های ناموسی یا بیماری کرونا شاهد واکنش بسیاری از هنرمندان و کاریکاتوریست‌ها بوده‌ایم. که این واکنش‌ها خود تنور را برای بحث و ارائه نظر پیرامون آن موضوع داغ می‌کند و می‌تواند کمک شایانی در حل یا بررسی این قبیل از مسائل داشته باشد.

از آثار کارتون پیام پور فلاح با موضوع سیل در سیستان و بلوچستان

وی افزود: با اینکه انتقاد، به عنوان بخش جدایی ناپذیر همواره در کنار کاریکاتور حضور داشته و دارد، اما هنر کاریکاتور از جنبه‌های دیگری نیز برخوردار است و صرفاً به انتقاد محدود نمی‌شود. کاریکاتور می‌تواند در مواقع بحران کارکردهای متفاوتی از خود نشان دهد. مثلاً در مورد شیوع کرونا محتوای کاریکاتورها نکاتی با پیام مثبت مانند لزوم همدلی مردم در بحران‌ها و تشکر از کادر درمانی را در پی داشت.

پورفلاح در پاسخ به این پرسش که یک اثر کاریکاتوری چه میزان می‌تواند روی مردم اثر گذار باشد، اظهار کرد: پس از انتشار یک خبر نگاه هنرمندان به آن موضوع برای مردم حائز اهمیت است. کاریکاتور خلق شده می‌تواند بیانگر تفکری از سوی هنرمند یا منابع دیگر باشد.

از دیگرآثار کارتون پیام پور فلاح با موضوع بحران کرونا

وی ادامه داد: حال در صورتی که مردم بتوانند با این تفکر همزاد پنداری کنند اثر از سوی مردم با استقبال، بازنشر و تشویق روبرو می‌شود. اما در صورتی که مردم به عنوان مخاطب، کاریکاتور را مخالف نظر خود بدانند نسبت به انتقاد از آن اقدام می‌کنند. به طور کلی دریچه نگاه کاریکاتوریست‌ها مردمی و اجتماعی است و در بیشتر موارد همگام و همسو با مردم گام بر می‌دارد.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر