728 x 90

گفته های داورمسابقه فلسطین تنها نیست

گفته های داورمسابقه فلسطین تنها نیست
گفته های داورمسابقه فلسطین تنها نیست

عباس ناصری، داور، مسابقه بین‌المللی پوستر، کارتون و کاریکاتورِفلسطین تنها نیست، درگفتگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به استقبال زیاد هنرمندان کارتونیست و کاریکاتوریست جهان از مسابقه فلسطین تنها نیست اظهار کرد: معتقدم که ایران در بخش کاریکاتور از ابرقدرت‌های جهان است و یکی از دلایل استقبال از مسابقه‌های کاریکاتور در ایران همین موضوع است.

به گزارش سایت ایران کارتون، عباس ناصری متولد 1358 از هنرمندان برجسته خراسان شمالی در حوزه کارتون و کاریکاتور است. وی تاکنون دبیر بیش از 25 جشنواره ملی و بین‌المللی بوده و در بیش از 50 جشنواره ملی و بین‌المللی قضاوت داشته است. او تاکنون بالای 50 جایزه ملی و بین‌المللی نیز کسب کرده است.

عباس ناصری، داور مسابقه بین‌المللی پوستر، کارتون و کاریکاتورِ «فلسطین تنها نیست» درباره این مسابقه گفت: دیده شدن آثار هنری هنرمندان در سطح عموم امری مهم و در عین حال تاثثرگذار است. به نظرم کار هنری برای دیده شدن و مهم‌تر از آن، تاثیرگذاری در ادا کردن حق مطلب باید چرخیده شود نه اینکه صرفا در نمایشگاه و جشنواره‌ها به آن اشاره شود. من خودم به عنوان یک هنرمند همیشه اتومبیلم از تابلوهای هنرمندان پر است و وقتی به روستاها سفر می‌کنم آنها را در معرض دید مردم قرارمی‌دهم تا ببینند و استفاده کنند و این نگاه کردن شان چه لذتی برایم دارد.

 

 

او اضافه کرد: تولید آثار هنری در پرداخت به هر موضوعی این نیست که فقط در مسابقه و نمایشگاه از آنها استفاده شود بلکه همه مردم باید آنها را ببینند و قطعا در صورت همین دیده شدن است که در رابطه با اتفاقی همچون فلسطین می‌تواند جوابگو و تاثیرگذار باشد. اگر ما کمی در بخش رسانه در دنیا قدرت پیدا کنیم می‌بینیم که تولیداتی داریم که چقدراثربخشی‌اش بیشترخواهد بود. خوشبختانه ما در هر زمینه‌ای که فکرش را بکنید، آرشیو داریم و این خیلی اتفاق خوبی است.

داور رویداد بین‌المللی «فلسطین تنها نیست» در همین راستا نیز به مسئولیت هنرمندان جهان در پرداخت به موضوعی همچون فلسطین اشاره کرد و همچنین درباره تاثیر آثار هنری در احقاق حق مظلمان جهان به خصوص فلسطین و قدس یادآور شد: هنرمند واقعی اصلا نیازی به فراخوان ندارد تا اقدامی انجام بدهد، به عنوان مثال وقتی کرونا آمد هنرمندان دنبال این نبودند که چه زمانی مسابقه‌ای با این موضوع برگزار می‌شود، بلکه از همان ثانیه‌های اول تولید آثار شروع شد و زمانی که بنده فراخوانی با جوایز نه چندان چشمگیر  دادم به طور عجیبی  چیزی حدود چهار هزار اثر با موضوع کرونا ارسال شد.

این هنرمند همچنین گفت: این روزها مسابقه‌ای با موضوع «یمن» برگزار نشده که بگوییم برای این کشور جشنواره در راه است اما روزانه کلی آثار تولیدی با موضوع یمن به دست مان می‌رسد نه در ایران بلکه در تمام جهان این اتفاق می‌افتد. حرف من این است که هنرمندان خودشان همه چیز را رصد می‌کنند و اساسا رسالت ما به عنوان هنرمند کشیدن آثاری است که دردی از جامعه دوا کند و باری از دوش مردم بردارد.

ناصری در بخشی دیگراز این گفتگو درباره علل استقبال جهانی هنرمندان 66 کشور دنیا از موضوع فلسطین سخن گفت.وی تاکید کرد: با توجه به اینکه موضوع فلسطین اتفاق تازه‌ای نیست، این استقبال جهانی دلایل عمده‌ای دارد که به نظرم یکی از آن این است که ایران در بخش کاریکاتور از ابرقدرت‌های دنیاست. به عنوان مثال هرجشنواره بین‌المللی را نگاه کنید، برنده‌های اصلی بخش کاریکاتورش ایرانی هستند، بنابراین در برگزاری رویدادی با موضوع فلسطین هم اینکه ما بگوییم فلسطین تا کشورهای دیگر دست روی این موضوع بگذارند، هنرمندان دنیا ما را ترجیح می‌دهند. به نظرم یکی دیگر از دلایل هم استقبال جهانی از این رویداد هم به نوعی به انزجاری که همه دنیا از ترامپ بر سر بیت‌المقدس داشتند، مربوط می‌شود.

او اضافه کرد: هنرمندان بعد از آن اتفاق بیشتر به تولید آثاری با موضوع فلسطیت ترغیب شدند وگرنه فکر نکنید ما جایزه‌های زیادی برایشان داریم. یک وقتی است جشنواره و مسابقه‌ای با موضوع آزاد با بیشترین جوایز برگزار می‌شوند و همه امکانات را دارند اما شرکت کننده کم است و بالعکس، بنابراین می‌توان به جرات گفت کار هنرمندان در همه جای دنیا نسبت به موضوع فلسطین کاملا حسی است. در پایان این مبحث می‌خواهم بگویم استقبال هنرمندان جهان از این رویداد یک دلیل ندارد و یکسری عوامل دست به دست هم داده‌اند تا این اتفاق رخ بدهد و مطمنا تا زمانی که جنگ فلسطین ادامه داشته باشد همواره هنرمندان با آثاری جدید به رسالتشان ادامه خواهند داد.

 داور رویداد بین‌المللی «فلسطین تنها نیست» در بخشی دیگر از این گفتگو در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه فکر می‌کنید هنر کاریکاتور نسبت به پوستر و کارتون، چقدر در پرداخت به موضوعی همچون فلسطین بتواند حرفش را با تاثیرگزاری مطلوب به دنیا بزند؟ توضیح داد: در حال حاضر همه هنرها تقریبا هیچ مرزی ندارند یعنی به عنوان مثال شما با اضافه کردن دو المان می‌توانید یک کاریکاتور را به کارتون تبدیل کنید و یا با اضافه کردن یک متن کارتونی را به پوستر تبدیل کنید، بنابراین اگر ما می‌خواهیم مطلبی را در زمینه هنر برسانیم باید به سلیقه مردم  در همه رشته‌های هنری وارد شویم تا اینکه بتوانیم حرفمان را به دنیا بزنیم. به اعتقاد من هرچیزی در هنر اگر درست ادا شود جایگاه جهانی دارد و قطعا مخاطب خواهد داشت ولی در مجموع فکر می‌کنم کاریکاتور و کارتون به لحاظ تصویری شاید مخاطبان بیشتری داشته باشند اما از لحاظ تاثیرگذاری، همه رشته های هنری در یک رده هستند.

ناصری در ادامه ارزیابی کلی‌اش از برگزاری مسابقه بین‌المللی «فلسطین تنها نیست» را اینگونه ارائه داد: به نظرم این مسابقه با توجه به موضوعی که دارد، عجیب و غریب بود؛ چراکه هنرمندانی در این رویداد شرکت کردند که اساسا جشنواره‌باز نیستند. خوشبختانه کیفیت آثار خیلی خوب بود و ما داوری سختی داشتیم تا به نتیجه برسیم فقط اختتامیه این رویداد کمی دیر اتفاق افتاد که آن هم به دلیل این بود که به روز قدس برسد. امیدوارم درانتشار و تولید محتوای این آثار دریافتی در سطح بین‌الملل کوتاهی نشود چون این دیگر وظیفه ما نیست. در نهایت انتشار خوب آثار را آرزو دارم و همچنین انشالله متولیانی که پای کار هستند همه چیز را رعایت کنند.

این هنرمند در پایان سخنان خود پیامش برای روز جهانی قدس را اینگونه خواند: انشالله خداوند قدرتی به ما بدهد رسالتی که برعهده داریم را درست انجام بدهیم و بزرگترین پیایمان را با قلم‌مان در کارهایمان خواهیم گفت.

نمایشگاه مسابقه بین‌المللی «فلسطین تنها نیست» همزمان با هفته هنرانقلاب دراواخرفروردین ماه در گالری (ابولفضل عالی) حوزه هنری برگزار شده است. همچنین اختتامیه این رویداد که در آن 66 کشور جهان شرکت کرده‌اند، همزمان با روز جهانی قدس برگزار خواهد شد.

قابل توجه است، نمایشگاه «فلسطین تنها نیست» گزیده‌ای از آثار مسابقات بین‌المللی در سه حوزه کارتون، کاریکاتور و پوستر اتفاق افتاده است. سید مسعود شجاعی طباطبایی، محمد خزایی، عباس ناصری، سعید صادقی و مسعود ضیایی زردخشویی از داوران ایرانی این رویداد بین‌المللی هستند.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر