728 x 90

نشست خبری پنجمین دوسالانه کارتون کتاب

نشست خبری پنجمین دوسالانه کارتون کتاب
نشست خبری پنجمین دوسالانه کارتون کتاب

مسعود شجاعی طباطبایی، هنرمند بین‌المللی و دبیر پنجمین دوسالانه کارتون کتاب، درنشست خبری این دوسالانه با اشاره به تمدید جشنواره تا ۹ تیرماه و راه‌اندازی بخش جنبی برای افراد مبتدی، بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌ کتابخانه‌های عمومی برای پرورش و هدایت افراد مستعد تاکید کرد و گفت: باید شرایطی ایجاد کنیم که از ظرفیت‌های موجود در بیش از ۳۵۰۰ کتابخانه عمومی کشور، برای ترویج کتابخوانی بهره‌ ببریم.

به گزارش سایت ایران کارتون به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در ابتدای این نشست ، که سه شنبه یکم تیر ماه با حضور مسعود شجاعی طباطبایی دبیر این رویداد، هادی آشتیانی، مدیرکل امور فرهنگی، مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و جمعی از اصحاب رسانه در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد، مهدی توکلیان ضمن خیرمقدم به اصحاب رسانه طی سخنانی گفت: برگزاری رویدادهای چون دوسالانه کارتون کتاب و همچنین جشنواره کتابخوانی رضوی نشان دهنده این است که نهاد در حوزه کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی فعالیت های عملی را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده و توجه به این رویکرد در دوره اخیر مدیریتی در نهاد، در کنار سایر وظایف کتابخانه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

 

 

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل همچنین با اشاره به انتشار فراخوان یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی و تقدیر از اصحاب رسانه در انتشار اخبار پیرامون این جشنواره گفت: نباید تصور کنیم تنها افرادی که در صحن مطهر و با لباس مخصوص در حال خدمت هستند خادم امام رضا(ع) محسوب می شوند، بلکه تمام افرادی که در حوزه رسانه و فرهنگ مروج فرهنگ رضوی هستند خادم فرهنگی اهل بیت(ع) امام رضا (ع) محسوب می‌شوند.

 

تلاش برای ارائه آثار دریافتی در فضاهای عمومی

هادی آشتیانی، مدیر کل امور فرهنگی نهاد نیز در ادامه این نشست ضمن تبریک ولادت علی بن موسی الرضا(ع) گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در انجام وظایف ذاتی  خود در امر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و اعتلای آن،  نگاهی ویژه بر هنر پر مفاهمه و ارزشمند کارتون داشته ، بر این اساس جشنواره دوسالانه کارتون کتاب با همکاری نهاد و خانه کاریکاتور ایران برگزار شده و امروز شاهد برگزاری پنجمین دوره از دوسالانه «کارتون کتاب» هستیم؛ رویداد معتبری که با دبیری  شجاعی طباطبایی به این مرحله رسیده که به دیده و شنیده شدن پیام ارزشمند کتابخوانی و همچنین مضرات دوری از کتاب از دریچه نگاه هنرمندان سراسر جهان بپردازد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این دوسالانه گفت: کوشش کارتون کتاب بر این است که از طریق عملی کردن ماموریت‌های نهاد همچون ترویج فرهنگ کتابخوانی، تبیین آثار سازنده، نهادینه شدن فرهنگ مطالعه و مضرات عدم این عادت حیاتی و همچنین عوامل تقویت کننده آن، بتواند هنرمندان بین المللی را از سراسر جهان جذب و جلب کند و از هنر آن‌ها در جهت حمایت از کتاب و کتابخوانی استفاده شود. تاکنون در این پنج دوره حدود شش هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال و تلاش شده که از این آثار در فضاهای مختلف شهری مانند بیلبوردها و همچنین با تعامل با سایر دستگاه‌ها همچون رسانه ملی و شهرداری‌ها در مناسبت‌های مختلف مانند هفته کتاب، به نمایش گذاشته شود.

 

 

آشتیانی درباره افزوده شدن بخش جنبی به پنجمین دوسالانه «کارتون کتاب» گفت: این بخش با هدف تقویت علاقمندان به حضور در این رویداد برای هنرمندان مبتدی ایجاد شده. در این فرصت پیش آمده به فعالان حوزه کارتون و کاریکاتور اعلام می‌کنیم که کتابخانه های سراسر کشور و ظرفیت های موجود آن آمادگی لازم برای برگزاری نشست های تخصصی را دارا است.

آشتیانی همچنین با اشاره به انتشار فراخوان یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: در دهمین دوره علی رغم تاثیر غیرقابل انکاری که شیوع بیماری کرونا در بخش های فرهنگی کشور داشته، جشنواره کتابخوانی رضوی با قوت به فعالیت خود ادامه داده و با فعالیت در فضای مجازی شاهد حضور و مشارکت یک میلیون و سیصد هزار شرکت کننده در دوره اخیر بوده است.

 

حمایت‌های نهاد و کسب ۵ ستاره ممکن برای جشنواره

مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر پنجمین دوسالانه «کارتون کتاب» در ادامه این نشست با تبریک به مناسبت ولادت امام رضا علیه السلام و همچنین تقدیر از مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور در برگزاری این جشنواره گفت: بسیار خوشحالم که پنجمین دوسالانه «کارتون کتاب» نیز با حمایت‌های دبیر کل محترم نهاد، جناب آقای مختارپور و آقای آشتیانی مدیر کل امور فرهنگی و آقای توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل در مسیر بسیار خوبی قرار گرفته و امروز به عنوان یکی از دوسالانه های معتبر دنیا و صاحب پنج‌ستاره در حال فعالیت است.

 

 

وی در توضیح اعتبار دوسالانه کارتون کتاب گفت: کسب ۵ ستاره از جمع ۵ ستاره ممکن در این رویداد از سوی سایت های معتبر و تخصصی حوزه کارتون و بر اساس شاخص ها و استانداردهای چون برگزاری مستمر و منظم جشنواره، حضور داوران برجسته داخلی و خارجی، چاپ کاتالوگ ، کیفیت جشنواره و حضور و مشارکت هنرمندان مطرح بین المللی بوده است که خوشبختانه با همت و حمایت مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور موفق به کسب این امر مهم شدیم.

 

استقبال هنرمندان و تمدید ۹ روزه جشنواره

دبیر پنجمین دوسالانه «کارتون کتاب» با اشاره به موضوعات این دوسالانه گفت: در این دوره موضوعاتی چون  «کتاب و کودک»، «کتاب، کتابدار و کتابخانه»، «کتاب و رسانه»  ‌و «کتاب و کرونا» مورد توجه قرار گرفته و خوشبختانه سایت های تخصصی حوزه کارتون و کاریکاتور دنیا نگاه ویژه‌ای به این جشنواره داشتند و از طریق انتشار فراخوان دوسالانه در این سایت‌ها توانستیم شاهد حضور شرکت کنندگان و هنرمندان مطرح بین المللی از کشورهای مختلف جهان باشیم.

شجاعی طباطبایی با اشاره به تمدید ۹ روزه جشنواره گفت: بر اساس  اعلام قبلی درج شده در فراخوان قرار بود روز ۳۱ خرداد پایان مهلت دریافت آثار در نظر گرفته شود، اما به دلیل همراهی و تداخل این ایام با روزهای انتخابات ریاست جمهوری و تاثیر رسانه های این رویداد مهم، جشنواره تمدید شد. اما به دلیل استانداردهای خاصی که برای دوسالانه های معتبر در این سطح مطرح است، ما قادر نبودیم این مهلت را بیش از ۱۰ روز تمدید کنیم که براین اساس مهلت دریافت آثار در این دوسالانه تا ۹ تیرماه تمدید شد.

 

دبیر پنجمین دوسالانه «کارتون کتاب» با اشاره به استقبال گسترده هنرمندان شناخته شده بین‌المللی از این دوره از جشنواره گفت: خوشبختانه از رهگذر تجربیاتی که طی برگزاری چهار دوره اخیر این دوسالانه به دست آوردیم، توانستیم اتفاقات چشمگیری در این دوره رقم بزنیم که یکی از آن حضور پر تعداد و موثرتر هنرمندان سرشناس از سراسر دنیاست که خوشبختانه در دوره‌های قبلی این دوسالانه نیز حضور خوبی داشتند.

 

حضور هنرمندان مطرح حوزه کارتون در هیأت داوران

وی تاکید کرد: جمع هیئت داوران ما در دوسالانه پنجم «کارتون کتاب» باعث حیرت هنرمندان در عرصه بین‌المللی شده است. چراکه جمعی از هنرمندان نامدار را در این دوره به عنوان هیئت داوران در اختیار داریم. آقای آرس از کشور کوبا، هنرمندی که هم دکتر روانپزشک هستند و هم  یکی از کاریکاتوریست های بسیار مطرح در عرصه بین المللی که در سال ۱۹۹۴ در نشریه ای در آمریکا تحت عنوان «ویتی ورلد» در لیست بهترین کاریکاتوریست‌های جهان قرار گرفتند، در سال ۲۰۰۲ هم مدال فرهنگ ملی را از وزیر فرهنگ  این کشور دریافت کردند.

شجاعی طباطبایی ادامه داد: از دیگر هنرمندانی که به عنوان داور در این دوره حضور دارد آقای دالسیو ماچادو از برزیل است. این هنرمند نه تنها به عنوان بهترین کاریکاتوریست در برزیل در سه سال گذشته انتخاب شده، علاوه بر آن در آمریکای لاتین هم در سال ۲۰۱۷ به عنوان بهترین کاریکاتوریست سیاسی شناخته شده است. همچنین از دیگر داوران عرصه بین الملل می‌توانم به آقای نیکولا لیستس از کرواسی اشاره کنم که در بسیاری از آژانس های بین المللی کاریکاتور در دنیا قلم می‌زنند و بیش از ۵۰ جایزه بین‌المللی در کارنامه دارد.

وی درباره حضور داوران ایرانی در جمع هیئت داوران دوسالانه «کارتون کتاب» نیز توضیح داد: به رسم موجود در این دوسالانه ما از دو برگزیده ایرانی که در هر دو سالانه برنده جوایز اول و دوم می‌شوند برای داوری دوره آتی دعوت می‌کنیم که در این دوره نیز در خدمت آقایان عارف نیازی و سجاد رافعی، برگزیدگان دوره پیش هستیم. همچنین بنده به عنوان نماینده نهاد در این دوسالانه و جناب آقای علیرضا ذاکری، هنرمند پیشکسوت این عرصه نیز در جمع هیئت داوران حضور داریم. کار داوری آثار توسط داوران خارجی به صورت مجازی انجام می‌شود و داوران ایرانی نیز به صورت حضوری به داوری خواهند پرداخت.

 

 

استفاده از ظرفیت‌ کتابخانه‌های عمومی برای پرورش و هدایت افراد مستعد

دبیر پنجمین دوسالانه «کارتون کتاب» ادامه داد: در این دوره از جشنواره ما بخشی جنبی را برای حضور و مشارکت هنرمندان مبتدی یا تازه کار پیش ‌بینی کرده بودیم تا شرایطی ایجاد کنیم که از ظرفیت‌های موجود در بیش از ۳۵۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور نیز استفاده کنیم. چرا که استعدادهای بسیاری در حوزه هنر در خصوص کارتون و کاریکاتور در سراسر کشور وجود دارد که کتابخانه ها می توانند محلی برای کشف، رشد و پرورش این استعدادها و همچنین محلی برای تعامل و ارتباط مستمر با این افراد مستعد باشند.

شجاعی طباطبایی درباره جوایز جشنواره نیز گفت: طبق اعلام قبلی و بر اساس استانداردهای بین‌المللی در این دو سالانه به نفر اول ۱۵۰۰ یورو، نفر دوم ۱۰۰۰ یورو و نفر سوم ۵۰۰ یورو به همراه تندیس و لوح تقدیر اهدا خواهد شد. همچنین در بخش جنبی نیز برای ۵ برگزیده، هر کدام ۵ میلیون تومان درنظر گرفته شده است. خوشبختانه تا به امروز شاهد استقبال خوبی در این دوسالانه بوده‌ایم که البته انتظار داریم در هفته پیش رو تعداد بیشتری در این رویداد فرهنگی هنری، مشارکت کنند که هم‌افزایی با سایر دستگاه‌های فرهنگی و هنری کشور می‌تواند کمک چشم‌گیری به این روند داشته باشد.

 

دریافت ۱۵۰۰ اثر از ۵۸ کشور جهان در دوسالانه «کارتون کتاب» تا کنون

وی با ارائه گزارش مختصری از آثار دریافت شده تا کنون گفت: تا کنون در این دوره از جشنواره هنرمندانی از ۵۸ کشور جهان مشارکت کرده‌اند که بیشترین آثار رسیده از کشور ایران با ۱۱۰ هنرمند و پس از آن از کشور چین با ۳۸ هنرمند بوده و همچنین از سایر کشورهای جهان از آمریکای لاتین گرفته تا کشورهای آسیایی نیز در حال ارسال آثار خود هستند که تاکنون حدود ۱۵۰۰ اثر از هنرمندان خارجی دریافت شده است.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر