728 x 90

احیای ژانر انیمیشن آموزش بهداشتی با شیوع کرونا

احیای ژانر انیمیشن آموزش بهداشتی با شیوع کرونا
احیای ژانر انیمیشن آموزش بهداشتی با شیوع کرونا

محمدرضا کریمی صارمی ، معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهارکرد : با شیوع ویروس کرونا تولید انیمیشن‌های آموزشی و بهداشتی ،که ژانری فراموش شده در سطح رویدادهای جهانی بود، بار دیگر احیا شد.

به گزارش سایت ایران کارتون ، محمدرضا کریمی صارمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه با شیوع ویروس کرونا تولیدات انیمیشن هم‌راستا با این بیماری پیش می‌رود، گفت: انیمیشن در واقع ابزار بسیار خوبی در حوزه تعلیم و تربیت است و بر همین اساس از انیمیشن در حوزه آموزش طی یک دهه گذشته در دنیا به خوبی استفاده شده است و ایران نیز مانند دیگر کشورها از این هنر رسانه در حوزه انیمیشن به خوبی استفاده کرده است.

کریمی صارمی افزود: طی ۱۵ سال گذشته از انیمیشن‌های آموزشی در بحث فرهنگ سازی راهنمایی و رانندگی در حوزه آموزش استفاده شد و اهمیت و تاثیرگذاری انیمشن در این حوزه به خوبی نشان داده شد.

وی بیان کرد: جذب مخاطبی که آثار انیمیشن راهنمایی رانندگی در قالب آموزشی داشت، آثار کوتاه رئال نداشت. بنابراین توجه به انیمیشن در حوزه آموزش شروع شد. البته استفاده از انیمیشن و فیلم کوتاه در حوزه آموزش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دهه ۵۰ شروع شد که شامل تولید فیلم‌های «چرا و چگونه» بود، که می‌توان آنها را هم آثار حرفه‌ای، آرتیستی و آموزشی دانست.

راه‌اندازی پیک امید همزمان با شیوع کرونا

دبیر جشنواره پویانمایی تهران ادامه داد: کانون پرورش در همین راستا و با شیوع کرونا در سایت خود بخشی به نام پیک امید را راه‌اندازی کرد که تعداد زیادی انیمیشن و فیلم در راستای سرگرم کردن کودکان و نوجوانان در سایت موردنظر بارگذاری شده است که کودکان و نوجوانان به صورت رایگان بتوانند از این آثار دیدن کنند.

وی با اشاره به اینکه مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در همین راستا تعداد زیادی فیلم، انیمیشن و موشن گرافی آموزشی آماده کرده و در اختیار این گروه سنی قرار داده‌اند، توضیح داد: در کنار مربیان، اعضای کانون نیز در این زمینه بیکار ننشسته و دست به تولید فیلم‌های آموزشی با موضوع کرونا زده‌اند که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده است.

کریمی صارمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: در کشور نیز برای آموزش‌های مختلف و فرهنگ سازی در برابر شیوع بیماری کرونا انیمشن‌های مختلفی ساخته شده است که می‌توان به مجموعه انیمیشن‌های «دیرین دیرین» اشاره کرد. به همین دلیل می‌توان گفت انیمیشن رسالت خاص خود را در حوزه آموزش و فرهنگ سازی دنبال کرده است و همه مخاطبان و به این باور رسیده‌اند که این رسانه یک ابزار آموزشی، تعلیم و تربیت و فرهنگ سازی است و البته این را هم نباید فراموش کرد که مخاطب انیمیشن برخلاف گذشته همه گروه‌های سنی را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: تاکید می‌کنم از عناصری که در انیمیشن وجود دارد از جمله تخیل و فانتزی به خوبی می‌توان برای فهم درست موضوع‌های آموزشی مورد نظر استفاده کرد، کاری که شاید در سینمای رئال انجامش بسیار سخت باشد.

پتانسیل جامعه انیمیشن در پاسخ به نیازهای روز

این هنرمند اشاره کرد: جامعه انیمیشن به راحتی می‌تواند آثار مناسبی را متناسب با نیازهای روز تولید کند و ما باید از این پتانسیل نهایت استفاده را ببریم.

دبیر جشنواره پویانمایی تهران گفت: متاسفانه جشنواره‌های هنری در حال حاضر در تمام دنیا به تعویق افتاده یا به صورت آنلاین برگزار می‌شود. به عنوان مثال جشنواره فیلم «انسی» مجبور است که به صورت آنلاین برگزار شود، چرا که این جشنواره اواخر اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، این جشنواره در دوره‌های گذشته در حوزه آموزش پزشکی و بهداشتی بخشی را در نظر گرفته بود که امیدوارم امسال نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا چنین بخشی را برگزار کنند، تا بتوانیم در این بخش حضور پیدا کرده و آثار تولید شده در حوزه انیمیشن‌های آموزشی در «انسی» نمایش دهیم تا بتواند مخاطبان مناسبی برای این آثار پیدا کنیم.

انیمیشن رسالت خاص خود را در حوزه آموزش و فرهنگ سازی دنبال کرده است و همه مخاطبان و به این باور رسیده‌اند که این رسانه یک ابزار آموزشی، تعلیم و تربیت و فرهنگ سازی است و البته این را هم نباید فراموش کرد که مخاطب انیمیشن برخلاف گذشته همه گروه‌های سنی را شامل می‌شودوی تاکید کرد: این را می‌دانیم که در دنیا و به خصوص در فضای مجازی تولیدات انیمشن خارجی بسیاری در زمینه شیوع ویروس کرونا تولید شده است که مانند آثار ایرانی برای همه دنیا قابل فهم است پس می‌توان گفت رقابت زیادی در حوزه انیمیشن‌هایی از این دست در دنیا وجود دارد.

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در این میان تلویزیون به عنوان یکی از مهمترین رسانه‌ها در کشور، در شرایط بحرانی فعلی یک سری تولیدات موشن را راه اندازی کرده و در این زمینه نیز موفق بوده است، البته این را باید بگویم که با توجه به اینکه تولید انیمیشن زمان‌بر است، این رسانه ملی با قدرت و سرعت دست به تولید آثار موشن گرافی زد که برای مخاطبان به نمایش گذاشته می‌شود.

وی تاکید کرد: البته سرعت عمل در تولید این نوع از انیمیشن‌های آموزشی تجربه‌ای بود که می‌تواند در حوزه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کریمی صارمی بیان کرد: حضور انیمیشن‌های ایرانی در بازارهای مختلف انیمیشن بسیار خوب است و توانسته جایگاه خود را در این زمینه پیدا کند به خصوص در حوزه‌های فیلم‌های بلند داستانی و آثار سینمایی انیمیشن توانسته است موفقیت‌هایی را کسب کند. در حال حاضر نیز بیش از ۱۰ فیلم انیمیشن سینمایی در کشور در حال تولید است که می‌تواند جزو آثار موفق باشد.

وی تاکید کرد: بی شک در بازارهای انیمیشنی که در آینده نزدیک در بسیاری از کشورها برگزار می‌شود آثار تولید شده ایرانی در بخش انیمیشن جریان تازه‌ای را پدید می‌آورد. باید بگویم که کرونا در همه جوامع یک جریان جدیدی را در نوع رفتار، کردار و نوع نگاه به زندگی ایجاد کرده است و این روند در تولید انیمیشن به خصوص در حوزه آموزشی تغییراتی را ایجاد کرده است، شاید مدتی بود که توجه به فیلم‌های انیمیشن آموزشی در جشنواره‌های خارجی کمتر شده بود اما با شیوع چنین ویروسی در سطح جهان توجه‌ها را دوباره به سمت آن کشانده است.

این هنرمند معتقد است که بی شک علم پزشکی می‌تواند از ابزاری مانند انیمیشن استفاده بیشتری در حوزه آموزش‌های بهداشتی داشته باشد و بخش فیلم‌های آموزشی پزشکی به یک ژانر جدید در حوزه انیمیشن تبدیل خواهد شد.

وی توضیح داد: آثار انیمیشن‌های کوتاه ایران المان‌های مختلفی از جمله کشف، ادبیات غنی، موسیقی و جسارت و نوآوری در موضوع دارد که این ۴ عنصر باعث شده است تا همیشه فیلم‌های کوتاه انیمیشن ما در جشنواره‌های بین‌المللی موفق شود و توانسته جوایز بسیاری را در سطح جهانی به دست آورد.

کریمی صارمی در پایان گفت: بی شک جامعه انیمیشن به آثار تولید شده آموزشی در حوزه انیمیشن به عنوان یک ژانر جدید و یا یک ژانر فراموش شده توجه بیشتری داشته باشد و با توجه به تولیدات سریالی انیمیشن در ایران، سفارش‌های بسیار خوبی در سطح جهانی خواهیم داشت.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر