728 x 90

نشست مطبوعاتی ترامپیسم ۲ +گزارش تصویری

نشست مطبوعاتی ترامپیسم ۲ +گزارش تصویری
نشست مطبوعاتی ترامپیسم ۲ +گزارش تصویری

به گزارش سایت ایران کارتون، در این نشست که با حضور علی‌اصغر جعفری رییس دومین دوره مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور ترامپیسم و سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر این مسابقه همراه بود، جعفری ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: دوره نخست مسابقه ترامپیسم در سال 96 با حضور یک هزار و 614 اثر از 550 هنرمند از 75 کشور دنیا برگزار شد که در نوع خود حضوری بی‌سابقه بود. 

"ما با پدیده شگفت‌آوری در جهان امروز مواجه هستیم و آن روی کار آمدن شخصی مانند ترامپ در رأس قدرت نظام سلطه است؛ حضور وی در این مسند پیامد‌هایی را به همراه داشت که از جمله آنها می‌توان به تشدید رفتار‌های احمقانه، نژادپرستانه، ضد بشری و قلدرمآبانه آمریکا اشاره کرد؛ حضور ترامپ در مسند قدرت نشان داد که جهان ناامن‌تر از گذشته شده، منفعت‌طلبی آمریکا بر هر چیزی مقدم شده و اسلام‌هراسی و ایران‌ستیزی افزایش یافته است؛  با این وجود، انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا فرصت بالقوه‌ای را جهت خلق آثار هنری درباره خباثت‌های او و دولت آمریکا برای هنرمندان به ویژه کاریکاتوریست‌ها فراهم کرد و این موضوع را بر همگان اثبات کرد که آمریکا قابل اعتماد نیست.

وی با بیان مطلب فوق،‌ افزود: ترامپ امنیت جهان و آرامش مردم دنیا را برهم زده و این یک پدیده بی‌سابقه در جهان است؛ امروز با گذشت سه سال از حضور ترامپ در کاخ سفید، با جهانی مواجه هستیم که در آن نسل‌کشی، جنگ‌ و فروش سلاح افزایش پیدا کرده است؛ روحیه برده‌داری کشور‌های جنگ‌زده و اسلام‌ستیزی هم تقویت شده است. البته روی کار آمدن ترامپ منفعت‌هایی هم داشته که مهم‌ترین آن نمایان شدن چهره واقعی‌ آمریکاست؛ آمریکا قبلاً ظاهرسازی می‌کرد، اما اکنون به صورت عریان نظرات و دیدگاه‌های نژادپرستانه و غیرانسانی خود را مطرح می‌کند.

"رفتار امروز ترامپ فرصتی به ما داد که بتوانیم مظلومیت کشور‌های اسلامی را با کمک هنرمندان به جهان نشان دهیم؛ برای این کار زبان کاریکاتور را انتخاب کردیم؛ زیرا این هنر بی واسطه، روشن، نافذ، فراگیر و بی نیاز از ترجمه و توضیح است."

وی با بیان مطلب فوق، ادامه داد: خوشبختانه کاریکاتوریست‌ها در تمام جهان پیشگام تحولات اجتماعی بوده‌اند؛ امیدواریم در دوره دوم جشنواره ترامپیسم شاهد حضور فراگیر و پررنگ هنرمندان از سراسر جهان باشیم.

"این مسابقه با طراحی، مسئولیت و راهبری سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس و با مشارکت حوزه هنری و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در جریان است؛ دبیر این دوره مانند دوره نخست سیدمسعود شجاعی طباطبایی است."

جعفری با بیان مطلب فوق یادآور شد: هدف اصلی ما در این جشنواره آشکارسازی سیاست‌های خصمانه آمریکا و نشان دادن دست‌های پولادی دولت آمریکا زیر دستکش مخملی است.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر جشنواره ترامپیسم نیز پس از گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سخنانی گفت: حضور هنرمندان 75 کشور دنیا در دوره نخست برگزاری ترامپیسم، اتفاق بسیار مثبتی بود و نشان داد نگاه هنرمندان عرصه کاریکاتور به این رویداد، نگاه ویژه‌ای است؛ همچنین انعکاس خبری آن نیز در مقیاس بسیار گسترده‌ای اتفاق افتاد؛ مسئله‌ای که سردمداران صهیونیست و نظام سلطه را نگران می‌کرد، پیشگامی ایران در پیشبرد این مسابقه هنری و استفاده از ظرفیت هنرمندان کاریکاتوریست سراسر جهان بود؛ برخی از رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی نسبت به ترامپیسم واکنش منفی نشان دادند و سعی کردند با عنوان «تمسخر رهبر آمریکا توسط ایران» آن را تحریف کنند. ، 

"در دوره نخست ترامپیسم، هنرمندان و داوران سرشناسی در این رویداد حضور داشتند؛ برای مثال نفر اول بخش کارتون یک هنرمند یونانی به نام میخاییل کونتوریس است که یکی از بهترین کاریکاتوریست های اروپا شناخته می شود." یا شانکار پامارثی از هنرمندان مطرح عرصه کاریکاتور از هند است که حضورش باعث اعتبار مسابقه می گردد، همچنین هنرمندانی چون آنجل بولیگان از مکزیک ، جیتت کاستانا از اندونزی از چهره های شاخص این اتفاق در دور اول مسابقه ترامپیسم بودند، نکته جالب اینکه رییس و معاون فکو یا فدراسیون جهانی کاریکاتور در اروپا یعنی پیتر نیهاوندیک و ویلیام ریزینگ از هلند با حضورشان مهر تایید بر مسابقه زدند و باعث حضور پرتعداد هنرمندان اروپایی شدند.

در عین حال در بین برندگان جایزه ویژه دو آمریکایی حضور داشتند که نشان از نفرت هنرمندان فرهیخته آمریکا از ترامپ و سیاست هایش دارد.

شجاعی اشاره کرد: جوایز این مسابقه مجموعا ۶۰۰۰ یورو می باشد.

دبیر مسابقه ترامپیسم۲ اضافه کرد در تلاشیم که امسال دو میهمان خارجی داشته باشیم و همینطور جوایز ویژه ای برای هنرمندان ایرانی اضافه کنیم.

"محورهای دومین دوره از مسابقه ترامپیسم ۲ در بخش کارتون عبارتند از:

1.ترامپ و نقض و خروج از معاهدات بین‌المللی

2.ترامپ، فروش تسلیحات و مشارکت در جنگ های نیابتی همچون یمن

3.ترامپ و مخالفت با رسانه‌های منتقد ( بسته شده ستون کاریکاتور در نیویورک تایمز و تعطیلی نشریه «مد» بعد از ۶۴ سال)

4.ترامپ و حمایت از رژیم صهیونیستی؛ با انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس

5.ترامپ و دخالت در امور سایر کشورها مانند  ونزوئلا

6.ترامپ و نژادپرستی ( مهاجرین و سیاه پوستان آمریکایی)

در بخش کاریکاتور چهره نیز فقط چهره «ترامپ» مورد نظر است.

شجاعی طباطبایی پس از بیان محورهای دومین مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور ترامپیسم، خاطرنشان کرد: در هر بخش حداکثر ۵ اثر می تواند ارسال شود که از طریق سایت ایران کارتون بزودی فراخوان آن اطلاع رسانی می‌شود و در سایت‌های معتبر دنیا اطلاع رسانی می شود.

آدرس اینترنتی این مسابقه trumpismcontest@gmail.com است.

در پایان این نشست، از پوستر دومین دوره از مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور ترامپیسم رونمایی شد.

 آخرین مهلت ارسال اثر به مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور ترامپیسم۱۰ آذرماه و آیین اختتامیه نیز ۲۵ آذرماه برگزار خواهد شد.

 

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر