728 x 90

کتاب صدسال کاریکاتور و کارتون

کتاب صدسال کاریکاتور و کارتون
کتاب صدسال کاریکاتور و کارتون

جمال رحمتی، هنرمند کارتونیست، کاریکاتوریست و کارگردان انیمیشن، معتقد است: انتشار کتاب‌هایی مانند «صدسال کاریکاتور در تهران» یا «صد سال گرافیک در تهران» ، به پژوهش‌ها و اسناد رسمیت می‌دهند. در واقع به جای جستجوهای پراکنده درباره یک موضوع خاص، بهتر است که منابع متعدد یکجا جمع شوند.

به گزارش سایت ایران کارتون، جمال رحمتی، هنرمند کارتونیست و کارگردان انیمیشن، در گفتگو با خبرنگار شهر در باره انتشار کتاب‌های صد سال گرافیک و کاریکاتور در تهران بیان کرد: ما چه در زمان حال و چه در آینده به دلایل مختلف نیازمند رجوع به اسنادی هستیم. این نیاز در هر حوزه‌ای به وجود می‌آید و حوزه کاریکاتور، گرافیک و عکاسی هم از این قاعده مستثنا نیستند.

رحمتی، منتشرشدن کتاب‌هایی مانند صدسال کاریکاتور یا صد سال گرافیک در تهران زمانی که منتشر می‌شود، به پژوهش‌ها و اسناد رسمیت می‌دهد. در واقع به جای جستجوهای پراکنده درباره یک موضوع خاص، بهتر است که منابع متعدد یکجا جمع شود که البته در برخی حوزه‌ها با تدوین و انتشار کتب سده این مهم انجام شده است.

رحمتی انتشار کتب سده، بویژه در حوزه کاریکاتور و گرافیک را رخداد بسیار خوبی توصیف کرد و گفت: اگرچه جمع آوری اسناد و آثار در یک کتاب کار بسیار پیچیده‌ای است اما یک اثر یا کتاب در هر بخش و حوزه‌ای نمی‌تواند مدعی این باشد که ‌به تمامی هر آنچه که انتظار می‌رود را برآورده کرده است. بنابراین انتشار کتاب و آثارهای بیشتر اینچنینی می تواند به عنوان مکمل دیگر آثار کمک کند.

این هنرمند کارتونیست ادامه داد: البته تمام کسانی که در تدوین و نوشتن کتب سده دخیل بودند تمام سعی‌شان را کردند که کتاب جامعی منتشر شود که در این مسیر باید چالش‌ها و مشکلات آنان مانند تهیه اسناد را هم در نظر گرفت.

او در باره میزان استقبال مخاطب عام از این کتاب‌ها توضیح داد: به نظر من کسانی که در حوزه‌های تخصصی این کتاب‌ها دخیل هستند و فعالیت دارند خیلی ممکن است محل رجوع‌شان نباشد در حالی که معمولا علاقمندان به رشته مثلا گرافیک یا عکاسی مخاطبان اصلی این کتاب‌ها هستند. مثلا کارتونیست‌ها خودشان برخی اطلاعات در حوزه خود دارند و مخاطب عام به این کتاب‌ها رجوع‌ می‌کند.

رحمتی گفت: با این حال مخاطب خاص هم در مواقعی به کتاب‌ها رجوع می‌کند مثلا برای یک کارتونیست شاید جالب و مفید باشد که بداند در دهه ۲۰ کارتونیست‌ها چگونه و با چه سبکی کار می‌کردند.

قابل توجه است، انتشارات علمی و فرهنگی با همکاری شهرداری تهران ۶ جلد کتاب درباره سرمایه های نمادین تهران با عنوان مجموعه کتب سده منتشر کرده است. مجموعه کتب سده به تقویت هویت تهران و کسانی که در شکل گیری این هویت نقش برجسته ای داشته اند، در بازه زمانی یک صد ساله پرداخته و شامل «صد سال نقاشی در تهران»، «صد سال عکاسی مناظر شهری»، «صد سال گرافیک در تهران»، «صد سال کاریکاتور در تهران»، «صد سال شعر در تهران» و «صد سال نویسندگی در تهران» است. 

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر