728 x 90

درگذشت پیشکسوت سینمای انیمیشن

درگذشت پیشکسوت سینمای انیمیشن
درگذشت پیشکسوت سینمای انیمیشن

سینمای انیمیشن ایران با از دست‌دادن صفرعلی اصغرزاده، یکی از ارزشمندترین چهره‌های پیشکسوت خود را از دست داد، کارگردانی که فیلم‌های او با قالب‌های گچی در خاطره سینمای پویانمایی کشور ماندگار شد.

اصغرزاده از جمله کارگردان‌هایی بود که علاوه بر ساخت فیلم‌های خمیری و سفالی عروسکی و دو بعدی مانند «کوزه‌گر»، «بچه‌ها با هم»، «همنشین»، «بهار دوستی»، «چکاوک و چمنزار» و «کلاغه کجاست روی درخت» سروده افسانه شعبان‌نژاد، داستان‌های تاریخی مذهبی را نیز با قالب‌ها و تکنیک‌های مختلف و با یک سبک روایی ویژه برای کودکان و نوجوانان روایت کرد که از جمله آن‌ها باید به فیلم‌های کشتی نوح واصحاب فیل از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فیلم بلند انیمیشن ابراهیم خلیل(ع) و یونس در شکم ماهی از دیگر آثار این هنرمند شاخص سینمای انیمیشن اشاره کرد.

او متولد ۱۸ اسفند ۱۳۱۹ در کاشان و دارای گواهی درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(معادل دکتری) بود.

اصغرزاده دارای مدارک و گواهی‌های تخصصی برخی از مدارس و انجمن‌های تخصصی هنری در رشته‌های نقاشی و سفالگری و مدرک سطح «خوش» انجمن خوشنویسان ایران نیز بود و از سال ۱۳۵۹ به عنوان طراح و شخصیت‌پرداز فیلم‌های پویانمایی در کانون مشغول به‌کار شد.
این هنرمند که عصر روز ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در تهران دار فانی را وداع گفت همچنین در حوزه تصویرگری کتاب نیز آثاری را برجای گذاشته است که از جمله آن باید به مجموعه کتاب‌های «گام‌های نخستین» برای آموزش مهارت‌های اولیه زندگی به خردسالان و کتاب «آخرین پرنده آخرین سنگ:» با استفاده از لوح‌های گچی فیلم اصحاب فیلم در کانون اشاره کرد.
این کارگردان پیشکسوت در سال ۱۳۶۰ به‌عنوان دستیار کارگردان در فیلم «چشم تنگ دنیادار» نورالدین زرین‌کلک و در سال ۱۳۶۱ به‌عنوان طراح و شخصیت‌ساز و سازنده زمینه فیلم «بازگشت» کار زنده‌یاد وجیه‌الله فردمقدم، طراحی و پویانمایی فیلم «گنج» احمد عربانی و طراحی شخصیت‌های سه‌بعدی و ساخت دکور فیلم «قصه‌های بازار» عبدالله علیمراد با کانون همکاری کرد.
کوزه‌گر نخستین فیلم انیمیشن اصغرزاده در مقام کارگردانی در سال ۱۳۶۸ ساخته شد و از جمله آثاری بود که در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی مانند جشنواره برلین آلمان شیکاگو آمریکا، فرایبورگ فرانسه و حیدرآباد هند شرکت داشت این فیلم جایزه کتاب زرین بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آموزشی و تربیتی رشد در سال ۱۳۷۴ را به‌دست آورد.
«همنشین» از جشنواره فیلم دمشق و همین اثر و فیلم‌هایی مانند «چکاوک و چمنزار»، «بچه‌ها با هم» و «اصحاب فیل» جوایز متعددی را از جشنواره‌های فیلم رشد، پویانمایی تهران، کودکان و نوجوانان اصفهان، فیلم کوتاه همدان و فیلم روستا دریافت کرد.
اصغرزاده سابقه‌تدریس در دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی به عنوان استاد طراحی و در دانشگاه‌های بین‌المللی امام خمینی قزوین و دانشکده صدا و سیما به عنوان استاد مدعو را در کارنامه درخشان هنری خود ثبت کرده است.
برخی از تابلوهای گچی فیلم «اصحاب فیل» در موزه کودک کانون در تهران به صورت دایمی در معرض دید بازدیدکنندگان است.
«صفرعلی ‌اصغرزاده» روز ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در ۷۹ سالگی و بر اثر بیماری قلبی در تهران درگذشت و پیکر او صبح روز ۲۴ مهر در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا تهران به خاک سپرده می‌شود.
ایران کارتون درگذشت این هنرمند ارجمند عرصه پویانمایی کشور را به بازماندگان و جامعه هنری به ویژه هنر انیمیشن ایران تسلیت می‌گوید.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر