728 x 90

جشنواره جوان ایرانی سوژه محور است

جشنواره جوان ایرانی سوژه محور است
جشنواره جوان ایرانی سوژه محور است

عباس ناصری ، دبیرهنری دهمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور، گفت: مهمترین ویژگی جشنواره کارتون و کاریکاتور سوژه های آن است که تاکنون درجشنواره های دیگر مورد توجه نبوده است.

به گزارش ایران کارتون به نقل ازخبرگزاری شبستان، دهمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور با موضوع جوان ایرانی به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر و حوزه هنری خراسان شمالی 18 آبان درتالارفرهنگی هنری حافظ شهرداری بجنورد برگزارمی شود. این جشنواره تقویم ثابتی دارد و مراسم اختتامیه آن هرسال در تابستان برگزار می شود اما امسال به دلیل تقارن آن با محرم و صفر در آبان برگزارمی شود. به منظور اطلاع از روند جشنواره کارتون و کاریکاتور در طی ده سال برگزاری گفتگویی با «عباس ناصری»، دبیر هنری این جشنوراه ترتیب دادیم که بدین شرح است:
مهم ترین ویژگی های جشنواره کارتون و کاریکاتور چیست؟
مهمترین ویژگی این جشنواره این است که سوژه هایی در آن کار شده که تا به حال در جشنواره دیگری نبوده است .تا به امروز دوره ای نبوده که ما یک کار از آرشیو هنرمندان بگیریم. تمام آثار مختص این جشنواره تولید می شوند. خود بنده یک کارتونیست هستم که در جشنواره های مختلفی شرکت می کنم و جشنواره های این حوزه را مقایسه می کنم.خوشبختانه جشنواره کارتون و کاریکاتور بر مسئله تولید محور بودن تاکید دارد. داوری صادقانه و عادلانه مسئله دیگری است که جشنواره کارتون و کاریکاتور آنرا مدنظر دارد. در خیلی از جشنواره ها حرف و حدیث هایی بر سر داوری وجود دارد. ما سه نفر غریبه را به عنوان کمک داور در هیئت داوری می آوریم و این یعنی شفاف سازی و اینکه ترس از چیزی نداریم. این صداقت در داوری خیلی مهم است. مسئله مهم دیگر احترام متقابل بین برگزار کنندگان و شرکت کنندگان این جشنواره است.
بیشترین شرکت کنندگان در جشنواره کارتون و کاریکاتور در چه رنج سنی هستند؟
بیشترین شرکت کنندگان این جشنواره دارای رنج سنی 25 تا 40 سال هستند البته بالای 45 و زیر 25 سال هم شرکت کننده داریم.
دهمین جشنواره کارتون و کاریکاتور نسبت به دوره های قبل تغییری دارد؟
تغییری نداشتیم به خاطر مشکلات مالی بخش جدیدی اضافه نکردیم و حتی نتوانستیم جوایز را هم اضافه کنیم. برنامه های جنبی داریم، بحث مردمی درک کاریکاتور را راه اندازی کردیم و جشنواره چلگی را هم داریم. یک پادکست رادیویی راه انداختیم که به عنوان رادیو مجله کارتون است که در مورد مسایل کارتون حرف می زند.
این جشنواره چند برگزیده و تقدیری دارد و جوایز آنها چیست؟
دربخش کارتون سه برگزیده داریم که به آنها به ترتیب سه میلیون، دو و نیم میلیون و دو میلیون تومان همراه با لوح تقدیر و تندیس جشنواره اهدا می شود. در این بخش ده نفر تقدیری داریم که مبلغ 500 هزار تومان همراه با نشان افتخار به آنها تعلق می گیرد.ر بخش کاریکاتور سه برگزیده شناخته می شود که به ترتیب دو میلیون، یک و نیم میلیون و یک میلیون تومان همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره به آنها تقدیم می شود.
جشنواره کارتون و کاریکاتور چه اهدافی دارد؟
شناسایی و تربیت هنرمندان جوان، تولید محور بودن، مسئله محور بودن، جریان ساز بودن، توزیع حداکثری آثار، ارتباط و تعامل حرفه ای با هنرمندان و پیشکسوتان، پرهیز از تکرار و داشتن خلاقیت از مهم ترین اهدافی است که در این جشنواره دنبال می کنیم.
مهم ترین ویژگی های کارتون و کاریکاتور چیست؟
مهمترین ویژگی زبان کارتون و کاریکاتور راحتی ارتباط با مردم است، اینکه هر چه از دل برآید بر دل نشیند. مردم چیزی در کارتون و کاریکاتور می بینند که دغدغه و درددل خودشان است، به عنوان مثال بیشترین آثاری که امسال داشتیم، مربوط به پیرمردانی است که تاج سر هستند اما میز را برای جوانان خالی نمی کنند. مسلم است که جوانان ارتباط خوبی با این آثار برقرار می کنند. آثاری هم داشتیم که مربوط به سنگ اندازی هایی است که جلوی پای طرح های جوانان است چون سوژه مردمی است و صرفا سیاسی نیست، باعث می شود که ارتباط خوبی برقرار شود.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر