728 x 90

عوامل مؤثر برتصویرگری کتاب‌کودک از زبان یک نویسنده

عوامل مؤثر برتصویرگری کتاب‌کودک از زبان یک نویسنده
عوامل مؤثر برتصویرگری کتاب‌کودک از زبان یک نویسنده

مجیدراستی‌،نویسنده ادبیات کودک و نوجوان،درگفتگو با ایسناگفت : شرایط مالی که ناشرپیش پای تصویرگرمی‌گذارد، درآشنایی تصویرگر با ادبیات کودک و همچنین روان‌شناسی و شناخت مخاطب برتصویرگری‌ کتاب کودک و نوجوان تأثیرگذاراست.

به گزارش ایران کارتون به نقل از ایسنا، این نویسنده درباره وضعیت تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان، اظهارکرد: برخی ازکتاب‌ها،آن‌طور که باید و شایدتصویرگری‌شان با کتاب همخوان نیست، البته کارهایی هم هستند که خوبند و ایرادی به آن‌ها وارد نیست. تعداد کارهایی که متن و تصویرشان همخوانی ندارد، کم است. 

وی سپس گفت: همخوانی نداشتن متن و تصویر دلایل مختلفی دارد که یکی ازآنها ناشراست. ناشربودجه مشخصی به تصویرگر می‌دهد و او با توجه به بودجه‌ای که گرفته برای تصویرسازی وقت و انرژی می‌گذارد.  همچنین تصویرگران هرچقدربا ادبیات کودک آشناترباشند، قطعا می‌توانند تصویرهای مناسب‌تری ازدل قصه بیرون بکشند. پس می‌توان گفت شرایط مالی‌ای که ناشر پیش پای تصویرگر می‌گذارد و  آشنایی تصویرگر با ادبیات برتصویرگری‌ها تأثیردارد.

راستی خاطرنشان کرد: دربرخی ازحوزه‌ها تجربه‌های کافی هنوز اتفاق نیفتاده است؛ توانایی و مهارت تصویرگر و مسائل مالی جای خود را در تصویرگری کتاب کودک دارد، اما روان‌شناسی و شناخت مخاطب هم باید به این مسائل اضافه شود. همان‌طور که در نوشتن کتاب کودک نویسنده باید مخاطب‌شناسی داشته باشد، برای تصویرگر هم این موضوع صادق است. در انتخاب نوع و اندازه قلم تصویرگر باید به مخاطب خود توجه داشته باشد. ممکن است تصویرگری بخواهد کارهنری انجام دهد و نخواهد از رنگ‌های متنوعی استفاده کند، اما اگر این تصویرگر مخاطب‌شناسی داشته باشد، می‌داند رنگ یکی ازچیزهایی است که بچه‌ها را با قصه همراه می‌کند. از طرفی هم  به کار بردن رنگ و نوع طراحی باید با توجه به مخاطب و قصه‌ای باشد که نوشته شده است. به همین دلیل می‌گویم تصویرگر باید با ادبیات کودک و نوجوان آشنا باشد.

او افزود: اگر تصویرگرشناخت کافی ازادبیات کودک نداشته باشد ممکن است درتصویرها فرق قصه تخیلی با قصه تمثیلی واضح نباشد. یکی از چیزهایی که می‌تواند به تصویرگر کمک کند، ایجاد ارتباط بیشتر با نویسنده برای هم‌فکری و رسیدن به نتیجه مطلوب است. در این زمینه نیز ناشرمی‌تواند نقش مهمی داشته باشد. ارتباط و هفکری تصویرگر با نویسنده می‌تواند او را یک‌ قدم جلوترببرد. اگر تصویرگر درجریان خواسته‌ها و انتظارات نویسنده باشد با خواندن متن و شنیدن صحبت‌های نویسنده می‌تواند بخشی از انتظارات  او را در طرح اولیه نشان دهد و با همفکری او می‌تواند کارش را کامل کند. البته قطع کتاب نیز در این زمینه می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

نویسنده کتاب‌های «چه کسی برای گنجشک نامه نوشت؟»، «موش می­‌شم من را بگیر» و «آب گفت من خوردنی نیستم» همچنین بیان کرد: خیلی چیزهای جزئی‌تر می‌تواند درتصویرگری کتاب‌های کودک دخالت کند. تصویرگر قصه کودک و نوجوان با توجه به مخاطب و نیازهایی که دارد باید تصویرگری کند، البته ابتکار و خلاقیت تصویرگر نیز در این زمینه تأثیرگذاراست. گاهی می‌بینم یک تصویرگر تصویرهای خوبی کشیده که از نظر  تکنیکی فوق‌العاده‌ است اما خلاقیت تصویرگر کم است یا برعکس، برخی کارها خلاقیت زیادی دارد اما تکنیک تصویرگر در حد خلاقیتش نیست.

مجید راستی درباره این‌که برخی معتقدند ضعف برخی از متن‌ها درپشت تصاویر زیبا پنهان می‌شود و متن‌ها ارزش ادبی ندارند، اظهار کرد: بله این موضوع وجود دارد؛ به هر حال نویسنده‌ها نیز در سطوح مختلف قرار دارند و کیفیت کار همه‌شان یکی نیست. اما اگر ناشری متن ضعیف پذیرفت، امیدوار نیستم که تصویرگری قوی‌ای را به کار بگیرد زیرا هزینه‌ای که باید برای تصویرگری بدهد، خیلی بیشتر ازمتن است. بنابراین ناشران خوب متن خوب انتخاب می‌کنند و به تبع آن با تصویرگران خوبی در ارتباط هستند و در کاری که ارائه می‌کنند، تفاوتی بین متن و تصویر وجود ندارد. اما ممکن است ناشرانی که تازه‌کارند و خیلی با آثار کودک آشنا نیستند،درکارهای‌شان نارسایی‌هایی وجود داشته باشد. اگر ناشرضعیف باشد محصولی هم که تولید می‌کند در حد توانایی خودش است اما ناشران خوب معمولا همه جنبه‌های کار را رعایت می‌کنند. عموما کارهای خوب ازطرف ناشرانی است که بعد فرهنگی و هنری کار را هم می‌شناسند و هم رعایت می‌کنند و اگر این اتفاق نیفتد به ناشر خوب تبدل نمی‌شوند.

مجید راستی، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان، متولد 1335 و دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی است.وی فعالیت خود را از مجله کیهان بچه‌ها دردهه 60 آغازکرد. ازجمله کتاب‌های منتشرشده او می‌توان به مجموعه «قصه‌های بی‌بی و بابا»، «یک تکه آسمان به من بده»، «این سردنیا، آن سردنیا»، «موش شو، بگیرمت» و «پسر کوچولویی به اسم قوره» اشاره کرد. «این سردنیا، آن سردنیا» یکی از کتاب‌های موفق این نویسنده است که درچهاردهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر