728 x 90

مقابله با کرونا در کشورهای حوزه خلیج فارس بوسیله کارتون‌

مقابله با کرونا در کشورهای حوزه خلیج فارس بوسیله کارتون‌
مقابله با کرونا در کشورهای حوزه خلیج فارس بوسیله کارتون‌

مطبوعات کشورهای حوزه خلیج فارس از زمان شیوع کرونا در این کشورها با طراحی کاریکاتورهای مختلف به راه‌های مقابله با این ویروس اشاره می‌کنند.

 

در حال حاضر اخبار مربوط به ویروس کرونا و حواشی آن در سراسر جهان تیتر اول همه مطبوعات است.

این ویروس مرموز به مرور تبدیل به یک بیماری همه‌گیر شده و با از کار انداختن بخش‌های مختلف و مجبور کردن مردم به ماندن در خانه‌ها، ضربه بزرگی به اقتصاد کشورهای جهان زد.

مطبوعات کشورهای حوزه خلیج فارس نیز به تحولات و تاثیرات ناشی از این ویروس بر کشورهای جهان پرداخته‌اند.

از ابتدای ظهور ویروس کرونا، کاریکاتوریست‌ها در مطبوعات حوزه خلیج فارس نیز بر اساس ایده‌ها و مواضع خود درباره این ویروس، مشغول طراحی کاریکاتورهای مختلف هستند.

 

 

ایده‌‌هایی که در طراحی این کاریکاتورها به کار می‌رود شامل ارائه توصیه‌های مختلف٬ نشان دادن آسیب‌ها و خطرات ویروس کرونا، تاکید بر اهمیت پایبندی به توصیه‌های مطرح شده از جانب طرف‌های مربوطه در زمینه مقابله با این ویروس و سایر مواردی است که تاثیر زیادی بر جوامع حوزه خلیج فارس گذاشت.

در روزنامه «وطن» قطر کاریکاتوریست‌ها به موضوع خطرات برخورد افراد با یکدیگر هنگام سلام دادن اشاره کرده و طبق توصیه پزشکان توضیح می‌دهند که عادت‌های رایج مانند دست دادن و در آغوش کشیدن را هنگام سلام کردن باید کنار بگذاریم.

عرب‌ها به ویژه اهالی کشورهای حوزه خلیج فارس هنگام یدار یکدیگر آداب خاصی دارند که بسته به شخص مخاطب خود علاوه بر دست دادن، بینی یا پیشانی و یا گونه طرف مقابل را می‌بوسند.

 

 

کاریکاتوریست سعودی در همین زمینه کاریکاتوری را طراحی کرده که در آن شخص با یک دست مصنوعی بلند با مخاطب خود دست می‌دهد تا برخوردی با یکدیگر نداشته باشند.

 

 

البته باید به این نکته نیز توجه کنیم که بحث سیاست نیز به شکل پررنگی وارد طرح این کاریکاتورها شده است؛ به عنوان مثال کاریکاتوریست روزنامه «العرب» قطر طرحی را کشیده که در آن به این موضوع پرداخته که چرا سوریه در سایه کمبود امکانات بهداشتی در اغلب مناطق این کشور تا هفته‌های اخیر موردی از ابتلا به ویروس کرونا را اعلام نکرده بود؛ درحالی که این ویروس به کشورهایی که دارای زیرساخت‌های عالی پزشکی و بهداشتی هستند نیز رسیده است.

 

 

همچنین صحبت از موضوع منع آمد و شد که به شکل‌های مختلف در کاریکاتورها به آن پرداخته شده نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت و به عنوان یک گام پیشگیرانه در مقابله با کرونا به شمار می‌رود.

یکی از بارزترین این اشکال در روزنامه «مکه» عربستان منتشر شد که در آن نشان می‌دهد هیچ یک از هشدارها درباره مجبور کردن شهروندان برای ماندن در خانه موثر نبوده و بهتر است برای جلوگیری از خروج افراد از منزل یک سد محکم بتنی در برابر آنها قرار دهند.

 

 

کاریکاتوریست روزنامه «وطن» عمان نیز کاریکاتوری طراحی کرده که در آن کره زمین داخل یک قفس کوچک قرار گرفته و در مقابله با کرونا ناتوان مانده؛ این کاریکاتور بسیار مورد توجه واقع شد.

 

 

همچنین ماسک نیز جزء بخش اصلی کاریکاتورهای کروناست؛ از آنجایی که کمبود این کالای بهداشتی در سراسر جهان مشهود بوده و علاوه بر آن بالا بردن قیمت ماسک نیز از جمله این طرح‌هاست که کاریکاتورهای روزنامه «وطن» بحرین به آن پرداختند.

 

 

یکی دیگر از روزنامه‌های بحرین نیز کاریکاتوری را منتشر کرده که در آن تعدادی از شهروندان به میزان بالایی خرید کرده‌اند.

از آنجایی که شهروندان در سایه شیوع ویروس کرونا وحشت زیادی از کم شدن مواد غذایی و امکانات پزشکی و مواد ضد عفونی‌کننده دارند٬ فروشگاه‌ها از ابتدای ظهور ویروس کرونا شاهد خرید فزاینده مردم بوده و این حالت هم اکنون نیز ادامه دارد.

 

 

در همین زمینه کاریکاتوریست روزنامه «الخلیج» امارات یک کیف پول خالی را کشیده که همه پول‌های آن به دلیل خرید ناشی از ترس کرونا خالی شده است.

 

 

همچنین کادر پزشکی و درمانی نیز از جمله طرح‌هایی هستند که در راس کاریکاتورهای روزنامه‌های خلیج فارس قرار دارند و روزنامه «الانباء» کویت یکی از این کاریکاتورها را منتشر کرده است.

 

 

 

یک مجله کویتی همچنین با انتشار کاریکاتوری به تاثیر منفی شیوع کرونا بر بخش آموزش پرداخته است.

در حال حاضر ویروس کرونا به همه کشورهای جهان سرایت کرده و همگی با اتخاذ تدابیر گوناگون با این ویروس مرموز دست و پنجه نرم می‌کنند.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر