728 x 90

۳ هزار دقیقه پویانمایی توسط صبا برای تابستان

۳ هزار دقیقه پویانمایی توسط صبا برای تابستان
۳ هزار دقیقه پویانمایی توسط صبا برای تابستان

محمدرحیم لیقوانی، رییس مرکز پویانمایی صبا، در نشستی خبری ، از تدارک ۳۱۰۰ دقیقه برنامه جدید در قالب ۱۶ عنوان پویانمایی برای پخش تابستانی از شبکه‌های سیما خبر داد.

به گزارش ایران کارتون به نقل از خبرنگار مهر، لیقوانی در ابتدای این نشست بیان کرد: آخرین بسته تولیدات ما در نوروز ۹۹ از شبکه‌ها پخش شد و حدود ۳۱۰۰ دقیقه برنامه جدید در قالب ۱۶ عنوان برنامه پویانمایی جدید قرار است به تدریج در تابستان از شبکه‌های سیما پخش شود.

وی با اشاره به بخشی از تولیدات جدید مرکز صبا عنوان کرد: سری جدید «مهد کودک حیوانات» در ۱۳ قسمت، برنامه جدید «قاصدک‌ها» برای اولین بار برای خردسالان در ۳۱۲ قسمت پخش می‌شود. در بهمن ۹۸ مجموعه پویانمایی «چیا» رونمایی شد که به صورت ۴k بود و برای تابستان امسال ۱۳ قسمت تازه آن آماده پخش شده است. نگاه ما از مخاطب داخلی به مخاطب بین‌المللی گسترش پیدا کرده است و به همین دلیل سراغ مجموعه‌های باکیفیت رفته‌ایم. امسال تولید دومین مجموعه ۴k هم آغاز می‌شود.

لیقوانی اضافه کرد: «نقاش کوچولو» در ۲۶ قسمت، آخرین مجموعه از «مهارت‌های زندگی» نیز تولید شده است، «آقا معلم و بچه‌ها» در ۱۳ قسمت، «خروس و روباه زیرک» در ۱۳ قسمت، «شکرستان» در ۱۳ قسمت جدید، «تندر یوز ایرانی» در ۱۳ قسمت، مجموعه علمی جدیدی با نام «فرایند» داریم که برای اولین بار تولید می‌شود. «شکرستان» در تایم دو دقیقه‌ای با موضوعات فرهنگ‌سازی به شکل مستقل از سریال آن نیز آماده شده است. مجموع این آثار ۳۱۰۰ دقیقه است که در اختیار شبکه‌ها قرار می‌گیرد.

رییس مرکز صبا در ادامه درباره تولید در شرایط کرونایی گفت: تولیدکنندگان پویانمایی که با صداوسیما همکاری نزدیکی دارند نوعی همفکری داشتند و بلافاصله بعد از آغاز و انتشار ویروس کرونا تولیدات را از شرکت‌ها به خانه‌های تولیدکنندگان منتقل کرده و با پلتفرم‌ها و برنامه‌ریزی‌ها هنرمندان را به خانه‌ها بردند. با توجه به اینکه تولید پویانمایی به صورت رایانه‌ای انجام می‌شود این کار به راحتی انجام گرفت. به این ترتیب بهار ۹۹ یکی از پرکارترین بهارهای تولید در کشور بوده است و امسال از پنجم فروردین کار تولید شروع شد.

کرونا اخلالی در کار انیمیشن‌سازی به‌وجود نیاورد

امیر سحرخیز، کارگردان و تهیه‌کننده انیمیشن «چیا»، نیز در ادامه گفت: همانطور که می‌دانید بسیاری از پروژه‌ها با ویروس کرونا ناتمام ماند اما انیمیشن در هر موقعیت ویژه‌ای علاوه‌بر اینکه می‌تواند نقش مهم ایفا کند خودش هم بدون اخلال و مشکل می‌تواند تولیدش ادامه یابد.

سحرخیز ادامه داد :  امسال خیلی از نیروها به خانه‌ها منتقل شدند و شرایط قرنطینه هم رعایت شد. زیرساخت‌ها و نیازهایی هم در این زمینه وجود دارد که اگر فراهم شود، سرعت تولید بالا می‌رود. به طور مثال وقتی همه در حال کار در خانه هستند با پهنای باند و سرعت اینترنت بالاتر می‌توان به بهره‌وری افراد کمک کرد.وی افزود : انیمیشن چاه نفتی است که هنوز آنچنان از آن بهره گرفته نشده است ولی در چنین موقعیت‌هایی از آن به خوبی استفاده شده است.

لیقوانی نیز درباره ساختارهای جدید اظهار کرد: پویانمایی یکی از حوزه‌هایی است که به سرعت می‌تواند خود را به فناوری‌های روز برساند. فریم به فریم این تولیدات باید دانش فنی‌اش به دست بیاید و بعد بر این اساس تولیدات آغاز شود. حجم داده‌ها در فاصله تولید کار از sd تا ۴k حدود ۱۶ برابر می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته با معاون سیما اولین مجموعه ۴k رونمایی شد و حالا قرار است این مجموعه‌ها ادامه‌دار باشد. تولیدکنندگان دایم گلایه داشتند که مجموعه‌های باکیفیت تولید می‌کنند اما اینگونه پخش نمی‌شود اما الان این نوید را می‌دهیم که تولیدات به همان شکل که تولید می‌شود روی آنتن می‌رود.

در ادامه ابوالفضل صالحی، مشاور معاون توسعه و فناوری و مدیر فناوری‌های نوین سازمان صداوسیما، با اشاره به شبکه تهران یواچ‌اف که تولیدات ۴k پخش می‌کند خبر داد: فرکانس شبکه IRIB UHD، اولین شبکه ۴K رسانه ملی بر روی ماهواره قرار دارد و به صورت پخش زمینی از روی کانال ۵۴ سیستم دیجیتال زمینی (DVBT۲) در شهر تهران قابل دریافت است.

وی اضافه کرد: خواهشم این است که تولیدات به صورت ۴k باشد. اولین مجموعه‌ای که داریم مجموعه چیا است و خیلی خوشحالیم شروع کار با تولیدات ایرانی است.

دلیل جای خالی پویانمایی در نظرسنجی‌های سیما

لیقوانی در ادامه درباره طرح‌های جدید و اینکه چرا تولیدات پویانمایی در نظرسنجی‌های صدا و سیما سهمی ندارند، گفت: برنامه پنج ساله معاونت سیما از سال ۹۵ آغاز شده است که محور اغلب برنامه‌ها توسعه کیفی است و در صبا هم توسعه کمی و هم کیفی دیده شده است. یک برنامه‌ریزی محتوایی هم ابلاغ شده است که از طریق طرح و برنامه سیما ابلاغ شده است و شبکه‌ها موظف هستند برنامه سازی کنند. این دغدغه خود ما هم هست اما نظرسنجی از خردسالان و کودکان کار مشکلی است و در این حوزه بیشتر باید سراغ پدر و مادر رفت.

وی درباره توجه به موضوعات مرتبط با سلامت نیز عنوان کرد: سلامت یکی از موضوعاتی است که به صورت جدی پیگیری می‌شود و در منظومه سازمان هم وجود دارد.لیقوانی در بخشی دیگر گفت: ما ادعا داریم که کار ضعیف پویانمایی نداریم و کار خنثی هم تولید نمی‌کنیم و در یک دو سال اخیر با ارتقای کیفیت مواجه بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: پویانمایی از حوزه‌هایی است که می‌تواند اقتصاد خود را مستقل و خودکفا کند. اگر این حوزه فعال شود موجب رونق تولید پویانمایی می‌شود.ما با تولید پویانمایی در دنیا فاصله‌ای نداریم.

مخاطب آثار ما را با تولیدات هالیوودی مقایسه می‌کند

لیقوانی در ادامه درباره کیفیت آثار اظهار کرد: مخاطب ما هیچ گاه ما را با برنامه‌های داخلی مقایسه نمی‌کند، بلکه ما را با تولیدات هالیوودی مقایسه می‌کند پس ناچاریم تولیدات را به سطحی ارتقا دهیم که در سطحی جهانی باشد با این حال تولیدات ما در رقابت با تولیدات تلویزیونی جهانی است و نه تولیدات سینمایی. ادعای ما در سطح مجموعه‌های تلویزیونی جهانی است که به آنها نزدیک هستیم.

وی همچنین گفت: امیدواریم بتوانیم از چهره‌های سینمایی و تلویزیونی در دوبله مجموعه‌های پویانمایی استفاده کنیم. یک نمونه از این کارها استفاده از صدای شهاب حسینی بود که بعد از مرتضی احمدی به دنبال این بودیم که چه کسی را می‌توانیم جایگزین کنیم. همچنین در برخی کارها از موسیقی سنتی استفاده کرده‌ایم که بسیار هم سخت است. اصرار ما در تولید پویانمایی این است که باید به گونه‌ای باشد که در هر جای دنیا نمایش دادن می‌شود و حتی اگر تیتراژ نداشته باشد شناسنامه ایرانی آن حفظ شود.

لیقوانی درباره معوقات این مرکز نیز بیان کرد: ما اکنون با تراکم پروژه و کمبود نیرو مواجهیم و من دعوت می‌کنم جوانان علاقمند به این حوزه بپیوندند. ما هیچ تعهد معوقه‌ای نداریم که خدا را شکر به صورت لحظه‌ای تولیدات ما پیگیری و پایش می‌شود. در حال حاضر بزرگترین حامی پویانمایی کشور و بزرگ‌ترین سفارش دهنده هر دو صداوسیماست.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر