728 x 90

فرشید شفیعی نامزد جایزه آسترید لیندگرن

فرشید شفیعی نامزد جایزه آسترید لیندگرن
فرشید شفیعی نامزد جایزه آسترید لیندگرن

شورای کتاب کودک، جمشید خانیان را در بخش نویسندگان، فرشید شفیعی را در بخش تصویرگران و عبدالحکیم بهار را ‏در بخش ترویج خواندن، برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن (آلما ۲۰۲۱) معرفی کرد.

شورای کتاب کودک دلایل انتخاب‌هایش ‏را در اطلاعیه‌ای به این شرح توضیح داد: «در بخش نویسندگان، جمشید خانیان به دلیل نقش پررنگ و تأثیرگذار در روند ‏شکل‌گیری ادبیات داستانی نوجوان امروز، تأکید بر مفاهیم انسانی چون صلح، مدارا، احترام به دیگری، دوستی، عشق، پرداختن ‏به مسائل و بحران‌های انسانی چون انواع تبعیض، جنگ، مهاجرت، تنهایی، مرگ، هویت، ارتباط بین نسل‌ها، زندگی شهری، ‏توجه به فرم و تکنیک در کنار محتوای غنی، بیان نمایشی و تشخص زبانی و هویت داشتن سبک نوشتاری، تأکید بر جنبه‌های ‏زیبایی شناسانه و هنری و عدم نگاه تعلیمی و تربیتی صرف برشمرده معرفی شد. در بخش تصویرگران، فرشید شفیعی به دلیل ‏تأثیرگذاری انکارناپذیر بر تصویرگران جوان، جریان ساز بودن در تصویرسازی دهه هشتاد، خلق تصاویری با روح ایرانی در ‏قالبی نو و ساخت جریانی ماندگار در تصویرسازی ادبیات کودک ایران، برای دومین بار نامزد این جایزه شد. عبدالحکیم بهار ‏هم در بخش ترویج خواندن، به دلیل سال‌ها فعالیت مستمر، خستگی‌ناپذیر و خودجوش درزمینه ترویج کتابخوانی در مناطق ‏دورافتاده از جمله منطقه صفر مرزی، تجهیز و راه‌اندازی کتابخانه، راه‌اندازی شبکه‌ مروجان در ۷۰ روستا باهدف فعال کردن ‏کتابخانه و کتابخوانی، تبدیل شبکه‌ مروجان روستایی به پایگاه کمک‌رسانی به مردم در دوران خسارت‌های پس از سیل نامزد ‏دریافت این جایزه شد.»

فرشید شفیعی، نقاش، تصویرگر و انیماتور ایرانی در سال ۱۳۴۷در تهران زاده شد. او کارشناس ارشد رشته گرافیک از دانشکده هنر و معماری و رشته انیمیشن از دانشگاه هنر است.

شایان ذکر است ، جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) را دولت سوئد به مناسبت بزرگداشت نویسنده محبوب سوئدی و یکی از ‏پرطرفدارترین نویسندگان جهان از‌سال ۲۰۰۲ بنیان نهاده است. این جایزه نه‌تنها به نویسندگان و تصویرگران ‏اهدا می‌شود، بلکه قصه‌گویان، مروجان و نهادهای حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی نیز می‌توانند به آن دست یابند‎.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر