728 x 90

خاطرات ابوالقاسم حالت از حسن توفیق

خاطرات ابوالقاسم حالت از حسن توفیق
خاطرات ابوالقاسم حالت از حسن توفیق

سردبیر و نویسنده برنامه «کتاب شب» رادیو تهران، که در حال تنظیم رادیویی زندگی نامه و خاطرات زنده‌یاد ابوالقاسم حالت برای این برنامه است، قسمتی از خاطرات وی که اشاره به «حسن توفیق» دارد ، را منتشر کرده است.

به گزارش سایت ایران کارتون به نقل از ایسنا، پیکر زنده‌یاد حسن توفیق، کارتونیست پیشکسوت و مدیر مسئول نشریه «توفیق» روز سه‌شنبه (۱۳ خرداد ماه) با حضور جمع محدودی از طنزنویسان، کاریکاتوریست‌ها و خانواده این هنرمند فقید، به خاک سپرده شد.

ابوالقاس حال ـ بعد از درگذشت حسن توفیق، بخشی از خاطرات ابواقاسم حالت ـ شاعر و مترجم ـ را درباره این هنرمند فقید، برای ایسنا ارسال کرده و نوشته است:

«ابوالقاسم حالت در قسمتی از این روایت رادیویی (که بر اساس منابع گوناگون و از جمله کتاب «همیشه استاد» به کوشش سید عمادالدین قرشی از انتشارات سوره مهر در حال آماده‌سازی برای پخش در یکی از هفته‌های آتی است) گفته است:

«... در آبادان که بودم، مرحوم محمدعلی توفیق (پسرتوفیق بزرگ یعنی حسین توفیق) نامه‌ای به من نوشت و خواست که همکاری‌ام را با مجله توفیق که بعد از توقیف، دوباره راه افتاده بود و مطالب بسیار تند و تیزی هم می‌نوشت، ادامه بدهم. اما پس از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲، او دستگیر شد و در زندان فلک‌الافلاک، زیر شکنجه‌های شدید قرار گرفت.

سرانجام به شرطی آزاد شد که دیگر هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشته باشد. بدین جهت، آن مرحوم تا واپسین دم حیات، خانه‌نشین شد. یعنی در خانه خود، زیرزمینی را تبدیل به کارگاه فنی کرده بود و آنجا تعمیر تلفن و دستگاه‌های دیگری از این قبیل را برای دوستان به رایگان انجام می‌داد.

بنابراین رابطه من با محمد علی توفیق، پسر حسین توفیق قطع شد، ولی در سال ۱۳۳۶، این بار نامه‌ای از برادر حسین توفیق، یعنی حسن توفیق دریافت کردم که می‌خواهد روزنامه توفیق را مجددا منتشر کند. من که ده ـ دوازده سالی، حسن توفیق را ندیده بودم، برایم مشکل بود که بپذیرم او حالا بزرگ شده است و توانایی انتشار نشریه‌ای توقیف شده را (در غیاب عمویش محمدعلی توفیق) دارد!

زیرا در گذشته، او را نوجوانی می‌دیدم که تازه کاریکاتور کشیدن را شروع کرده بود. به هرحال، چند مطلب از آبادان برای او فرستادم که چاپ کرد و بعدها هم که به تهران منتقل شدم، همکاری‌ام را با او از نزدیک ادامه دادم.
آن روزها، منزل خانواده توفیق در امیریه، خیابان قلمستان بود. شبی به دعوت این خانواده، به اتفاق نواب صفا، در منزلشان مهمان بودیم که نواب صفا به طعنه گفت: ببین روزنامه توفیق را چه کسانی می‌خواهند منتشر کنند!!

از این سخن، حسن آقای توفیق که جوانی مستعد و خلاق بود، رنجیده‌خاطر شد و نواب صفا هم از همکاری با دوره جدید نشریه توفیق، خودداری کرد...»

بر اساس این گزارش،‌ پیکر زنده‌یاد حسن توفیق، کارتونیست پیشکسوت و مدیر مسئول نشریه «توفیق» روز سه‌شنبه (۱۳ خرداد ماه) در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (س) آرام گرفت.

احمد عربانی، جواد علیزاده، هادی حیدری، غلامرضا کیانی و شوسیانس شجاعی‌فرد به همراه برخی از اعضای خانواده و آشنایان زنده‌یاد حسن توفیق و نمایندگانی از مرکز دایره‌المعارف اسلامی، از جمله افرادی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

 

 

 شایان ذکر است ،  تصاویر م1 توسط هادی حیدری و سوشیانس شجاعی‌فرد به ثبت رسیده است.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر