728 x 90

مخترع تصویرسازی دیجیتالی درگذشت

مخترع تصویرسازی دیجیتالی درگذشت
مخترع تصویرسازی دیجیتالی درگذشت

راسل کرش، مخترع تصویرسازی دیجیتالی، براساس اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی اوایل هفته جاری در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

 

به گزارش سایت ایران کارتون به نقل ازخبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، راسل کرش، فردی که تحقیقاتش در زمینه تصویر دیجیتال به دهه ۵۰ میلادی بازمی‌گردد، اوایل هفته جاری دارفانی را وداع گفت. بیان دقیق ارزش و تأثیر اقدامات وی کار دشواری است چرا که تحقیقات او باعث اسکن دیجیتالی اولین عکس و اختراع چیزی شد که امروزه به نام پیکسل می‌شناسیم. کرش در خانواده‌ای مهاجر و پدر و مادری از روسیه و مجارستان، در سال ۱۹۲۹ متولد شد. او در دانشگاه‌های MIT، نیویورک و هاروارد تحصیل کرد و سرانجام در دفتر ملی استاندارد (که بعد‌ها به انستیتوی ملی علوم و فناوری تغییر پیدا کرد) شروع به کار کرد و تا پایان عمر خویش آنجا فعال بود.

اگرچه کرش ۵۰ سال از عمر خویش و حتی دوران بازنشستگی‌اش را صرف تحقیقات، کدنویسی و تئوری پردازی کرد با این‌حال مشهورترین دستاورد وی  اسکن اولین تصویر دیجیتال آن‌ هم مدت‌ها پیش از اختراع اولین دوربین دیجیتال بود.

نحوه ثبت اولین تصویر دیجیتالی جهان

تحقیقات او با این دیدگاه انجام گرفت که کامپیوتر‌ها در نهایت می‌توانند ذهن انسان را شبیه‌سازی کنند. البته که همچنان محققان و دانشمندان روی این دیدگاه کار می‌کنند، اما مهمترین قدم، داشتن این دیدگاه بود که کرش در سال ۱۹۵۷ به آن‌دست‌ یافت. تیم تحقیقاتی وی از یک طبل‌گردان و یک چندبرابرکننده به عنوان حسگر استفاده کردند که بازتاب عکس قرارداده شده روی طبل را ثبت نماید.

بازتاب‌های اندازی‌گیری شده از هر بخش از عکس که به مربع‌های متعدد تقسیم‌بندی شده بود (پیکسل)، توسط حسگر قرار داده شده ذخیره می‌شد. سیستم با کنارهم قراردادن این اسکن‌ها و ذخیره پیوسته آن‌ها توانست در نهایت به عکسی دیجیتالی و البته سیاه سفید برسد. درنهایت اولین عکس که تصویر فرزند کرش بود با رزولوشن ۱۷۹ در ۱۷۹ پیکسل (البته تا سال‌ها بعد از عبارت پیکسل استفاده نمی‌شد) تولید شد. بعد از گذشت شصت سال این عکس هنوز هم کم و بیش با کیفیت به نظر می‌رسد. این دستاورد بعد‌ها به طراحی روش‌ها، الگوریتم‌ها و تکنیک‌های متعددی به ثبت دیجیتالی تصاویر منجر شد.

راسل کرش

کرش کار خودش را با تحقیقات روی فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ادامه داد و حتی تا آخرین روز‌های عمرش نیز دست از فعالیت نکشید. یکی از ایده‌های همیشگی او این بود که بتوان با جای دادن پیکسل‌های بیشتر در رزولوشن‌های پایین‌تر، کیفیت تصاویر را ارتقاء داد.

 

 

کرش در طول زندگی علاوه بر محقق و دانشمند، هنرمند و ورزشکار نیز بود و شکی نیست که زندگی پربار و شخصیت قوی وی با دستاورد‌های مهم و ارزشمند کاری او مرتبط بود.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر