728 x 90

نقد و بررسی تصویرگری كتاب نوجوان در رادیو گفت وگو

نقد و بررسی تصویرگری كتاب نوجوان در رادیو گفت وگو
نقد و بررسی تصویرگری كتاب نوجوان در رادیو گفت وگو

تصویرگری کتاب کودک و نوجوان در برنامه«روزنه» شبکه رادیویی گفت وگو، درارتباط تلفنی با دکتر سهیلا خورشیدی، روانشناس تربیتی کودک و نوجوان، روی آنتن رفت.

به گزارش سایت ایران کارتون به نقل از سایت رادیو گفت و گو، دکتر سهیلا خورشیدی در این گفتگو با اشاره به این که تخیل سرچشمه خلاقیت است، گفت: قوه تخیل در کودکان باعث می‌شود تا آنها تصوراتی را داشته باشند که مجسم کردن آن برای بزرگسالان سخت باشد.

وی افزود: افراد بزرگ‌سال به دلیل مواجهه با واقعیت‌های زندگی از تخیل‌ها فاصله می‌گیرند.این روانشناس تربیتی اضافه کرد: اگر بزرگسالان بتوانند تفکری همراه با تخیل داشته باشند، خلاقیت‌های متعددی را تجربه می‌کنند.

وی با بیان این که تصویرسازی با نقاشی فرق می‌کند، توضیح داد: در نقاشی فرد بر اساس تصورات خودش اثر را شکل می‌دهد، اما در«تصویرسازی» تصویرگر به تناسب مضمونِ مورد نظر تصویری را ترسیم می‌کند که ذهن کودک را به موضوع نزدیک کند.

سهیلا خورشیدی با اشاره به وضعیت تصویرسازی کتاب کودک درایران، اظهارداشت: متاسفانه فعالیت‌های ما دراین حوزه محدود است و از تکنیک‌های مختلف بهره نمی‌گیریم.

وی با اشاره به تکنیک‌های مختلف تصویرسازی کودک، عنوان کرد: در تکنیک کولاژ، قطعات مختلف از آثارمتنوع درکناریکدیگر قرارمی‌گیرند و اثرنهایی را شکل می‌دهند.این روانشناس کودک اضافه کرد: برخی از تصویر‌گرها به واسطه استفاده از لباس‌های بومی یک منطقه داستان‌های فرهنگی و قومی متنوعی را ترسیم می‌کنند.

وی تاکید داشت: اکثرکتاب‌های حوزه کودک در ایران از تصاویر انیمیشنی استفاده می‌کنند.

به گفته خورشیدی، تصاویرانیمیشنی ذهن کودک را تک‌بعدی می‌کنند و امکان لمس و حسِ از نزدیک را از کودک سلب می‌کنند.وی افزود: تصویرگران حوزه کودک، می‌توانند به استفاده و ترکیب تکنیک‌های مختلف تصویر‌گری اثر نهایی را ارائه دهند.این روانشناس تربیتی اضافه کرد: در حال حاضر ناشران مختلف به دلیل مشکلات مالی مجبور می‌شوند تا قیمت تمام شده‌ی کتاب‌ها را افزایش دهند و همین موضوع باعث می‌شود تا قدرت خرید کتاب در سطح جامعه کاهش پیدا کند.

وی با بیان این‌که روش‌های مختلف تصویرگری قوه خلاقیت کودک را تقویت می‌کنند، مثال زد: وقتی که کودک به جای چشمِ یک حیوان در یک اثر، از دکمه استفاده می‌کند، می‌تواند ذهن خودش را بیشتر رشد دهد و اشکال و اجسام دیگری را نیز جستجو کند و در نتیجه به تقویت قوه تخیل خود کمک می‌کند.

سهیلا خورشیدی در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه «روزنه» با اشاره به دوران نوجوانی، گفت: ساختار و ساختمانی که یک فرد قبل از دوران نوجوانی به خود گرفته بود، در بدو شروع نوجوانی برهم می‌ریزد و از ابتدا ساخته می‌شود.وی ادامه داد: ساختاری که در دوران نوجوانی شکل می‌گیرد، قرار است پایه و اساس دوره‌های بعدی زندگی باشد.

این روانشناس با اشاره به اهمیت دوره نوجوانی در طول زندگی، توضیح داد: «نوجوان» دیگر کودک نیست و ویژگی‌های بلوغ را تجربه می‌کند و دوست دارد وجود و حضور خودش را اعلام کند.وی تاکید داشت: «نوجوان» همیشه دوست دارد تا «من‌ بودن» خودش را نشان دهد.خورشیدی افزود: کتاب‌هایی که یک نوجوان در طول دوره نوجوانی می‌خواند، در نحوه تفکر و ارتباط گرفتن فرد تاثیر می‌گذارند.

وی با اشاره به این که تصویرگری کتاب نوجوان کار بسیار سختی است، توضیح داد: این حوزه از تصویرگری حتما باید به متخصص امر سپرده شود. این روانشناس حوزه نوجوان ادامه داد: تصویرگری‌های کتاب نوجوان نباید پایان یا نقطه داشته باشند و لازم است داستان‌های موجود با پایانِ باز به اتمام برسند، چرا که نوجوان در این مرحله سعی می‌کند داستان ناتمام را خودش پیش ببرد و برای این کار دست به خلاقیت می‌زند.

وی با اشاره به این که نوجوان‌های امروزی با تکنولوژی ارتباط نزدیکی دارند، عنوان کرد: دانش فنی نوجوان‌های امروزی باعث می‌شود تا این افراد محتویات تفکر خودشان را بازسازی کنند.سهیلا خورشیدی افزود: ما – افراد بزرگ‌سال – باید به نوجوان‌ها نزدیک شویم و به تدریج شرایط آن‌ها را درک کنیم.

وی با اشاره به دلیل گرایش نوجوانان به فضای مجازی، گفت: تنوع خیلی زیادِ فضای مجازی باعث شده تا تعداد بسیاری از نوجوانان به حضور در این فضا تشویق شوند.به گفته این روانشناس، پدیده‌های تکراری برای نوجوانان جذابیت ندارند و بر همین اساس ما باید مدام برای این قشر خوراک‌های نو و جذاب تولید کنیم.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر