728 x 90

اظهارنظر برخی از فعالان انیمیشن در باره انیمیشن کوید 19 ثانیه

اظهارنظر برخی از فعالان انیمیشن در باره انیمیشن کوید 19 ثانیه
اظهارنظر برخی از فعالان انیمیشن در باره انیمیشن کوید 19 ثانیه
برخی از فعالان حوزه انیمیشن معتقدند که پخش مجموعه انیمیشن‌ «کووید ۱۹ ثانیه» از فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی تاثیرگذار بوده است؛ چرا که با زبانی طنز و با حذف ترس هیجانی، آموزش‌های بهداشتی لازم را به مردم ارائه می‌دهد.
به گزارش سایت ایران کارتون به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، علی درخشی (کارگردان و انیماتور) و محمد ابوالحسنی (تهیه‌کننده) تولید مجموعه انیمیشن‌های اپیزودیک «کووید 19 ثانیه» را با سرمایه‌گذاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برعهده داشتند. این آثار که طی یک ماه گذشته، از برخی شبکه‌های تلویزیونی، وب‌سایت‌های سینمایی، پلت‌فرم‌ها و فضای مجازی پخش شده، در 15 قسمت 19 ثانیه‌ای به آموزش نکات بهداشتی برای مقابله با کرونا پرداخته است.


کشکولی‌نیا: تولید «کووید 19 ثانیه» هوشمندانه بود

مریم کشکولی‌نیا، رییس هیات مدیره «آسیفا»ی ایران (انجمن بین‌المللی سازندگان و دوست‌داران فیلم‌های انیمیشن)، تولید و پخش مجموعه انیمیشن «کووید 19 ثانیه» را بسیار هوشمندانه دانست و گفت: انتخاب علی درخشی و محمد ابوالحسنی که تجربه موفقی در ساخت مجموعه معروف «دیرین دیرین» دارند، برای ساخت انیمیشنی در خصوص مقابله با کرونا از سوی مرکز گسترش بسیار هوشمندانه بود؛ چرا که زمان می‌برد تا اثری تازه بین مردم شناخته و معروف شود و استفاده از این گروه تولید باعث شد این اثر بهتر دیده شود و مردم با آن ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان این نکته که ویروس کرونا عجیب و ترسناک است، گفت: زمانی که با زبانی طنز راهکارهایی بهداشتی ارائه شود، کمک خواهد کرد تا با حذف ترس هیجانی، مردم آموزش‌های لازم را فرا بگیرند.

کشکولی‌نیا با تاکید بر این که «کووید 19 ثانیه» راحت‌ترین و بهترین راه برای یادآوری و آموزش توصیه‌های بهداشتی به مردم است، تصریح کرد: در این شرایط که بسیاری از مردم فرصت کافی برای تماشای آثار بلند ندارند، 19 ثانیه زمان بسیار مناسبی برای ارائه توصیه‌های بهداشتی است. مخاطبان در چند ثانیه یاد می‌گیرند که چگونه غذا را گرم کنند یا دست‌های خود را بشویند و...

 بهرام عظیمی: «کووید 19 ثانیه» میان برنامه‌ای مناسب برای پخش از تلویزیون است


بهرام عظیمی، کارگردان انیمیشن «تهران 1500»، هم معتقد است که «کووید 19 ثانیه» مجموعه انیمیشن‌های طنز و تاثیرگذاری است که اگر قبل اخبار، سریال‌ها و یا برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون نظیر «عصر جدید» یا «دورهمی» پخش شود، بیشتر دیده شده و می‌تواند تاثیرگذارتر باشد.

عظیمی 19 ثانیه را فرصت مناسبی برای پخش به عنوان میان برنامه دانست و گفت: در فضایی که تمامی اخبار و برنامه‌های پیرامون کرونا تلخ و غم‌انگیز هستند، بیان اصول بهداشتی با زبانی طنز می‌تواند جالب باشد؛ طنزی که به معنای بی‌خیالی نیست و تلاش دارد با زبانی متفاوت افکار عمومی را به خود جلب کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته از سوی هنرمندان در دوران شیوع کرونا اظهار کرد: بسیاری از هنرمندان که دغدغه‌های اجتماعی داشتند، همزمان با همه‌گیری کرونا تلاش کردند فعالیتی در این زمینه انجام دهند. برخی تصویری خلق کرده و برخی دیگر با استفاده از شهرت خود به ضبط و پخش ویدیویی از خود که در آن به حفظ اصول بهداشتی تاکید داشتند، روی آوردند.
عظیمی ادامه داد: در این فضا کاریکاتورها، فیلم‌های کوتاه و انیمیشن بسیاری تولید و در فضای مجازی پخش شدند، اما نکته مهم این‌جاست که پخش از تلویزیون به نوعی مهر تایید بر آثار می‌زند، گویی اثری که از تلویزیون پخش می‌شود از وزارت بهداشت و یا سازمان‌های مربوطه مهر تایید گرفته است و بیشتر مورد اعتماد مردم قرار می‌گیرد. به همین دلیل بهتر است آثاری چون «کویید 19 ثانیه» فضای مناسبی برای پخش از تلویزیون در اختیار داشته باشند.

 گلپایگانی: جشنواره انیمیشن کوتاه با موضوع کووید 19 برگزار شود


دکتر علیرضا گلپایگانی، مدرس دانشگاه، نیز معتقد است که هر چند مجموعه انیمیشن «کووید 19 ثانیه» تاثیرگذار بوده است، اما بهتر بود از ساختاری متفاوت از انیمیشن‌های معروف «دیرین دیرین» استفاده می‌شد تا بیننده با توجه به فضای طنز اثر نسبت به هشدارها بی‌تفاوت نشود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ساختاری تازه و ویژه‌تر برای ساخت انیمیشن‌های آموزشی در زمینه‌ی مقابله با کرونا گفت: تکرار هر چند می‌تواند باعث ثبت موضوع در ذهن شود، اما گاهی همین تکرار باعث کاهش تاثیرگذاری موضوع می‌شود. به همین دلیل معتقدم «کووید 19 ثانیه» با ساختار مشابه کارهای پیشین کارگردان ممکن است تاثیرگذاری کمتری روی مخاطب داشته باشد.

گلپایگانی با اشاره به این که هر هشداری پیرامون مقابله با کرونا مسلماً آگاهانه یا ناآگاهانه روی مخاطب تاثیرگذار خواهد بود، افزود: هر هنرمند و سازمانی باید در این حوزه وارد عمل شود. مرکز گسترش هم به عنوان سازمانی که با طیف‌های گسترده‌ای از انیماتورها در ارتباط است می‌تواند با سفارش کارهای کوتاه یک دقیقه‌ای، جشنواره‌ای با موضوع کووید 19 برگزار کند.   

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر