728 x 90

روز کارتون در مصر، 13 تا 20 مارس 2023

روز کارتون در مصر، 13 تا 20 مارس 2023
روز کارتون در مصر، 13 تا 20 مارس 2023

افتتاحیۀ روز کارتون در مصر

 

این برنامه با حضور افراد زیر افتتاح شد:

 دکتر نیوین الکیلانی وزیر فرهنگ، هنرمند: جورج البهجوری، هنرمند: شریف عالیش، سفیر: محمدرضا الطائفی، مدیر صندوق کتابخانه‌های عمومی مصر و خانم دکتر ایمان نجم، رئیس اداره مرکزی امور ادبی و مسابقات وزارت فرهنگ، و دکتر نحله السعیدی، مشاور شیخ الازهر، محقق و نویسنده: عبدالله الساوی، ساعت 5 بعد از ظهر دوشنبه، 13 مارس، در کتابخانه عمومی مصر در جیزه افتتاح شد.

 

 

اما دلیل اینکه 25 مارس به عنوان روز کارتون در مصر انتخاب شد چیست؟

عبدالله الساوی، محقق و نویسنده، گفت در واپسین روزهای سال 2020 با خود فکر کردم به پاس خدماتی که کارتونیست‌های برجستۀ مصری در طول تاریخ با استفاده از هنر خود ارائه کرده‌اند روزی را به عنوان روز کارتون نامگذاری کنیم. با انجام بررسی‌های فراوان به تاریخ 25 مارس رسیدیم. زمانی که یعقوب صنوع، موفق شد در سال 1878 در چنین روزی برای اولین شمارۀ مجلۀ خود "Abu Zara Zarqa" را در قاهره منتشر کند. این مجله به گفتۀ پروفسور ابراهیم عبدو، در کتابش The Revolutionary Journalist، نه تنها در قاهره بلکه در قصیه و دانیه نیز اولین بود. 

سارا الساوی دربارۀ جشنوارۀ امسال می‌گوید: به دلیل تقارن 25 مارس با ماه رمضان استثنائا امسال مراسم را در 13 مارس برگزار کردیم. این نمایشگاه شامل دو بخش است: بخشی مربوط به 145 سال کارتون در مصر است که با آثار منتشر شده در مجلۀ "Abu Zara Zarqa" شروع می‌شود و همچنین به آثاری از هنرمندان معروف اختصاص دارد که برای اولین بار در معرض دید عموم قرار می‌گیرند. 

 

 

و بخش دیگر با عنوان «کاریکاتور یعقوب صنوع» است که با همکاری Caricature Memory Project، وبسایت سوریه Syrian Caricature website برگزار شده است.

 

او افزود: هدف این جشنواره حفظ هویت و میراث هنری مصر در بخش کارتون است. 

 

منبع

 

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر