728 x 90

بازدید دو میلیون نفر از آثارمسابقه ما کرونا را شکست می‌دهیم

بازدید دو میلیون نفر از آثارمسابقه ما کرونا را شکست می‌دهیم
بازدید دو میلیون نفر از آثارمسابقه ما کرونا را شکست می‌دهیم

مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر مسابقه بین‌المللی کاریکاتور ما کرونا را شکست می‌دهیم ،گفت: برای اعلام نتایج مسابقه "ما کرونا را شکست می‌دهیم" یک کار جذاب و زیبا انجام می‌دهیم که مخاطبان عام و خاص در سراسر جهان را جلب کند.


به گزارش سایت ایران کارتون ، مسعود شجاعی طباطبایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این رویداد جهانی گفت: طرح مسابقه کاریکاتور کرونا از ۱۱ اسفند کلید خورد و در مهلت ارسال آثار، استقبال بسیار کم‌نظیری شکل گرفت که باعث شد مهلت فراخوان تا ۲۱ فروردین تمدید شود. در نهایت نزدیک به ۴ هزار و ۳۰۰ اثر از ۸۸ کشور به دست ما رسید. حضور هنرمندان ایرانی هم کم‌نظیر بود و ۳۵۰ نفر از هنرمندان خوب کشورمان در این رویداد حضور داشتند.


شجاعی طباطبایی ادامه داد: از کشورهای دیگر هم شاهد استقبال خوبی بودیم و چند کشور حضور بسیار پر رنگی داشتند. به‌عنوان‌مثال از هرکدام از کشورهای ترکیه و چین ۷۰ هنرمند در این مسابقه شرکت داشتند. هنرمندان کشورهای برزیل، مکزیک و روسیه هم مشارکت خیلی خوبی داشتند. در انتخاب داوران خارجی از ۵ کشور چین، روسیه، صربستان، برزیل و ترکیه نیز یکی از عوامل مهم انتخاب داوران، مشارکت پر تعداد هنرمندان برجسته آن کشورها بود.
او با اشاره به نمایش آثار در سایت ایران کارتون، گفت: استقبال مخاطبان بسیار زیاد بود و تابه‌حال نزدیک دو میلیون نفر از این آثار بازدید کرده‌اند. پس از ارزیابی نهایی کارها متوجه شدیم که آثار را می‌توان در چهار شاخه مختلف بخش‌بندی کرد. محور نخست که در این آثار دیده می‌شود همان موضوع مسابقه است که کرونا را شکست می‌دهیم. دومین موضوع پرطرفدار، ادای دین به مدافعان سلامت و تیم پزشکی و پرستاری است. موضوع سوم نیز توصیه‌های بهداشتی مانند در خانه ماندن، ماسک زدن و... است. موضوع چهارم هم مباحث سیاسی است که در ارتباط با کرونا در این مدت مطرح شد.
شجاعی طباطبایی افزود: چند روز پس از اعلام فراخوان مسابقه به این نتیجه رسیدیم که از همان زمان کارها را روی سایت قرار دهیم و منتظر پایان فراخوان و اعلام نتایج نمانیم، زیرا بعضی از کارها تاریخ مصرف داشت و باید در همان زمان منتشر می‌شد. به‌عنوان‌مثال بحث دستمال کاغذی که آن روزها در آمریکا و اروپا مطرح شده بود سوژه بسیاری از آثار بود. یا مباحث سیاسی و نظراتی که سیاستمداران ارائه می‌کردند باید در زمان خود دیده می‌شد. اگر می‌خواستیم همه آثار را برای پس از داوری و افتتاحیه نمایشگاه نگهداریم موضوعیت خود را از دست می‌دادند. همچنین توصیه‌های بهداشتی که در آثار وجود داشت در آن زمان بسیار مثمر ثمر بود.
این کاریکاتوریست ادامه داد: شرایطی به وجود آوردیم که بتوانیم از مشارکت حداکثری هنرمندان جهان بهره‌مند شویم. علاوه بر حضور خودجوش هنرمندان، حضور پر تعداد ارگان‌های حمایتی را هم شاهد بودیم و به هرکسی پیشنهاد همکاری دادیم، پیشنهاد ما را پذیرفت، زیرا شیوع کرونا یک اتفاق خاص است و همه نگاه جدی به این قضیه دارند و احساس می‌کنند باید در این زمینه کاری انجام دهند.
او با اشاره به اینکه آثار علاوه بر سایت "ایران کارتون" در رسانه‌های دیگری هم بازنشر شده‌اند گفت: تعدادی از سایت‌های برجسته دنیا لینک صفحه نمایش آثار را منتشر کرده و چند خبرگزاری مهم نیز گزارشی از آن تهیه کردند و باعث شدند که مخاطبان بیشتری کارها را ببینند. بعضی از سایت‌ها هم پس از کسب اجازه به بازنشر کاریکاتورها پرداختند. در نتیجه همه دنیا متوجه این کار بزرگ فرهنگی هنری ایران شده و این رویداد بازخورد خیلی خوبی داشته است.
شجاعی طباطبایی افزود: علاوه بر اینها به دنبال این هستیم که در فضای تبلیغات شهری، مترو، فضای عمومی و رسانه ملی هم این کارها بیشتر دیده شوند. در حال حاضر نیز در حال آماده کردن بسته‌هایی در حوزه هنری هستیم که در مراکز استانی حوزه هنری ارائه شوند.
او در پاسخ به این سوال که چرا معمولاً در چنین شرایطی کاریکاتوریست‌ها سریع‌ترین و بیشترین واکنش را نشان می‌دهند گفت: این مسئله در مرحله اول به دلیل احساس وظیفه است. کاریکاتور یک زبان سریع و صریح است که زود به نتیجه مشخص می‌رسد. چاشنی طنز هم یک زبان بین‌المللی قابل‌فهم برای عموم است و به همین دلیل سریع نتیجه می‌دهد.
شجاعی طباطبایی با بیان اینکه داوری آثار به صورت مجازی انجام شده است، گفت: با توجه به شرایطی که وجود دارد ممکن است که مراسم اختتامیه مسابقه به صورت حضوری انجام نشود و به سمت پخش در فضای مجازی برویم. برای اعلام نتایج قصد داریم یک کار جذاب و زیبا انجام دهیم که مخاطبان عام و خاص در سراسر جهان را جلب کند. مصاحبه با هنرمندان، نظرات داوران و... همراه با زیرنویس در اینستاگرام و سایت ایران کارتون پخش خواهد شد.
او با اشاره به جوایز این مسابقه گفت: سه جایزه ۱۵۰۰ تا ۵۰۰ یورویی برای سه برگزیده مسابقه در نظر گرفته شده است و در کنار آن ۷ جایزه ۲ میلیون تومانی ویژه هنرمندان ایرانی در نظر داریم. زیرا کاریکاتوریست‌های ایران همیشه در اتفاقات بین‌المللی حضور فراوان داشته و خوش درخشیده‌اند و برای ادای دین به هنرمندان ایرانی علاوه بر سه جایزه اصلی مسابقه، جایزه مختص هنرمندان ایرانی در نظر گرفتیم.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر