728 x 90

کاریکاتوریست‎‌‎های پیشکسوت گل‎‌‌‎آقا

کاریکاتوریست‎‌‎های پیشکسوت گل‎‌‌‎آقا
کاریکاتوریست‎‌‎های پیشکسوت گل‎‌‌‎آقا

گل‌آقا مهم‎‌‎ترین رکن تحول در کاریکاتورهایی با مضامین طنز سیاسی پس از انقلاب بود. احمد عربانی، ناصر پاک‎‌‎شیر، محمدرفیع ضیایی و احمد عبدالهی‎‌‎نیا نسل اول کاریکاتوریست‎‌‎های نشریه‎‌‎های گل‎‌‌‎آقا را تشکیل می‎‌‎دادند.

مسعود برزین (محقق مطبوعات) نامه‎‌‎ای برای گل‎‌‎آقا فرستاده و در آن نوشته بود: «من ۵۰سال است که مشغول تحقیق در مطبوعات هستم و کاریکاتورهایی در این سطح را در هیچ نشریه‎‌‎ای ندیده‎‌‎ام.»

 

معاون اول را سوژه خود می کردیم

بانی می‎‌‎گوید: «سبک کار من این‎‌‎طور بود که کاریکاتور هر کسی را می‎‌‎خواستم بکشم عکس‎‌‎هایش را روی میز پهن می‎‌‎کردم و شروع به کشیدن می‎‌‎کردم؛ برای مقاماتی که روحانی بودند خط قرمز شدیدی وجود داشت و هر‎‌‎بار که روحانیون به ریاست‎‌‎جمهوری می‎‌‎رسیدند ما ناراحت بودیم که نمی‎‌‎توانیم کاریکاتورشان را بکشیم و باید معاون اول را سوژه کار خود کنیم.

ما همیشه در گل‎‌‎آقا کاریکاتور آقای حبیبی را می‎‌‌‎کشیدیم اما همیشه شرافت و نجابت ایشان را حفظ می‎‌‎کردیم؛ خود آقای حبیبی هم مطالب و اشعار طنز را با امضای «بنده ‎‌‎خدا» برای ما می‎‌‎فرستاد و ما آنها را چاپ می‎‌‎کردیم.

ما هر هفته کاریکاتور آقای حبیبی را می‎‌‎کشیدیم؛ یک‎‌‎بار در جلسه تصمیم گرفتیم که تا مدتی تصویر ایشان را نکشیم تا کاریکاتورهایمان تکراری نشود؛ همان‎‌‎وقت آقای حبیبی در سخنرانی‎‌‎اش گفت: «۷۵درصد مردم ایران صاحب‎‌‎خانه‎‌‎اند!» من کاریکاتوری کشیدم که در آن شاغلام قلمو و تخته‎‌‎شاسی نقاشی را به‌دست گرفته؛ تصویر آقای حبیبی را به‎‌‎شکل کلاسیک کشیده و به مخاطبان مجله می‎‌‎گوید: «ما می‎‌‎خواستیم مدتی تصویر ایشان را نکشیم ولی با این حرف نشان داد که خودش دلش می‎‌‎خواهد»، آقای حبیبی از ما خواست که اصل این کاریکاتور را به او بدهیم و آقای صابری آن را قاب کرد و به ایشان هدیه داد و آقای حبیبی هم یک نامه برای من نوشت و به‎‌‎همراه یک سکه به آقای صابری داد تا به من بدهد».

 

سابقه فعالیت سیاسی کیومرث صابری فومنی

صابری‌فومنی سابقه‎‌‎ فعالیت سیاسی داشت و با تحول‎‌‎های دهه‎‌‎ ۱۳۷۰و جنجال‎‌‎های دوره‎‌‎ اصلاحات، در یک دوراهی سیاسی قرار‌گرفت. او خود هفته‎‌‎نامه را به‎‌‎طور موقت تعطیل کرد.

سرانجام تعطیلی دائمی هفته‎‌‎نامه‎‌‎ گل‎‌‎آقا، بدون اعلام دلیل، فرا‌رسید؛ شوک بزرگی که نزدیکان نشریه و حتی جامعه نیز انتظار آن را نداشت. روزهایی که وقتی پدر یا مادری آخر هفته از سرکار به خانه برمی‎‌‎گشت، بچه‎‌‎ها دور او را می‎‌‎گرفتند تا گل‎‌‎آقا را از دستش بقاپند و بخوانند و یا کارتون‎‌‎های عربانی و پاک‎‌‎شیر و ضیایی و عبداللهی‎‌‎نیا را ببینند، در دوم آبان‎‌‎ماه ۱۳۸۱با چاپ شماره‎‌‎ ۵۴۸به‎‌‎پایان رسید.

 

نویسنده : معراج قنبری / روزنامه همشهری

 

در ادامه 4 کاریکاتور از گاریگاتوریست های مطرح گل آقا را می بینید:

 

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر