728 x 90

جشنواره مجازی کارتون آفریقا و کووید-۱۹

جشنواره مجازی کارتون آفریقا و کووید-۱۹
جشنواره مجازی کارتون آفریقا و کووید-۱۹

جشنواره مجازی کارتون «آفریقا و کوید-۱۹» به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در کنیا با همکاری دانشگاه نایروبی و جامعه کارتونیست های شرق آفریقا برگزار می شود.

به گزارش سایت ایران کارتون به نقل از ایرنا ، سفارت جمهوری اسلامی ایران در نایروبی روز جمعه با صدور اطلاعیه‌ای مبنی بر برگزاری جشنواره‌ای در زمینه آفریقا و کووید-۱۹ به صورت مجازی در سال ۲۰۲۰  اعلام کرد: در این زمینه، جوانان و هنرمندان علاقه‌مند می‌توانند با تجسم بخشیدن به نیازمندی‌های جهان برای عبور از برهه تاریخی همه‌گیری ویروس کرونا و همچنین ساختار و نظم جهان پس از برچیده شدن آن، به درک عمومی و در نهایت تصمیم‌سازی نخبگان کمک شایانی کنند.

سفارت ایران در کنیا در این اطلاعیه خاطرنشان کرد: نوع بشر این روزها با بحرانی جهانی روبه روست که شاید بتوان آن را بزرگترین بحران در عصر حاضر به شمار آورد. قاره آفریقا نیز در این جهان متلاطم و در بستر همه‌گیری کرونا، نقش خود را به مانند دیگر قاره‌ها ایفا نموده است. با این‌حال، لازم است تا رهبران، نهادها، و تصمیم گیرندگان از موثرترین و مرتبط‌ترین ابزارها برای ترسیم جهان پس از کرونا بهره جویند که از برترین آن‌ها هنر است.

در این اطلاعیه آمده است: ویروس کرونا (COVID-۱۹) همه مرزها را درنوردیده و انسان‌ها را فارغ از نوع، نژاد و فرهنگ درگیر خود ساخته است. شیوع کرونا نه تنها ملاحظاتی بین‌المللی را در خصوص سلامت برانگیخته، بلکه سبب ساز پذیرش و بکارگیری مقررات سلامت مشابهی چون نظارت دقیق بر شهروندان، قرنطینه، فاصله‌گذاری اجتماعی و مسدود شدن مرزها در همه کشورهای جهان شده است. گام‌هایی که به مثابه  «ابتکارات مشترک جهانی برای همه مردم دنیا» در مبارزه با کرونا به شمار می‌آیند.

این اطلاعیه افزود: بحران کرونا زمانی بارزتر گردید که به دلیل مسوولیت ناپذیری قدرت‌ها در یاری رساندن به مردم جهان و تضعیف نهادهای بین‌المللی کمک رسان، اقدامات ملی کشورها با چالش‌های بیشتری روبه رو گردید. آنگونه که دبیرکل سازمان ملل متحد  «آنتونیو گوترش» اعلام کرد: «روابط میان بزرگترین قدرت‌های جهان این روزها ناکارآمد شده و کووید ۱۹ به شکلی دردآور نشان داده که یا باید به یکدیگر بپیوندیم و یا (در مقابله با این ویروس)  شکست خواهیم خورد.»

سفارت ایران در نایروبی در این اطلاعیه تصریح کرد: قاره آفریقا نیز در این جهان متلاطم و در بستر همه‌گیری کرونا، نقش خود را به مانند دیگر قاره‌ها ایفا نموده است. ناگفته پیداست که عمده کشورهای آفریقایی گام‌های ارزنده‌ای را برای بهبود وضعیت سلامت و معیشت مردم شان برداشته‌اند. این امر در کنار اقدامات فوری برای کمک رسانی به جمعیت آسیب‌پذیر در فقر، سبب شده تا ادامه حیات میلیون‌ها تن که در خطر قرار دارند تا اندازه ای تضمین گردد. با این وجود، پرسش‌هایی در خصوص مسیر پیش روی جهان در ۶ ماه، یک سال یا حتی دهه آتی همچنان باقی است. لازم است تا رهبران، نهادها و تصمیم گیرندگان از موثرترین و مرتبط ترین ابزارها برای ترسیم جهان پس از کرونا بهره جویند که از برترین آن‌ها هنر است و در جهان هنر، کاریکاتور به عنوان یکی از توانمندترین ابزارها در جلب اذهان مردم و پیشبرد فرایندهای حل مشکل، نه تنها با زبان طنز که در بستر و با نگاهی آموزشی توان آگاهی بخشیدن و اصلاح رویه‌های نادرست موجود را دارد.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر