728 x 90

کارگاه طنز و کاریکاتور جشنواره ابوذر

کارگاه طنز و کاریکاتور جشنواره ابوذر
کارگاه طنز و کاریکاتور جشنواره ابوذر

کارگاه طنز و کاریکاتور جشنواره‌ی رسانه‌ای ابوذر با حضور رضا عیوضی، طنزپرداز و رضا باقری شرف، کاریکاتوریست و جمعی از اهالی رسانه در قم برگزار شد.

به گزارش سایت ایران کارتون به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، رضا عیوضی، از طنزپردازان شنخته شده قم طی سخنانی در کارگاه آموزشی آشنایی با مبانی طنزنویسی و کاریکاتور، که به همت دبیرخانه جشنواره ابوذر و حوزه هنری استان قم در سالن جلسات این حوزه برگزار شد، با اشاره به این‌که سوژه یابی طنز در رسانه از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار داشت: مهم‌ترین عنصر دریافتن سوژه، داشتن ذهن خلاق است و اگر فرد با نگاهی طنازانه و متفاوت به قضایای اطراف خود بنگرد، قطعاً سوژه‌های جذابی برای کار پیدا می‌کند که برای مخاطب نیز جالب و گیراست.

وی افزود: پرداختن به موضوعات مختلف جامعه از زاویه و نگاه طنز برای مردم بسیار جذاب است و هنر طنزنویس یا طنزپرداز این است که با رعایت عرف و مسائل اخلاقی بتواند هم مردم را بخنداند و هم این‌که آن‌ها را به تفکر و تعمق در مسائل وا‌دارد.

این طنزپرداز قمی بابیان اینکه مطالعه کتاب‌های طنز و حتی غیر طنز به طنزپرداز کمک می‌کند که از زوایای مختلف به مسائل و موضوعات بنگریم، گفت: «یکی از اصول مهم در طنزنویسی، توجه به اصل غافلگیری و درعین‌حال ایجاز است.

عیوضی بیان کرد: تا حد امکان باید کوتاه و جذاب نوشت به‌خصوص در مواجهه با مخاطبی که کم‌حوصله است و با مشغول شدن به فضای مجازی روزبه‌روز سطحی‌نگرتر و کم‌حوصله‌تر هم می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از تکنیک‌های طنزنویسی، استفاده از تکنیک بی‌ربطی است که البته با پرت‌وپلا گفتن فرق دارد، چراکه این مسئله باعث خنداندن مخاطب می‌شود به‌خصوص وقتی با هوشمندی و ظرافت انجام شود.

عیوضی همچنین با اشاره به این‌که مخاطب شناسی یکی از اصول مهم در هر کاری به‌خصوص در طنزنویسی و طنزپردازی است، افزود: همچنین یکی از روش‌های بسیار مهم استفاده از قالب شعر است. در شعر می‌توان بسیاری از تکنیک‌ها را استفاده کرد و این کار به‌خصوص برای مخاطب ایرانی جذاب و شیرین است.

 

کاریکاتور بدون ایده بی معناست

در ادامه این نشست، رضا باقری شرف، کاریکاتوریست، با بیان اینکه کاریکاتور مطبوعاتی نسبت به چهار تا پنج سال پیش حال و روز خوبی ندارد، گفت: علاقه به کاریکاتور یک سخن و ورود و تداوم یک صحبت دیگر است و کاریکاتور بر خلاف ظاهر ساده‌اش، بسیار پیچیده است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از تکنیک خاص در کاریکاتور باید ایده خوب داشته باشید زیرا کاریکاتور بدون ایده بی معنا است و تنها تصویرسازی است.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر