728 x 90

غافلگیری در اثری از سمپه/ محمدحسین نیرومند

غافلگیری در اثری از سمپه/ محمدحسین نیرومند
غافلگیری در اثری از سمپه/ محمدحسین نیرومند

محمد حسین نیرومند، کارتونیست، کاریکاتوریست و نویسنده و مترجم کتاب های تحلیلی تئوری هنری و سواد بصری ، در یادداشتی کوتاه که در صفحه اینستاگرامش گذاشته است، به مقایسه اثری از سمپه، کارتونیست معروف فرانسوی، با یک متن طنز، که هر دو بر اساس غافلگیری شکل گرفته اند، پرداخته است که می خوانید :

«این کارتون یکی از آثار هنرمند فرانسوی سمپه است. این کارتون را با متن طنز ارائه شده زیر مقایسه کنید. ساختار روایی هر دو مدیوم، شنیداری یعنی طنز و دیداری یعنی کارتون، براساس غافلگیری شکل گرفته است. بنابر این، می توان اینگونه نتیجه گرفت که در هنر طنز و کاریکاتور، آنچه که باعث خنده می شود، ساختاری است که به غافلگیری بینجامد.

در هنر کارتون چیدمان نشانه های تصویری باید، اولآ به شکلی ساماندهی شود که نشانه غافلگیر کننده در آخرین لحظه به چشم بیاید. مانند اتومبیلی که تخریب شده است و ثالثا این نشانه‌ ها به یک ترکیب بندی یا همان کمپوزسیون چشم نواز منتهی شود.»

متن طنز :

وقتی بیدارشدم تمام تنم درد می کرد و می سوخت. چشم هایم را بازکردم و دیدم پرستاری کنار تختم ایستاده.

او گفت: «آقای فوجیما. شما خیلی شانس آوردید که دو روز پیش از بمباران هیروشیما جان به در بردید. حالا در این بیمارستان در امان هستید».با ضعف پرسیدم :«من کجا هستم؟» آن زن گفت :«درناکازاکی !»

 

 اثر سمپه و 2 برش از آن که نویسنده روی شان در تحلیل اثر تمرکز کرده است :

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر