728 x 90

پاسخ کارتونیست‌های جهان به حقوق بشر آمریکایی

پاسخ کارتونیست‌های جهان به حقوق بشر آمریکایی
پاسخ کارتونیست‌های جهان به حقوق بشر آمریکایی

سید مسعود شجاعی طباطبایی ، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، برگزاری نمایشگاه کاریکاتور «نمی توانم نفس بکشم» را پاسخ کارتونیست‌های جهان به حقوق بشر آمریکایی عنوان کرد و از حضور ۲۷ کشور در این نمایشگاه بین‌المللی خبر داد.

به گزارش سایت ایران کارتون به نقل از ایرنا ، قتل جورج فلوید شهروند سیاه‌پوست آمریکایی زیر زانوی پلیس امریکا؛ موجی از خشم، نفرت و انزجار جهانی را نسبت به مساله تبعیض نژادی به ‌عنوان یکی از چشم اسفندیارهای جامعه غربی در جهان منتشر کرد.

هنرمندان کارتونیست نخستین افرادی بودند که به واسطه هنرِ قلم و ذوق خود مراتب انزجار و انتقادشان را نسبت به عدم رعایت حقوق بشر، بازتاب سیاهی و ظلمت تبعیض نژادی به‌ویژه در ایالات متحده امریکا به‌عنوان یکی از کشورهای مدعی حقوق بشر اعلام کردند.

یکی از مهم‌ترین این اتفاقات برپایی نمایشگاه کاریکاتور «نمی‌توانم نفس بکشم» با همت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری بود که به فاصله کمتر از یک هفته از این اتفاق با حضور هنرمندان ۲۷ کشور جهان در نگارخانه این مرکز افتتاح شد.

نمایشگاهی که دامنه ارائه آثار آن از نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری به نمایشگاه زیرگذر مترو چهار راه ولی‌عصر(عج) و همچنین بیلبوردهای شهری در پایتخت و برخی از استان‌های کشور کشیده شده است.همچنین تارنمای بین‌المللی ایران کارتون نیز آثار این نمایشگاه را برای بازدید مخاطبان جهانی بارگذاری کرده است.

برای آشنایی هرچه بیشتر با این نمایشگاه، شیوه و چگونگی شکل‌گیری آن با سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به گفت‌وگو نشستیم.

نام نمایشگاه از اشاره مقام معظم رهبری وام گرفته شد

سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی با اشاره به رویداد و حادثه تلخ قتل جورج فلوید شهروند سیاه‌پوست آمریکایی زیر زانوی پلیس که بازتاب جهانی و گسترده‌ای در زمینه نقد تبعیض نژادی در کشورهای مدعی در زمینه حقوق بشر داشت گفت: با همراهی هنرمندان کارتونیست در سراسر جهان و در راستای پاسخ‌گویی و بازتاب انزجار از این اقدام از یک سو و از سویی دیگر نگاهی ‌ویژه به کشورهای مدعی حقوق بشر، فراخوانی را به شکل مجازی برای ارسال آثار در حوزه کارتون و کاریکاتور ارائه کردیم.

در فاصله کوتاهی کمتر از یک هفته هنرمندان ۲۷ کشور آثار خود را که بالغ بر ۷۲ اثر بود در دعوت به این فراخوان در اختیار ما قرار دادند و  سبب برپایی و برگزاری نمایشگاه «نمی‌توانم نفس بکشم» در نگارخانه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی شد.

این هنرمند کارتونیست به فرمایش مقام معظم رهبری درباره این رویداد اشاره کرد و  گفت: برهمین اساس ما نیز نام نمایشگاه را نمی‌توانم نفس بکشم انتخاب کردیم.

تبعیض نژادی به روایت آمار رسانه‌های غربی

مدیر دفتر تجسمی حوزه هنری تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا همواره به‌عنوان یکی از کشورهای مدعی در زمینه حقوق بشر خود را مطرح کرده است اما در حوزه اجرا، نه‌تنها به این ادعای خود پایبند نیست بلکه در موارد مختلف و متعدد شاهد نابرابری و تبعیض نژادی به شکلی گسترده در این کشور هستیم.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: در همین ایام که شاهد شیوع ویروس کرونا در جهان هستیم؛ طبق آمار منتشرشده در خود رسانه‌های آمریکایی از بین هر ۱۰ کشته به واسطه این ویروس، بیش از نیمی از آن‌ها را رنگین‌پوستان این کشور تشکیل می‌دهند.

عرضه آثار نمایشگاه برای مخاطبان جهانی

شجاعی‌طباطبایی در پاسخ به این پرسش که آیا این نمایشگاه برای بازدید مخاطبان جهانی تمهیداتی را تعریف کرده است، گفت: در گام نخست با همت انتشارات سوره مهر کتاب کاریکاتورهای حاضر در این نمایشگاه به سرعت چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گرفت و در کنار برپایی نمایشگاه ۷۲ اثر از ۴۵ هنرمند کارتونیست و کاریکاتورست به نمایش درآمده است که تمامی آثار در تارنمای بین‌المللی ایران کارتون و همچنین تارنمای حوزه هنری برای بازدید عموم مخاطبان داخلی و جهانی با کیفیتی مطلوب بارگذاری شده است.

 

از سوی دیگر طی رایزنی با شورای تبلیغات اسلامی مراکز استان‌ها به دلیل آنکه طی هفته جاری شاهد برپایی برنامه‌هایی با عنوان «حقوق بشر امریکایی» در کشور هستیم تعدادی از آثار منتخب این نمایشگاه در بیلبوردهای شهری نیز برای بازدید عموم مردم در سراسر کشور نصب و تعبیه شده است.

حضور رسانه‌های بین‌المللی برای پوشش نمایشگاه

شجاعی‌طباطبایی با اشاره به آنکه طی ۱۰ روزی که از برگزاری این نمایشگاه می‌گذرد تعداد بسیاری از نمایندگان رسانه‌های جهانی حاضر در کشور برای بازتاب این نمایشگاه حضور پیدا کردند، گفت: هنرمندانی که در سراسر جهان آثارشان در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است هر یک می‌توانند در جایگاه یک سفیر و پیغام‌رسان در حوزه شفافیت‌سازی از آنچه که به‌عنوان حقوق بشر امریکایی در جهان شناخته می شوند به فعالیت بپردازند.

نمایشگاه کارتون نمی‌توانم نفس بکشم با آثاری از هنرمندان ۲۷ کشور و با موضوع فضای نژادپرستانه کشور آمریکا، به دبیری سید مسعود شجاعی طباطبایی ۲۱ خردادماه در گالری حوزه هنری افتتاح شد.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر