728 x 90

جمال رحمتی:کارتون مطبوعاتی کلاسیک احیا نخواهد شد

جمال رحمتی:کارتون مطبوعاتی کلاسیک احیا نخواهد شد
جمال رحمتی:کارتون مطبوعاتی کلاسیک احیا نخواهد شد

جمال رحمتی ،کارتونیست و کاریکاتوریست ، در وبینار«چشم‌انداز کارتون مطبوعاتی» که درادامه سلسله نشست های خانه کاریکاتور اصفهان  برگزارشد اظهار کرد : به‌دلیل شرایط اقتصادی و شرایطی که کاغذ دارد، کاریکاتور مطبوعاتی به شکل کلاسیک دیگراحیا نخواهد شد و بنا براین، باید مسیرهای جایگزین برای آن تعریف شود و هنرمندان به فکر متناسب شدن با این فضا باشند.

به گزارش سایت ایران کارتون به نقل ازپایگاه خبری حوزه هنری، پیام پورفلاح ،مدیر خانه کاریکاتور اصفهان، گفت: در این وبینار استاد رحمتی به بررسی اجمالی فرایند کارتون مطبوعاتی از عصر کاغذی تا دنیای دیجیتال پرداخت و شرایط کنونی کاریکاتورمطبوعاتی را آسیب‌شناسی کردند.

پورفلاح دراین باره ادامه داد: رحمتی، ضمن آسیب‌شناسی این فرآیند خاطرنشان کرد: در زمان‌های قبل فرآیند و سلسله مراتبی وجود داشته است تا یک هنرمند بتواند اثر خود را به شکل عمومی منتشر کند و این فرآیند علاوه بر پیچده بودن و سخت بودن بسیار حرفه ای و معتبر بوده است، اما در دنیای امروزی به دلیل مشکلاتی که دنیای چاپ و نشر و کاغذ با آن درگیر است، فعالیت‌های چاپی به حداقل رسیده است و عملا آن سلسله مراتب و فرآیند وجود ندارد و هر کسی دارای تریبون خود است و می‌تواند اثرش را منتشر کند.

وی ادامه داد: این یک خوبی دارد و یک بدی، خوبی آن این است که نیازی نیست تا فرد آن سلسله مراتب سخت را بگذارند تا به تریبون دست یابد. در گذشته آثار به دلیل طی کردن آن مراتب قوی بودند و ساز و کار داشتند و قدرت بیشتری از نظر هنری داشتند، اما اکنون برخی از آثاری که انتخاب می‌شوند و مورد اقبال عموم هستند از نظر هنری آن قدرت را ندارند و حرفه‌ای نیستند و این هم نکته منفی آن است.

رحمتی تصریح کرد: به دلیل شرایط اقتصادی و شرایطی که کاغذ دارد نشریاتی که کارتون مطبوعاتی را سفارش می‌دادند دیگر نمی‌توانند به شکل قبل تولید و درآمد برای کارتونیست داشته باشند و کاریکاتور مطبوعاتی به شکل کلاسیک دیگر احیا نخواهد شد و باید مسیرهای جایگزین برای آن تعریف شود و هنرمندان باید به فکر متناسب شدن با این فضا باشند.

وی به بررسی ذائقه مخاطب کنونی پرداخت و افزود: خیلی وقت‌ها هنرمندان آثاری را تولید می‌کنند که مردم از آن استقبال نمی‌کنند و برخی از آثار هم هستند که سطح پایین‌تری را دارند ولی مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرند و هر دوی این آثار قابل احترام هستند.

شایان ذکراست، جمال رحمتی فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دارای کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر ‌است.وی به عنوان کاریکاتوریست با روزنامه‌ها و مجلات دنیای تصویر، همشهری، شرق، توانا، ایران، زن، زنان فردا، روز هفتم، عصرآزادگان، جامعه، توس و نشاط و بسیاری نشریات دیگر همکاری داشته و دبیر سرویس کاریکاتور و کارتون نشریات معتبری همچون شرق، هم میهن، مجلات همشهری و… بوده است و در حال حاضر دبیر سرویس طرح روزنامه اعتماد است.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر