design img
design img
Entrevista Com Alireza Pakdel Sobre O Problema Do Grande Prémio Do Piracicaba
0 Comments | 66 Likes| Interview | Alireza Pakdel | Grand Prize | Piracicaba | Brazil | Cartoon | Contest

Alireza Pakdel nasceu em Mashhad em 1981. Começou seu trabalho com caricatura a partir de 1994 nas revistas "Golagha Bacheha", "Golagha", "kayhan Caricature" e o semanário "Tavana".Seu trabalho difundido em jornais e publicações importantes no Irã. Ganhou muitos prêmios nacionais e internacionais. O ultimo grande acontecimento do cartunista foi ganhar dois prêmios no Salão Internacional de Humor de Piracicaba, no Brasil, onde conquistou o "Grande Prêmio" e o "Terceiro Prêmio de Charge", mas que infelizmente, tem causado problemas ao cartunista. Então ele nos concedeu esta entrevista, onde fala sobre tais problemas.

- Você concedeu recentemente uma entrevista ao jornal "Mundiario" no Brasil. Quais pontos importantes foram citados?
->Minha entrevista foi sobre a importância do Salão de Piracicaba para os artistas iranianos e internacionais, e também sobre a obra que ganhou o grande prêmio e tambem sobre as minhas técnicas de caricaturas de rosto.

No último Salão de Piracicaba, Brasil, suas obras de arte foram altamente apreciadas por jurados brasileiros, cubanos e americanos.
Por favor, conte-nos um pouco sobre estas obras de arte e também a obra de arte que ganhou o grande prêmio?
Sim, infelizmente meu cartum, que foi sobre a tragédia do afundamento de refugiados, ganhou o Grande Prêmio deste festival internacional. Fiquei tão feliz que grandes artistas como Ares de Cuba e Dr. John Lent da América estavam entre o conselho de jurados deste concurso e fiquei mais feliz quando minha arte foi selecionada por esses grandes mestres.
Sobre os meus desenhos, tenho de dizer que estes refugiados deixam a sua terra natal por grandes problemas e vão para países europeus pela orla marítima , mas infelizmente a maioria deles não atinge o seu objectivo por conta de barreiras naturais e transporte não padronizado. Muitos deles se afogaram no oceano, sendo apenas observados muitos países, que até fecharam suas fronteiras a estes refugiados e apenas os mostraram em seus noticiários. Neste desenho eu tentei mostrar a não-curiosidade dos povos europeus a estes acontecimentos, retratando-os os em um grande aquário. Foi muito difícil e doloroso para mim.

- Conte-nos quanto seria a quantia do grande prêmio em Tomans iranianos?
15000 reais brasileiros que correspondem a cerca de 15 milhões de Tomans no Irã.
- Parece que o festival brasileiro foi tão rigoroso para dar o seu prêmio? E todas as suas tentativas para obter este prêmio foi inútil. Conte-nos sobre isso?
Infelizmente você está certo. Eu já disse muitas vezes que, por causa da economia do Irã, as sanções do povo iraniano não pode ter conta pessoal internacional em moeda estrangeira e pedi-lhes para fazer uma situação para me dar os prêmios, mas eles não aceitaram e me perguntou internacional estrangeiros pessoais Moeda corrente. Eu até pedi que pagassem dinheiro na conta de meu amigo em um país estrangeiro, mas eles não aceitaram. Foi muito estranho para mim porque todos os festivais mais importantes do mundo, como a Bienal do Irã e o festival Aidin Dougan na Turquia, ... tentam dar o prêmio aos vencedores, mas este festival no Brasil não tentou me dar o meu prêmio embora Eles sabem a importância da minha arte que foi selecionada pelos jurados.

O que fez o Ministério da Cultura e Centro Cultural da República Islâmica do Irã para resolver o problema?
Tentei resolver o problema com a ajuda do Museu de Arte Contemporânea do Irã e recorremos a embaixada iraniana no Brasil, mas infelizmente o Salão não nos ajudou. Eu também tentei resolver o problema com apoio do consultor em Mashhad, mas infelizmente eles deram a mesma resposta.

O que você tem feito recentemente para resolver o problema? Os organizadores do Salão de Piracicaba tem ajudado você a resolver o problema?
Eu enviei 7 e-mails para o gerente financeiro do festival solicitando ajuda para resolver o problema. Eu mesmo comentei sobre cartão de credito e sobre o Western Union, contando com uma resposta, mas eles não me dao nenhum retorno. Enviaram ha pouco um e-mail para a embaixada iraniana no Brasil e pediram-lhes uma conta pessoal em moeda estrangeira, mencionando que do contrario, não poderão enviar o prêmio em dinheiro!

-Você tem ideia do por que eles não deram nenhuma resposta aos seus 7 e-mails?
Foi um questionamento feito por mim também,por que não dão qualquer retorno aos meus 7 e-mails? Estou chocado pelo fato do festival parecer não estar disposto a cooperar com artistas iranianos para resolver o problema.
Com relação ao meu problema e ao mesmo problema que aconteceu a outro artista iraniano anteriormente neste mesmo Salão de Piracicaba, tenho certeza que o Salão não tem qualquer obrigação de pagar o prêmio a cartunistas iranianos, de acordo com as sanções do Irã.
- Sabendo que o Irã tem problema de sanções, por que acha que eles não solicitam a cartunistas iranianos que não participem desse concurso, como o festival da Macedônia?
Sim, isso é um questionamento meu também, porque este salão teve o mesmo problema em anos anteriores, em que caricaturistas iranianos foram os vencedores, mas eles não puderam obter os seus prêmios.
- Você não acha que este concurso deveria ajudar a resolver o problema dos cartunistas iranianos? Caricaturistas iranianos basicamente, com a sua forte presença, trouxe mais credito a este festival. Aparentemente, outros cartunistas iranianos tiveram o mesmo problema com este festival. Você conhece estes outros cartunistas iranianos?
Sim, como você sabe todos os concursos mundiais têm seus créditos a partir de seus participantes internacionais e artistas iranianos participam de todos os concursos importantes de cartum e caricatura, e sempre ganham grandes prêmios no mundo todo. Soube que o outro artista foi o Sr. Afshin Nazari de Bojnourd e ele também não pode obter o seu prêmio.
Nós temos problemas bancários, mas se algum artista estrangeiro ganha um prêmio no Irã, nós o convidamos para que participe de concursos iranianos como jurado ou convidado e pagamos o seu prémio em dinheiro. O que você acha que podemos fazer para resolver este problema?
Agradeço-lhe muito pela atenção ao meu problema e contactar os organizadores do festival e além de informar este problema a outros cartunistas iranianos e estrangeiros. Espero que os organizadores do concurso encontrem uma forma de resolver este problema. Não deve ser difícil para eles. Eles só têm que tentar pagar prêmios de cartunistas iranianos de uma forma adequada.

Vocês sabem que não desejamos fazer uma cobertura mediática deste problema, pois pensamos que os organizadores de um concurso tão grande podem encontrar uma solução, devido à grande presença do cartunista iraniano neste festival. Você acha que é a última solução?
Eu também não queria cobertura de mídia deste problema. Eu imaginava que os cartuns de um artista que ganhou dois prêmios em um concurso é tão precioso para eles que eles se esforçariam para enviar o seu prêmio, mas infelizmente eles não resolveram este problema. Espero que a cobertura da mídia possa ser uma ajuda para resolver o problema deste concurso para possibilitar o envio de prêmios aos artistas iranianos.
- Com esta situação e devido ao seu trabalho árduo de meses para obter tal prêmio qual seu conselho para os artistas iranianos?
Eu recomendo que em atenção a este problema, caricaturistas iranianos não participam no período futuro do concurso Piracicaba, a fim dos organizadores encontrarem uma solução positiva para este problema.
Estamos tão tristes sobre isto e esperamos que seja resolvido em um futuro próximo.
Relutantemente, apesar de nossa tristeza, vamos traduzir este assunto e vamos colocá-lo no site de cartum do Irã.
Muito obrigado pela sua atenção. Pedimos novamente a ajuda dos organizadores do concurso para o envio dos meus prêmios e dos dois outros caricaturistas iranianos e espero por uma solução. E por final, agradeço ao site Irancartoon que sempre apoia os cartunistas iranianos.

Alireza Pakdel was born in Mashhad in 1981. He has started his work in caricature from 1994 by periodicals of " Golagha Bacheha", " Golagha" , " kayhan Caricature" and " Tavana" weekly magazine. His professional working was by important newspapers and publications in Iran. He has won many National and International prizes.
The last good event for this artist was winning two awards of " Grand Prize" and " Third Prize" in Piracicaba International Cartoon Contest in Brazil that unfortunately has created lots of problems for this artist. So we made an interview with this artist about this problem.
 
- You had recently an interview with " Mundiario"Periodical in Brazil, What was the important things that you've talked about?
My interview was about the importance of Piracicaba festival for Iranian and international artists, and also about my artworks that has won the grand prize and about the techniques of my face caricature.
 
in the last festival of Piracicaba, Brazil your artworks were highly regarded by Brazilian, Cuban and American jurors.
Please tell us a little about these artworks and also the artwork that has won the grand prize?
Yes, unfortunately my cartoon that was about the tragedy of sinking of refugees has won the grand prize of this international festival. I was so happy that great artists like Ares from Cuba and Dr. John Lent from America were between the board of jurors of this contest and I became more happy when my artwork has been selected by these great masters.
About my cartoon I have to say that these refugees leave their homeland by great problems and go to European countries by sea boarders, but unfortunately most of them don't reach their aim because of natural barriers and non- standard transportation. Many of them drawn in the ocean and many countries just observe and even close their borders to the refugees and just show them in their news. In this cartoon I tried to show the in-curiosity of European people toward these happenings by a showing them in a great aquarium. It was very hard and painful for me.

the symbolic big cheque in hands of professor Jonh Lent from America 
- Tell us about ? How much was the amount of grand prize in Iranian Tomans?
15000 Brazilian Real that is about 15 Million Tomans in Iran.
- It seems that Brazilian festival was so strict for giving your prize? and all of your attempts for getting this prize was useless. Tell us about that?
Unfortunately you're right. I've told many times that because of Iran's economy sanctions Iranian people can't have International personal foreign currency account and I asked them to make a situation for giving me the prizes, but they haven't accepted and asked me for international personal foreign currency account. I even asked them to pay money in my friend's account in a foreign country, but they didn't accept. It was very strange for me because all the world's top festivals such as Iran Biennial and Aidin Dougan festival in Turkey,... try to give their prize to the winners, but this festival in Brazil didn't try to give me my prize although they've known the importance of my artwork that has been selected by jurors.
 - At the closing ceremony film we can see Pakdel thanks for winning the prize.
what did the Ministry of Culture and Cultural Center of Islamic Republic of Iran for solving the problem?
I tried to solve the problem by the help of Iran Contemporary Arts Museum and they asked Iranian Embassy in Brazil, but unfortunately the festival didn't help us. I also tried to help the problem by the help of consultant in Mashhad but unfortunately they gave the same answer.

 
- Alireza Pakdel's interview with Brazilian Media.
- what did you do recently for solving the problem, did the Piracicaba organizers help you to solve the problem?
I've sent 7 emails to festival financial manager to help me for solving the problem. I even told them about visa card and western union, I've waited for their answer but they didn't give me any answer. They've just sent an email for Iranian embassy in Brazil and asked them for a personal foreign currency account, and they mentioned that if not they can't give me the money prize!
- Effect of this news in Brazilian media.
- Do you think why they didn't give any answer to your 7 emails?
It was a question for me too, that why they don't give any answer to my 7 emails? I'm shocked that why the festival is still unwilling to cooperate with Iranian artists for solving the problem.
By attention to my problem and the same problem that has happened to another Iranian artist in previous Piracicaba festival, I'm sure that this festival doesn't have any obligation for paying the prize of Iranian cartoonists, according to Iran's bank sanctions.
-They know that Iran has sanctions problem, so why they don't ask Iranian cartoonists not to participate in this contest, like Macedonia festival?
Yes that's a question for me too, because this festival had the same problem in it's previous festivals that Iranian cartoonists were the winners but they couldn't get their prizes.
- Don't you think that this contest must help for solving the problem of Iranian cartoonists?Basically Iranian Cartoonists with their strong presence made this festival more credible. apparently another Iranian cartoonists had the same problem with this festival? Do you know this Iranian cartoonist?
Yes, as you know all world contests have their International credits from their participants and Iranian artists participate in all important cartoon and caricature contests and they always win the great prizes over the world. I know that this artist was Mr. Afshin Nazari from Bojnourd and he also couldn't get his award.
We have bank problem but if a foreign artist win a prize in Iran we invite him to Iran as a juror or guest and give him his prize by cash. Do you think what we can do for solving the problem?
I thank you very much for paying attention to my problem and talking to organizers of the festival and also informing this problem to other Iranian and Foreign cartoonists. I hope that organizers of the contest find a solution for solving this problem. I think it's not hard for them. They just have to try to pay prizes of Iranian cartoonists in a suitable way.
 
- You know that we didn't want to make media coverage of this problem, because we thought that the organizers of such a big contest will find a solution, because of Iranian cartoonist's great presence in this festival. Do you think it's the last solution?
I also didn't want to media coverage of this problem. I thought that the cartoons of an artist that has won two prizes in a contest is so precious for them that they try hard to give his prize, but unfortunately they didn't solve this problem. I hope media coverage can be a help for solving the problem of this contest for giving Iranian artist's prizes.
- With this situation and due to your hard work and a few months to get the prize what advice do you have for Iranian artists?
I recommend that by attention to this problem, Iranian cartoonists don't participate on the future period of Piracicaba contest, so the organizers find a positive solution for solving the problem.
We are so sad about this problem and we hope the problem will be solved in near future.
Reluctantly despite of our sorrow we will translate this subject and we will put it in Iran cartoon website.
Thanks a lot for your kind attention. Here we ask again for the help of organizers of the contest for giving the prizes of me and two other Iranian cartoonists and hope that a solution will be found and at the end I should thank Iran cartoon website that is always supportive for Iranian cartoonists.

Likes: 66


Comments

  • There are currently no comments
required
required (not published)
optional