728 x 90

کارگاه کارتون باموضوع زنان وکارتونیست های زن

کارگاه کارتون باموضوع زنان وکارتونیست های زن
کارگاه کارتون باموضوع زنان وکارتونیست های زن

کارگاه«زن، اندیشه، زندگی» با سخنرانی منصوره دهقانی، کارتونیست و کاریکاتوریست، پیرامون کارتون هایی با موضوعات زنان و معرفی برخی از کارتونیست ها و کاریکاتوریست های زن پیشکسوت و مشهور ایران و جهان و نمایش کلیپ هایی با موضوع زنان و عملکرد آنان، عصر سه شنبه اول بهمن ماه ۹۸ در خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد.

به گزارش سایت ایران کارتون به نقل از روابط عمومی خانه کاریکاتورحوزه هنری اصفهان، دهقانی ،که خود یکی از کارتونیست های مطرح اصفهان است، درباره ساختار ذهنی مغز و مقایسه ساختارفیزیکی زنان و مردان و کنش و واکنش و عملکردهای هر یک ازآنها توضیحاتی ارائه داد و دربخشی ازاین برنامه هم به معرفی «ویرجینیا ولف» پرداخت و گفت: "ویرجینیا ولف" یکی از نویسندگان زن مطرح دنیا است که در 1982 به دنیا آمد و خود را نویسنده مدرنیسم می دانست و نگاه تیزبینانه ای به اطراف خود داشت.

دهقانی در ادامه به بررسی مقاله ای دررابطه با تاثیر جنسیت و محیط در عرصه های خصوصی و عمومی دوره قاجار پرداخت. این هنرمند کارتونیست سپس  به بررسی کتاب «آرایش و مد و بهره کشی از زنان» پرداخت و دربخش دوم این برنامه، بانوان کاریکاتوریست پیشکسوت و فعال حال حاضر کشور را مورد بررسی قرارداد و گفت: اولین کاریکاتورست زن ایرانی، پروین کرمانی متولد 1329 تهران بود که از سال 1348با هفته نامه توفیق کارش را شروع می کند.از دیگر کاریکاتوریست های زن، می توان از " پانته‌آ واعظ نیا، بهار موحد بشیری ، لاله ضیایی و فیروزه مظفری نام برد.

وی ادامه داد: کاریکاتور ایران مدیون بانویی به نام" ایراندخت محصص" است .وی اولین کسی است که عنوان "طنز ترسیمی" را به کاریکاتور در فرهنگ ایران داده است و با کمک برادرش"اردشیر محصص"، آثار14کاریکاتوریست فرانسوی را در کتابی گرد آوری کرد. همچنین کتابی با عنوان «طراحان طنزاندیش» شامل آثارهنرمندان این عرصه از جمله: "پرویز شاپور ،اردشیر محصص و کامبیز درم بخش را منتشر کرده و در هفته نامه «تماشا» درفاصله سالهای 52 تا 54 هر شماره به معرفی یک کارتونیست پرداخته است.

دهقانی سپس به بررسی آثار چند تن از کارتونیست های زن ایران و جهان ازجمله «دخشید قدرتی پور» به عنوان یکی از پرافتخارترین بانوان کارتونیست و داورجشنواره های جهانی، که تاکنون جایزه جشنواره هایی همچون: ساتریکن، ایتالیا، آیدین دوغان و... را دریافت کرده است، پرداخت.

مهنازیزدانی دومین کارتونیست زن اصفهانی بود که توسط سخنران این برنامه معرفی شد، وی گفت: یزدانی کارتونیست پر افتخارو فعال درجشنواره های داخلی، تصویرگر و انیماتوری است و نگاه تیزبین و امیدوارکننده و فضای شادی در آثارش مشاهده می شود.

درادامه آثاری درحوزه زنان ازهنرمندانی همچون فیروزه مظفری، فرزانه وزیری تبار و دیگر کارتونیست های داخلی و خارجی همچون آن تلنیس، دعا العدل، آنه درنر و ناردی (کارتونیست و مجسمه ساز ایتالیایی) به نمایش درآمد.در بخش سوم این کارگاه نیز، کارتون هایی با موضوعات ویژگی های زنانه (افکار، اندام، تجملات)، کودک همسری، خشنونت علیه زنان، نابرابری نمادها و نمادهای زن و مرد، نقد و بررسی شد.

شایان ذکر است ، این کارگاه درادامه سلسله کارگاههای دوهفتگی خانه کاریکاتورحوزه هنری اصفهان برگزارشد.

جدیدترین اخبار

فراخوان

نمایش بیشتر

هنرمندان

نمایش بیشتر

گالری

نمایش بیشتر

ویدیو

نمایش بیشتر